УРОК 12
Тема. Києво-Печерський патерик як пам'ятка житійної літератури, місце його укладання, головні герої. Зміст оповідання про Прохора-чорноризця.
Мета: дати уявлення учням про Києво-Печерський патерик; розтлумачити зміст оповідання про ченця Прохора; вчити усвідомлювати переваги праведного життя ченців Києво-Печерської лаври; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.
Обладнання: ілюстрації, на яких зображені "отці-чорноризці, фото Києво-Печерського патерика, зміст оповідання про Прохора-чорноризця тощо.
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво: Л. Тарасевич, "Нестор-літописець" (ілюстрація до кн. "Києво-Печерський патерик").
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Аналіз уривків з "Повісті минулих літ".
2. Літературний диктант.
— Повчання, послання, літописи — жанри... літератури. (Оригінальної).
— Цей православний монастир заснований 1051 р. ченцями... (Антонієм і Феодосієм Печерським).
— У XII ст. монастирю надали звання... (Лаври).
— Києво-Печерська лавра була центром... (Літописання і церковної літератури).
— У 1240 р. монастир був розорений під час навали... (Хана Батия).
— Спадкоємець Плетенецького і Копистинського ... заснував тут школу, яка була об'єднана з братською школою. (П. Могила).
— 1990 р. ... визнала Києво-Печерську лавру пам'яткою світового значення. (ЮНЕСКО).
— Нестор прийшов до лаври в ...віці. (Сімнадцятирічному).
— Монах Києво-Печерського монастиря вважається укладачем першого руського... (Літопису).
— Після своєї появи "Повість минулих літ" піддавалася переробкам ще... рази. (Два).
— Літописці закликали князів до... (Єдності).
— Літописний текст для історика... достовірним джерелом. (Не може бути).
II. Організація вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
— Слово "патерик" походить від латинського "патер" (батько). У католиків ним означають особу священика. З давніх часів патериком стали називати збірки оповідань та легенд, у яких ішлося про життя "отців"- чорноризників. Уперше такі рукописні книги з'явилися у Візантії. Широко знані в православному світі також патерики Єгипетський та Синайський. На нашій землі в далекі часи народився Києво-Печерський патерик. Це не просто одна з важливих пам'яток української культури, а, як назвав її наш видатний історик Михайло Грушевський, "золота книга українського письменного люду".
Києво-Печерський патерик розповідає про те, як жили ченці, як і з чого починався славетний Печерський монастир. Цю книгу за взірцем патерика Візантійського творили самі київські монахи. Офіційно авторство його приписується трьом письменникам: єпископу Симонові, ченцеві Полікарпу й Несторові-літописцю, хоча й не виключено того, що в цій копіткій та довготривалій роботі брали активну участь й інші подвижники з монастирських келій.
В основі кожної оповіді патерика — дивовижна подія, чудо, що безмежно вражає людську уяву. Оповіді та легенди містять чимало сюжетів із чудесними поворотами. Багато в них і конкретного матеріалу, точних деталей про життя ченців у монастирі, їхні щоденні клопоти. Це твори й історичні, й художні, й релігійні водночас. Популярність Києво-Печерського патерика в Україні була просто безмежна. З цією книгою виросло чимало поколінь людей. Тож і не випадково Михайло Грушевський, оцінюючи Києво-Печерський патерик, ставив його в один ряд з "Кобзарем" Тараса Шевченка.
Що ж відомо ученим про цю книгу? Києво-Печерський патерик — видатна рукописна церковно-літературна пам'ятка 1-ої половини XIII ст., збірник творів з історії Києво-Печерської лаври і перших її подвижників.
Створений після 1215 p., але не пізніше 1230 р. Відомий за двома рукописними збірками XV ст. — Тверським (1406; т.зв. Арсеніївський) і Київським (1462; т.зв. Касіянівський). Незважаючи на наявність сюжетів і мотивів перекладних патериків (опису життя ченців) Єгипетського, Афонського, Синайського, Ієрусалимського, Скитського, Києво-Печерський патерик відзначений яскравою самобутністю. Основу Києво-Печерського патерика склали послання єпископа Симеона печерському ченцю Полікарпу і звернення Полікарпа до ігумена лаври Акіндіна, а також Лаврський літопис 1076 р. "Про перших чорноризників лаврських".
Пізніше до Києво-Печерського патерика увійшло "Житіє Феодосія, ігумена печерського" (складене Нестором бл. 1091 р.) і "Сказання про створення Печерської церкви". Патерик прославляв будівельників і живописців (зокрема, Аліпія), окремих діячів Києво-Печерського монастиря.
Поряд з реальними відомостями про життя в монастирі, про ставлення князів до монастиря, про роль варягів у культурному житті, про приватні бібліотеки ченців подаються і фантастичні розповіді (чорти виконують накази святого і т.п.). Відомо близько двохсот списків патерика.
Уперше надрукований 1635 p., повторно — у друкарні Києво-Печерської лаври 1661 р.
2. Виразне читання тексту оповідання про Прохора-чорноризця.
3. Бесіда за питаннями:
— Де відбуваються події? (В Києві).
— Назвіть дійових осіб оповідання. (Прохор, Святополк, Давид, ігумен, 2 брати).
— Чому ченця Прохора назвали Лободником? (Бо збирав лободу, розтирав, робив хліб і тим жив).
— На що Бог перетворив гіркоту та печаль? (На солодкість і радість).
— За що Бог нагородив ченця? (За терплячість і стриманість).
4. Асоціативний ланцюжок.
(Учні дописують асоціації до оповідання про Прохора-чорноризця).
— Обмеження → лобода → гіркота → стриманість →...
(→ солодкість → радість → хліб).
— Голод → гіркота → праця → допомога ближньому →...
(→ благословення → солодкість).
— Сварка → грабежі свавілля → попіл → терпіння →...
(→ сіль → сором → каяття → шана → удача).
♦ Пізнавальне завдання.
Запишіть опис діянь ченця Києво-Печерської лаври Прохора.

III. Підбиття підсумків.
IV. Домашнє завдання.
Доведіть, що Києво-Печерський патерик є пам'яткою житійної літератури. Прочитайте та проаналізуйте одне із оповідань Києво-Печерського патерика.