Уроки з української літератури 9 клас

УРОК 12

 

Тема. Києво-Печерський патерик як пам'ятка житійної літератури, місце його укладання, головні герої. Зміст оповідання про Прохора-чорноризця.

Мета: дати уявлення учням про Києво-Печерський патерик; розтлумачити зміст оповідання про ченця Прохора; вчити усвідомлювати переваги праведного життя ченців Києво-Печерської лаври; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.

Обладнання: ілюстрації, на яких зображені "отці-чорноризці, фото Києво-Печерського патерика, зміст оповідання про Прохора-чорноризця тощо.

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво: Л. Тарасевич, "Нестор-літописець" (ілюстрація до кн. "Києво-Печерський патерик").

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Аналіз уривків з "Повісті минулих літ".

2. Літературний диктант.

Повчання, послання, літописи — жанри... літератури. (Оригінальної).

Цей православний монастир заснований 1051 р. ченцями... (Антонієм і Феодосієм Печерським).

У XII ст. монастирю надали звання... (Лаври).

Києво-Печерська лавра була центром... (Літописання і церковної літератури).

У 1240 р. монастир був розорений під час навали... (Хана Батия).

Спадкоємець Плетенецького і Копистинського ... заснував тут школу, яка була об'єднана з братською школою. (П. Могила).

1990 р. ... визнала Києво-Печерську лавру пам'яткою світового значення. (ЮНЕСКО).

Нестор прийшов до лаври в ...віці. (Сімнадцятирічному).

Монах Києво-Печерського монастиря вважається укладачем першого руського... (Літопису).

Після своєї появи "Повість минулих літ" піддавалася переробкам ще... рази. (Два).

Літописці закликали князів до... (Єдності).

Літописний текст для історика... достовірним джерелом. (Не може бути).

II. Організація вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

— Слово "патерик" походить від латинського "патер" (батько). У католиків ним означають особу священика. З давніх часів патериком стали називати збірки оповідань та легенд, у яких ішлося про життя "отців"- чорноризників. Уперше такі рукописні книги з'явилися у Візантії. Широко знані в православному світі також патерики Єгипетський та Синайський. На нашій землі в далекі часи народився Києво-Печерський патерик. Це не просто одна з важливих пам'яток української культури, а, як назвав її наш видатний історик Михайло Грушевський, "золота книга українського письменного люду".

Києво-Печерський патерик розповідає про те, як жили ченці, як і з чого починався славетний Печерський монастир. Цю книгу за взірцем патерика Візантійського творили самі київські монахи. Офіційно авторство його приписується трьом письменникам: єпископу Симонові, ченцеві Полікарпу й Несторові-літописцю, хоча й не виключено того, що в цій копіткій та довготривалій роботі брали активну участь й інші подвижники з монастирських келій.

В основі кожної оповіді патерика — дивовижна подія, чудо, що безмежно вражає людську уяву. Оповіді та легенди містять чимало сюжетів із чудесними поворотами. Багато в них і конкретного матеріалу, точних деталей про життя ченців у монастирі, їхні щоденні клопоти. Це твори й історичні, й художні, й релігійні водночас. Популярність Києво-Печерського патерика в Україні була просто безмежна. З цією книгою виросло чимало поколінь людей. Тож і не випадково Михайло Грушевський, оцінюючи Києво-Печерський патерик, ставив його в один ряд з "Кобзарем" Тараса Шевченка.

Що ж відомо ученим про цю книгу? Києво-Печерський патерик — видатна рукописна церковно-літературна пам'ятка 1-ої половини XIII ст., збірник творів з історії Києво-Печерської лаври і перших її подвижників.

Створений після 1215 p., але не пізніше 1230 р. Відомий за двома рукописними збірками XV ст. — Тверським (1406; т.зв. Арсеніївський) і Київським (1462; т.зв. Касіянівський). Незважаючи на наявність сюжетів і мотивів перекладних патериків (опису життя ченців) Єгипетського, Афонського, Синайського, Ієрусалимського, Скитського, Києво-Печерський патерик відзначений яскравою самобутністю. Основу Києво-Печерського патерика склали послання єпископа Симеона печерському ченцю Полікарпу і звернення Полікарпа до ігумена лаври Акіндіна, а також Лаврський літопис 1076 р. "Про перших чорноризників лаврських".

Пізніше до Києво-Печерського патерика увійшло "Житіє Феодосія, ігумена печерського" (складене Нестором бл. 1091 р.) і "Сказання про створення Печерської церкви". Патерик прославляв будівельників і живописців (зокрема, Аліпія), окремих діячів Києво-Печерського монастиря.

Поряд з реальними відомостями про життя в монастирі, про ставлення князів до монастиря, про роль варягів у культурному житті, про приватні бібліотеки ченців подаються і фантастичні розповіді (чорти виконують накази святого і т.п.). Відомо близько двохсот списків патерика.

Уперше надрукований 1635 p., повторно — у друкарні Києво-Печерської лаври 1661 р.

2. Виразне читання тексту оповідання про Прохора-чорноризця.

3. Бесіда за питаннями:

Де відбуваються події? (В Києві).

Назвіть дійових осіб оповідання. (Прохор, Святополк, Давид, ігумен, 2 брати).

Чому ченця Прохора назвали Лободником? (Бо збирав лободу, розтирав, робив хліб і тим жив).

На що Бог перетворив гіркоту та печаль? (На солодкість і радість).

За що Бог нагородив ченця? (За терплячість і стриманість).

4. Асоціативний ланцюжок.

(Учні дописують асоціації до оповідання про Прохора-чорноризця).

Обмеження лобода гіркота стриманість →...

( солодкість радість хліб).

Голод гіркота праця допомога ближньому →...

( благословення солодкість).

Сварка грабежі свавілля попіл терпіння →...

( сіль сором каяття шана удача).

Пізнавальне завдання.

Запишіть опис діянь ченця Києво-Печерської лаври Прохора.

III. Підбиття підсумків.

IV. Домашнє завдання.

Доведіть, що Києво-Печерський патерик є пам'яткою житійної літератури. Прочитайте та проаналізуйте одне із оповідань Києво-Печерського патерика.