Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків з української літератури у 8 класі 11-річної школи. І семестр
70 годин на рік, 2 години на тиждень (4 години позакласного читання, 4 години розвитку зв'язного мовлення, 4 години літератури рідного краю)
№ уроку | Дата | Тема уроку |
ВСТУП. УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ | ||
1 | Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. Поглиблення понять про художній образ, художній твір | |
2 | Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко») | |
3 | Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк») | |
4 | («Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить»). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою | |
5 | Пісні Марусі Чурай. «Засвіт встали козаченьки». Легендарна постать з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи | |
6 | Пісні Марусі Чурай «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...» | |
7 | Урок літератури рідного краю № 1. Дивосвіт природи Андрія Поліщука | |
8 | Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові) | |
9 | Кобзарі та лірники — виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України | |
10 | «Маруся Богуславка». Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми ритму: морально-етична проблематика. Проблематика вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі | |
11 | Урок позакласного читання № 1. Народна дума «Хмельницький та Барабаш» | |
12 | Контрольна робота № 1. Контрольний твір | |
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ | ||
13 | Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання | |
14 | Усвідомлення власної місії поета. «Мені однаково, чи буду...» (із циклу «В казематі») | |
15 | «Думи мої, думи мої.» (1847). Роздуми автора про власну долю, долю України | |
16 | «Ой три шляхи широкії…» Роздуми про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю | |
17 | Урок розвитку комунікативних умінь № 1. Ідейно-художній аналіз поезій Шевченка (усно) | |
18 | Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії «Хотіла б я піснею стати.» | |
19 | «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою | |
20 | «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини (ліро-епічна поема «Давня казка») | |
21 | Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності | |
22 | Виразне читання напам’ять Поезії Тараса Шевченка, Лесі Українки | |
23 | Урок розвитку комунікативних умінь № 2 Твір на одну із заданих тем (за творчістю Т. Шевченка, Лесі Українки) (письмово) | |
24 | Контрольна робота № 2. Тестування | |
25 | Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні мотиви вірша «Любіть Україну» | |
26 | Інтимні, пейзажні мотиви творів «Васильки», «Осінь» | |
27 | Володимир Підпалий. «Бачиш: між трав зелених...», «Зимовий етюд». Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи | |
28 | Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. «З дитинства: дощ» («Я уплетений.») | |
29 | Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа, народознавчі аспекти віршів «Наша мова», «Теплі слова» | |
30 | Урок літератури рідного краю № 2. Валентина Коваленко «Вовчик» | |
31 | Урок позакласного читання № 2. Іван Сенченко «Руді вовки» | |
32 | Контрольна робота № 3. Тестування |