УРОК № 18 Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати...». Тема гармонійного єднання людини з природою. Виразне читання напам'ять
Тема. Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати...». Тема гармонійного єднання людини з природою. Виразне читання напам'ять
Мета: допомогти учням засобами виразного читання глибше сприйняти ідейно-художній зміст і значення поезії Лесі Українки; розвивати пам'ять, виконавську майстерність, уміння висловлювати свої судження, аргументувати їх; виховувати любов до природи, усвідомлення важливості формування та розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості.
Теорія літератури: художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменниці, видання творів, ілюстрації до них, аудіозаписи пісень на слова Лесі Українки, схема з теорії виразного читання.
Тип уроку: виразне читання напам'ять.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
1. «Візитна картка» (або анкета-характеристика) письменниці.
Ім’я, по батькові, прізвище — Лариса Петрівна Косач Псевдонім — Леся Українка
Роки життя — 1871-1913
Місце народження — м. Новоград-Волинський
Батьки: батько — Петро Антонович Косач, небагатий дворянин, юрист; мати — відома письменниця та громадська діячка Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова)
Освіта — домашня з батьками, самоосвіта
Сімейний стан — одружена з фольклористом Климентом Квіткою
Діяльність, захоплення: літературна творчість, культурно-освітня, громадська, перекладацька діяльність, музика
Основні твори — збірки поезій, поеми «Лісова пісня», «Бояриня», «Давня казка», «Одержима» та ін.
2. Установіть відповідність між художніми засобами та їхніми назвами.
1 | Інверсія | А | листячко, білесенькі, хатині |
2 | Метафора | Б | «летіла хутко, мов стокрила» |
3 | Порівняння | В | весела, щедра, мила, радісна |
4 | Риторичні оклики | Г | «весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна... |
5 | Епітети | дарунки всім несе», «заглянули від | |
6 | Зменшувально-пестливі слова | яблуні гічки», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук... прислав», «весна дала», «весна... за вікном цвіла». | |
Д | «За нею вслід співучії пташки!», «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!» | ||
Е | пісні пташині, весна весела |
Відповідь: 1Е, 2Г, ЗБ, 4Д, 5В, 6А.
3. Визначте види художніх засобів, які використовує Леся Українка у вірші «Хотіла б я піснею стати».
«ясна хвилина», «ясні зорі» | тавтологія, повтори | |
«вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунали мрії» | метафори | |
«ясніші... яснії», «гучніше... гучне» | епітети | |
«ясніші, ніж зорі яснії»; «гучніші, ніж море гучне» | порівняння | |
«спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне» | інверсія | |
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Вступне слово вчителя.
Леся Українка мала могутній арсенал — багату уяву, палке серце, величезний талант. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Ліричну героїню ваблять стихії, їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, «щастя... таємне», яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море. У вірші багато інверсій, епітетів, які увиразнюють основну думку. Усе це багатство спробуйте донести до своїх слухачів-однокласників.
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
ü Повторення відомостей із теорії виразного читання.
ü Робота в парах.
Повторіть вірш «Хотіла б я піснею стати...» напам'ять, відпрацюйте техніку виразного читання.
ü Виразне читання напам'ять поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».
(Можливо, у вигляді конкурсу з журі оцінюванням та визначенням переможців.)
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти кілька крилатих висловів Лесі Українки, виписати їх та прокоментувати.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— «З іскрою Прометея у серці». Так говорять про Лесю Українку, тому що...