УРОК № 12 Контрольна робота за темами «Вступ», «Усна народна творчість»
Тема. Контрольна робота за темами «Вступ», «Усна народна творчість»
Мета: повторити та поглибити й узагальнити відомості з тем, виявити рівень знань, умінь та навичок для їхньої корекції; розвивати образне та логічне мислення, пам'ять, наполегливість, старанність, уміння висловлювати свої аргументи; виховувати на кращих моральних прикладах, зразки яких подаються у вивчених творах.
Теорія літератури: художній образ, художній твір, народні історичні пісні, народні думи. Обладнання: тестові завдання.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Вступне слово вчителя.
Українські народні думи та пісні — справжні перлини української поезії, тому не загубилися у віках, не забулися. У чому ж секрет довговічності, нев’янучої краси та сили цих творів? Можливо, у правдивому змісті й досконалій поетичній формі, у багатстві виражально-зображальних засобів. Ваші спостереження, думки та враження ви, сподіваюсь, і відобразите у сьогоднішній контрольній роботі.
II. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
ü Пояснення вимог до виконання тестових завдань.
ü Виконання контрольної роботи.
ВАРІАНТ І
Початковий і середній рівні
1. Піснею про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками є
А «Максим козак Залізняк»
В «Зажурилась Україна»
В «Чи не той то Хміль»
Г «За Сибіром сонце сходить»
2. До пісень Марусі Чурай НЕ належить пісня
А «Та ой, як крикнув же козак Сірко»
Б «Засвіт встали козаченьки»
В «Віють вітри, віють буйні»
Г «Ой не ходи, Грицю»
3. В уривку з історичної пісні
Взяли йото, поставили
На Савур-могилу:
«Дивись тепер, ...,
На свою Вкраїну!» —
пропущено слово
А Кармелюче
Б Сірко
В Морозенко
Г Максиме
4. За своїми діями, якостями, характером побратимом знаменитого «шляхетного розбійника» Робіна Гуда можна вважати українського героя народних історичних пісень
А Івана Сірка
Б Устима Кармалюка
В Богдана Хмельницького
Г Максима Залізняка
5. Проблема вибору, душевної роздвоєності постає у народному творі
А «За Сибіром сонце сходить»
Б «Буря на Чорному морі»
В «Маруся Богуславка»
Г «Он не ходи, Грицю»
6. Продовжте речення.
Історичні пісні — це...
Відповіді: 1Б, 2А, 3В, 4Б, 5В.
Достатній рівень
7. Напишіть про художній образ, його багатозначність та різновиди. Наведіть конкретний приклад образу-персонажа з історичної пісні чи думи та схарактеризуйте його.
Високий рівень
8. Виконайте одне із завдань.
А Зробіть аналіз дум за допомогою методу Едварда де Боно «Шість мислячих капелюхів»*.
Білий (інформація) | Жовтий (позитивне) | Чорний (негативне) | Червоний (почуття) | Зелений (креативність, творчість) | Синій (узагальнення, висновки) |
Б Напишіть твір-роздум «Чи є кобзарі національними героями і чи варто відроджувати кобзарство (звичайно, у сучасних формах)?»
ВАРІАНТ II
Початковий і середній рівні
1. Піснею про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками є
А «Чи не той то Хміль»
Б «Віють вітри, віють буйні»
В «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»
Г «Максим козак Залізняк»
2. Доля легендарної піснярки Марусі Чурай склалася трагічно через
А війну з турками й татарами
Б нещасливе кохання
В раннє сирітство
Г участь у боротьбі проти національного гніту
* Тлумачення методу дивись в електронному додатку до розробок уроків. Приклад виконання завдання — там саме.
3. Уривок
Бились зранку козаченьки
До ночі глухої.
Козаків лягло чимало,
А татар — утроє.
взятий з історичної пісні
А «Ой Морозе, Морозенку»
Б «Максим козак Залізняк»
В «За Сибіром сонце сходить»
Г «Засвіт встали козаченьки»
4. Серед героїв історичних пісень НЕ є конкретною історичною особою
А Сірко
Б Залізняк
В Кармелюк
Г Морозенко
5. Маруся Богуславка змогла випустити сімсот козаків із в’язниці, тому що вона
А випросила в чоловіка для них помилування
Б забажала це від турецького пана як весільний подарунок
В таємно взяла ключі й виконала свій патріотичний обов’язок
Г вирішила сама тікати з козаками на батьківщину
6. Продовжте речення.
Думи — це...
Відповіді: 1В, 2Б, ЗА, 4Г, 5В.
Достатній рівень
7. Напишіть стисло, що таке художній твір, художня література, які її функції. Наведіть конкретні приклади з вивчених творів.
Високий рівень
8. Виконайте одне із завдань.
А Зробіть аналіз історичних пісень за допомогою методу Едварда де Боно «Шість мислячих капелюхів».
Білий (інформація) | Жовтий (позитивне) | Чорний (негативне) | Червоний (почуття) | Зелений (креативність, творчість) | Синій (узагальнення, висновки) |
Б Напишіть твір-роздум «Чи можна вважати українські історичні пісні та думи поетичною історією нашого народу?».
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Пригадати, що відомо про Т. Шевченка, які його твори вивчалися в попередніх класах.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Робота над творчими завданнями допомогла мені глибше усвідомити, що...