Розробки уроків - Українська література 7 клас ІІ семестр - 2012 рік

Урок № 46 Л. ПОНОМАРЕНКО «ГЕР ПЕРЕМОЖЕНИЙ». НАСКРІЗНИЙ ГУМАНІСТИЧНИЙ ПАФОС НОВЕЛИ

Мета: стисло ознайомити школярів з життям і творчістю Л. Пономаренко, проаналізувати її новелу «Гер переможений», визначаючи наскрізний гуманістичний пафос твору; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки; коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам героїв; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд, кругозір; виховувати почуття поваги до творчості Л. Пономаренко; риси чуйності, доброти, милосердя, гуманності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Л. Пономаренко, бібліотечка її творів, історичні ілюстрації про наслідки воєнного лихоліття, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями

•   Яких страждань зазнав наш народ та багато інших народів під час Другої світової війни?

•   Чому народ-борець переміг фашизм?

•   Назвіть відомі вам твори художньої літератури, в яких описані страшні часи воєнного лихоліття.

•   За що ми повинні бути вдячними тим, хто загинув на війні, отримав каліцтво, залишився живим?

•   Чи живуть поруч з вами люди — учасники війни? Як ви ставитеся до них?

•   Доберіть до слова «війна» синоніми.

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.  Життєвий і творчий шлях Л. Пономаренко

ЛЮБОВ ПЕТРІВНА ПОНОМАРЕНКО

(1955)

Народилася 25 травня 1955 року в селі Іванівці Срібнянського району на Чернігівщині. Закінчила Ніжинський державний педагогічний інститут ім. М. В. Гоголя (1978). Працювала вчителем російської мови та літератури на Срібнянщині, завідувачем відділом в Срібнянській райгазеті. З 1987 року мешкає на Полтавщині. Працювала в школах та редакціях райгазет Оржицького і Гребінківського районів. З 1999 року — власний кореспондент всеукраїнської громадсько-політичної газети «Зоря Полтавщини». Мешкає і працює в м. Гребінка.

Твори друкувалися в багатьох газетах і часописах, видавалися в колективних збірках та антологіях, зокрема в антології української «жіночої» прози та естетики другої половини ХХ — початку ХХІ століття (авторський проект Василя Габора) «Незнайома антологія (Львів, 2005), за кордоном — в Німеччині та Японії, в альманасі «Біла альтанка» (Полтава, 1996).

Автор книг новел, оповідань та повістей «Тільки світу» (Київ, 1984), «Дерево облич» (Київ, 1999), «Ніч у кав’ярні самотніх душ» (Миколаїв, 2004), «Портрет жінки у профіль з рушницею» (Київ, 2005).

Лауреат літературних премій: міжнародної імені Олеся Гончара (2000), всеукраїнської «Благовіст» (1998) та обласної імені Панаса Мирного (2005). Член Національної спілки письменників України з 1987 року.

2.  Теорія літератури

Новела (від італ. novella — новина) — близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки. Тип малої форми оповіді, який виник в епоху Відродження; характеризується динамічною інтригою та увагою до особистості героя, його індивідуальної свідомості та вчинків. Новела — один із жанрів епічного роду літератури.

3. Робота над твором Л. Пономаренко «Гер переможений»

3.1.  Виразне читання твору, переказування окремих епізодів з коментарем.

3.2.   Тема: зображення гуманного ставлення до полонених німців, які відбудовували зруйноване місто (взаємостосунки Фрідріха з дітьми, самотніми жінками).

3.3.  Ідея: засудження війни, жорстокості; уславлення гуманізму, чуйності, доброти.

3.4.   Основна думка: ненависть, зневажливе ставлення до полонених німців змінюється на доброту, чуйність, співпереживання, бо простий німець — заручник фашизму.

3.5.  Жанр: новела.

3.6.  Композиція.

Експозиція: полонені німці зводили будинки.

Зав’язка: ставлення Фрідріха до українських дітей, жінок-вдів. Кульмінація: хвороба, а потім самогубство Фрідріха.

Розв’язка: знайдена в стіні квартири фотокартка з двома дівчатками — згадка про полоненого німця.

3.7.  Сюжет.

Полонені німці зводили будинки у зруйнованому ними місті.

Серед німців привертав увагу дітей і жінок Фрідріх. Він розкопав невеличку клумбу, обгородив її і посіяв нагітки. Діти знищили цю клумбу і на її місці поставили хрест, зроблений з паличок і зв’язаний травою.

Жінки із співчуттям ставилися до полонених. Фрідріх співав дітям, жінкам виробляв із шматків цегли прикраси. Тяжко захворівши, Фрідріх закінчив життя самогубством.

Як згадка про нього, на вулиці у зимову пору розцвів нагіток, а у стіні будинку, який зводили полонені німці, в рукавиці була знайдена фотокартка з двома дівчатками. Вона належала Фрідріху.

3.8.  Бесіда за питаннями.

•   Прокоментуйте, що мала на увазі письменниця, зазнаючи, що «полонені німці зводили цей квартал з любов’ю і розпачем».

•   Про що мріяли полонені німці, коли зводили будинок?

•   Як діти поставилися до благородної справи полоненого німця?

•   Чим допомагали жінки полоненим німцям?

•   Опишіть зовнішність Фрідріха. Про що вона свідчить?

•   Які стосунки були між Фрідріхом і дітьми?

•   Чим дивував полонений німець жінок?

•   Що сталося з Фрідріхом? З чим це, на ваш погляд, було зв’язано?

•   Поясніть назву твору.

•   Які символічні образи мають місце у новелі?

•   Над чим змушує задуматися даний твір кожного із вас?

•   Що таке гуманізм? Чи варто бути гуманним? Відповідь обґрунтуйте.

•   Чи можна вважати гуманним ставлення жінок до полонених?

•   Охарактеризуйте Фрідріха.

V. Підсумок уроку

Бесіда за питаннями

•   Що, на ваш погляд, символізувала квітка, яка цвіла у зимову пору?

•   Яким чином Фрідріх намагався зберегти фотокартку з двома дівчатками?

•   Чому Л. Пономаренко у творі не зазначила назву міста, яке відбудовували полонені німці?

•   Як би ви поставилися до полонених німців? Відповідь вмотивуйте.

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VII. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи № 3.