Уроки з української літератури 7 клас

УРОК 7

Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Систематизація знань з усної народної творчості.

Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про народні соціально-побутові пісні, їх особливості та призначення; вміти грамотно висловлювати власні думки щодо ролі усної народної творчості у житті українців, розвивати творче мислення школярів, вміння робити висновки; виховувати любов до народної пісні.

Обладнання: маркери, аркуші паперу, кольорові олівці.

Тип уроку: літературна вікторина.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація знань у формі бесіди за питаннями:

— Що таке фольклор? Які твори усної народної творчості вам відомі?

— Дайте визначення пісні. Порівняйте пісню і коломийку як жанр усної народної творчості.

— Назвіть види народних пісень. Які особливості кожного з видів? Наведіть приклади.

— Чому пісня була пов'язана з життям народу?

— Чи подобаються вам народні пісні? Чому?

III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя. Усна народна творчість займає важливе місце у мистецькій скарбниці народу, відтворюючи його минуле і сучасне. Це — безцінний духовний спадок України. У творах усної народної творчості знайшла своє відображення історія українського народу, його боротьба проти поневолювачів, прагнення українців до щасливого життя.

Народна творчість — могутнє духовне дерево, джерело, з якого ми черпаємо скарби мудрості, знання, красу живого слова. Фольклор — це історична основа всієї світової художньої культури, багатство національних художніх традицій. Він формує світогляд кожної нації, збагачує її духовно.

2. Літературна вікторина. З якого твору цитати?

а) «Попереду Дорошенко

Веде своє військо,

Веде запорізьке Хорошенько!»

(«Ой на горі да женці жнуть»);

 

б) «Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,

Будуть мені приносити з України вісті!»

(«Стоїть явір над водою, на воду схилився»);

 

в) «Ой Бог знає та Бог відає,

Де чумаченьки ночують».

(«Ой у степу криниченька»);

 

г) «Мене, мати, огні знають, —

Як я іду — потухають».

(«Гомін, гомін по діброві»);

 

г) «— Звідки мої співаночки? — питаються люди.

— В полонинах, буковинах ростуть вони всюди».

(«Дозвілля молоді»),

3. Творче завдання. Доберіть власні закінчення до поданих творів з народної мудрості:

Казка — брехня, а пісня... (правда).

Усяка пташка свої пісні... (співає).

Він стільки пісень знає, що і ... (на воловій шкурі

не описав би).

 

Кому добре живеться, той і пісні...

Не все то правда, що в ...

З піснею робота ...

Хто співає, той ...

Нових пісень співай, а старих ...

4. Гра «Доміно». Учні на аркушах паперу роблять запис — відповідь (одне слово) на питання. «За що я люблю народну пісню?». Останній учасник гри робить висновок.

(Милозвучність -> повчальність -> правдивість ->дотепність -> чарівність...).

5. Конкурс «Знавці усної народної творчості». (Участь беруть представники команд. Завдання виконуються письмово, за певний час — 6 хв).

— Запишіть відомі вам прізвища кобзарів.

— Випишіть художні засоби з вивчених творів (приклади анафори, персоніфікації, гіперболи, паралелізму).

— Лаконічно сформулюйте відповідь на питання «Тематика і види соціально-побутових пісень».

6. Конкурс «Юний художник». (Представники від команд створюють ілюстрації до пісень і дають їм назви).

7. «Аукціон цікавих думок». Кожен член команди записує на окремому аркуші паперу цікаву думку на тему: «Усна народна творчість у нашому житті».

IV. Підбиття підсумків літературної вікторини.

V. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольно-навчальних досягнень за темою «Усна народна творчість».