УРОК 7
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Систематизація знань з усної народної творчості.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про народні соціально-побутові пісні, їх особливості та призначення; вміти грамотно висловлювати власні думки щодо ролі усної народної творчості у житті українців, розвивати творче мислення школярів, вміння робити висновки; виховувати любов до народної пісні.
Обладнання: маркери, аркуші паперу, кольорові олівці.
Тип уроку: літературна вікторина.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань у формі бесіди за питаннями:
— Що таке фольклор? Які твори усної народної творчості вам відомі?
— Дайте визначення пісні. Порівняйте пісню і коломийку як жанр усної народної творчості.
— Назвіть види народних пісень. Які особливості кожного з видів? Наведіть приклади.
— Чому пісня була пов'язана з життям народу?
— Чи подобаються вам народні пісні? Чому?
III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя. Усна народна творчість займає важливе місце у мистецькій скарбниці народу, відтворюючи його минуле і сучасне. Це — безцінний духовний спадок України. У творах усної народної творчості знайшла своє відображення історія українського народу, його боротьба проти поневолювачів, прагнення українців до щасливого життя.
Народна творчість — могутнє духовне дерево, джерело, з якого ми черпаємо скарби мудрості, знання, красу живого слова. Фольклор — це історична основа всієї світової художньої культури, багатство національних художніх традицій. Він формує світогляд кожної нації, збагачує її духовно.
2. Літературна вікторина. З якого твору цитати?
а) «Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Веде запорізьке Хорошенько!»
(«Ой на горі да женці жнуть»);
б) «Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,
Будуть мені приносити з України вісті!»
(«Стоїть явір над водою, на воду схилився»);
в) «Ой Бог знає та Бог відає,
Де чумаченьки ночують».
(«Ой у степу криниченька»);
г) «Мене, мати, огні знають, —
Як я іду — потухають».
(«Гомін, гомін по діброві»);
г) «— Звідки мої співаночки? — питаються люди.
— В полонинах, буковинах ростуть вони всюди».
(«Дозвілля молоді»),
3. Творче завдання. Доберіть власні закінчення до поданих творів з народної мудрості:
Казка — брехня, а пісня... (правда).
Усяка пташка свої пісні... (співає).
Він стільки пісень знає, що і ... (на воловій шкурі
не описав би).
Кому добре живеться, той і пісні...
Не все то правда, що в ...
З піснею робота ...
Хто співає, той ...
Нових пісень співай, а старих ...
4. Гра «Доміно». Учні на аркушах паперу роблять запис — відповідь (одне слово) на питання. «За що я люблю народну пісню?». Останній учасник гри робить висновок.
(Милозвучність -> повчальність -> правдивість ->дотепність -> чарівність...).
5. Конкурс «Знавці усної народної творчості». (Участь беруть представники команд. Завдання виконуються письмово, за певний час — 6 хв).
— Запишіть відомі вам прізвища кобзарів.
— Випишіть художні засоби з вивчених творів (приклади анафори, персоніфікації, гіперболи, паралелізму).
— Лаконічно сформулюйте відповідь на питання «Тематика і види соціально-побутових пісень».
6. Конкурс «Юний художник». (Представники від команд створюють ілюстрації до пісень і дають їм назви).
7. «Аукціон цікавих думок». Кожен член команди записує на окремому аркуші паперу цікаву думку на тему: «Усна народна творчість у нашому житті».
IV. Підбиття підсумків літературної вікторини.
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольно-навчальних досягнень за темою «Усна народна творчість».