Уроки з української літератури 7 клас

УРОК 28

 

Тема. Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Поєднання у творі фантастичного й реального. Сприйняття Михайликом навколишнього світу. Ранній вияв творчих задатків. Багатство та поетичність мови повісті.

Мета. Вчити учнів самостійно характеризувати образ головного героя твору, давати власну оцінку персонажам, визначати роль художніх засобів; розвивати творчі задатки учнів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

I. Оголошення теми і мети уроку.

II. Опрацювання нового матеріалу.

1. Усна характеристика образу Михайлика за поданим планом (зв'язна розповідь учнів).

Орієнтовний план

1. Михайлик — головний герой повісті.

2. Любов хлопця до природи і прекрасного.

3. Потяг до знань.

4. Риси характеру Михайлика:

а) працьовитість;

б) кмітливість і спостережливість;

в) допитливість;

г) доброта і милосердя;

ґ) талановитість.

5. Вплив рідних на формування особистості героя.

6. Ставлення до Михайлика авторське та моє.

2. Усний відгук на відповідь товариша.

3. Опрацювання художніх засобів твору.

Продовжіть письмово подані речення.

До художніх засобів епічного твору належать:

— Мовні художні засоби вживаються для того, щоб ...

— У повісті «Гуси-лебеді летять» автор використовує такі художні засоби:

Робота над мовою повісті. Мова повісті «Гуси-лебеді летять» надзвичайно лірична, поетична, образна, народна. Письменник майстерно описує картини природи. В них автор часто використовує уособлення.

Знайдіть його тексті, запишіть («Місяць кивне головою», «сонце посміхнеться і на промінні спустить ... ключі», ключі сонце «носить на шиї або ув'язує на руці», «качка погоджується».)

Образності надають мові й щедрі порівняння та метафори.

(Старі очі, мов сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники; покотилась моя стежина, мов клубочок; м'ячем вилітаєш на сніг; перший льодок запах чорнобривцями; озиваються розбуджені дзвони на дзвіниці; весело поблискує струг.)

У творі багато прислів'їв і приказок, влучних народних висловів, фразеологізмів.

Знайдіть і випишіть їх. (Лебеді принесли на крилах весну і життя. Ох, рятуйте мою душу. На тихі води, на ясні зорі. Давно плаче попруга з мідною пряжкою. Дурно-пусто перепало мені. Мов кум королю. Витягати на світ Божий. З місяця звалився. Гайнути, де перець росте. Перелогом лежала одна душа. Коли неспокійна совість, то нічим її не обманеш.)

Михайло Стельмах — неперевершений майстер художньої деталі при змалюванні портрета.

— Знайдіть і зачитайте влучні художні деталі в описах діда Дем'яна:

(Очі у діда, «мов сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники. Він дуже гарно сміється, хапаючись руками за тин, ворота, ріжок хати чи дерева, а коли нема якоїсь підпірки, тоді нею стає його присохлий живіт»);

жінки з Херсонщини («Жінка ... потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози»;

вчительки («... посміхнулась Настя Василівна, і посміхнулись її довгасті ямки на щоках»; «Сміх у неї приємний, м'який і аж угору підіймає тебе»);

Мар'яни («... і на порозі, наче весняночка, стала розрум'янена і осяйна Мар'яна»),

Михайло Стельмах використовує у творі слова із суфіксами пестливості, здрібнілості, аби підкреслити ними споконвічну опоетизовану любов людини до праці, до природи та її краси, до ближніх. (Льодок, гуси-лебедята, санчата, самісінька маківка, ночовочки, вузлики, тихенько, легенький туман, картузик, ручата, зернята, точнісінько, як мама, зітхнула, сорочечка, дитятко.)

Гумор весь час перемежовується з лірикою — таким постає життя у світосприйманні хлопчика.

(«І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе і називають махометом, вариводою, лоботрясом».)

Колективна бесіда за прочитаними уривками з повісті «Щедрий вечір»

— Чому твір називається «Щедрий вечір»?

— Що нового ви довідалися з цієї повісті про Михайлика?

— Як хлопчик почувся на перших у своєму житті жнивах?

— Які почуття охоплюють малого женця?

— Визначте головні риси вдачі Михайлика.

— Які проблеми порушує автор у повісті «Щедрий вечір»?

— Чого вчить нас цей твір?

III. Підсумок уроку.

1. Дискусія на тему: «Чому Михайлику так важливо було ходити до школи?» Чи відчуваєте ви таку нагальну потребу?

2. «Міні-проект». Для узагальнення теми пропонуємо учням підготувати обкладинку до повісті «Гуси-лебеді летять» або рекламний плакат.

IV. Домашнє завдання.

Підготуйтесь до письмової роботи.