Світ фантазії, мудрості (продовження)
УРОК 23 ЕЛЕМЕНТИ НЕЗВИЧАЙНОГО В ПОВІСТІ ГАЛИНИ МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ». СИМВОЛІКА КРАЇНИ НЕДОЛАДІЇ ТА ЇЇ МЕШКАНЦІВ. СВОЄРІДНІСТЬ КОМПОЗИЦІЇ ТВОРУ, ОСОБЛИВОСТІ ЇЇ МОВИ
Мета:
— допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості твору; майстерність автора в розкритті теми та ідеї твору, розуміти роль казкового і фантастичного;
— розвивати вміння пояснювати особливості жанру, композиції та символіку образів повісті, аналізувати роль художніх засобів, мови;
— виховувати прагнення до самоусвідомлення і самовдосконалення, інтерес до творчості Г. Малик.
ТИП уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Г. Малик, ілюстрації до твору, підручник.
Уява — ОЧІ душі.
Жозеф Жубер
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Так/ Ні» (робота в зошитах)
1) Дівчинка Аля жила в великому місті. (Так)
2) Аля на день народження бабусі вишила гарний рушник. (Ні)
3) В озері Недоладії зовсім не було води. (Так)
4) Недочеревик ходив у великих зелених черевиках. (Так)
5) На старовинному годиннику була лише годинна стрілка. (Ні)
6) Король Недорадь боявся першого Недорадника. (Так)
7) Недорадник попросив Алю намалювати йому голову. (Ні)
8) У будинку Недочеревика не було дверей. (Так)
9) Алю з темниці випустив стражник Недоборода. (Так)
10) Недоладько зібрав друзів, щоб визволити Алю. (Так)
11) Аля відмовилась допомогти недоладинам. (Ні)
12) Дівчинка назавжди залишилася в країні Недоладії. (Ні)
(За кожну відповідь — 1 бал)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Слово вчителя
Діти, сьогодні незвичайний урок. На ньому ви будете не просто учнями, а справжніми науковцями, літературознавцями, дослідниками художнього твору. Чи згодні ви побувати в новій для вас ролі?
2. Робота з епіграфом
Французький письменник-мораліст Жозеф Жубер колись сказав: «Уява — очі душі». Проведіть паралель між цією фразою і твором Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
(Учні записують у зошити тешу уроку, епіграф)
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
· До якого жанру належить твір Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»? (Це повість-казка, тому що твір порівняно великий за обсягом і розповідає про декілька казкових пригод, які сталися З дівчинкою Алею.)
· Чому дівчинка Аля потрапила в країну Недоладію? (Вона не закінчила сто розпочатих справ.)
· Чому країна називається Недоладією? (Бо до неї Недочеревик зносив усі справи, що були зроблені не до ладу.)
· Чим закінчилась повість? Чому? (Повість закінчилась тим, що Аля повернулась додому, недоладяни дороблять недороблені справи, які зносить Недочеревик, і невідомо, хто переможе. Письменниця хоче, щоб ми задумались над своєю поведінкою і завжди доводили до кінця те, що розпочали, тоді недоладянам буде менше роботи.)
· Чи тільки діти не закінчують свої справи? (Ні, дорослі теж можуть розпочати якусь роботу і не закінчити її)
· Які фантастичні герої діють у творі? (Недочеревик, Недоладько, Перший Недорадник...)
3. Слово вчителя
З найдавніших часів людське мислення йшло до пізнання дійсності шляхом порівняння схожих явищ. З’явились образи-символи.
Символ — це умовне позначення якогось явища або поняття іншим (запис визначення у зошити).
· Що, на вашу думку, символізує країна Недоладія та її мешканці? (Безлад, який виникає, коли люди cвої справи не доводять до КІНЦЯ.)
2. Робота в зошитах. Складання таблиці
Які фантастичні та реальні події відбуваються в повісті-казці?
Реальне | Фантастичне |
— - Аля не завершувала до кінця свої справи, бо їй забракло терпіння. — Жила в невеликому місті. — - Аля — добра дівчинка, здатна прийти на допомогу іншим | — Аля потрапила у країну Недоладію, де були недороблені справи. — Зустріч Алі з недоладянами. — Пригоди, що трапились з дівчинкою: — у палаці короля; — під час зустрічі з Першим Недорадником; — у в’язниці; — після повернення додому |
4. Складання інформаційного грона. Робота в парах
Недоладія: безглуздя, безладдя, погано зроблені або недороблені речі, неестетичність, абсурд.
Недоладяни: покірність долі, страх, жорстокість, бажання змін.
5. Бесіда
· Де ми можемо побачити таку країну? (У себе вдома. У селі — там, де розпочали і не закінчили якусь справу, де відсутній порядок.)
· Що треба робити, щоб така країна зникла назавжди? (Багато працювати і дорослим і дітям, завжди закінчувати розпочату роботу.)
· Яким українським прислів’ям можна висловити головну думку твору? (Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.)
6. робота в групах
1- ша група. Визначити композицію твору за словником і вказати на особливості композиції повісті-казки Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
2- га група. З’ясувати, які художні засоби використовує автор для розкриття свого задуму.
3- тя група. Дослідити особливості мови твору.
1-ша група
Композиція — побудова твору, особливості розміщення частин у творі. Компоненти композиції: певний порядок розміщення частин твору, групування персонажів, монологи, діалоги, описи, різні відступи. (Запис до літературознавчого словника) Особливістю композиції повісті-казки Г. Малик є те, що в ньому розповідається про звичайну дівчинку Алю, якій не забракло терпіння завершити розпочаті справи. Щоб утілити головну думку твору, письменниця переносить її в казкову країну Недоладію, де з нею відбуваються фантастичні події. Отже, особливістю композиції є поєднання реального і фантастичного світів.
2- га група
Для розкриття свого задуму автор використовує прийом казкового перенесення головної героїні в казкову країну, де та потрапляє в різні ситуації, часто небезпечні. Персонажі групуються навколо головної героїні, впливаючи на її характер або відтінюючи його. Серед художніх засобів трапляються: метафори (промені сонця вигравали на шоломі; сонце піднялось високо), порівняння (закрутився, наче дзиґа), епітети (зле обличчя).
3- тя група
Мова твору лаконічна. Розповідь від третьої особи. Описи допомагають краще зрозуміти, в яку недоладну країну потрапила Аля. Велику роль відіграють діалоги. Вони короткі. Це посилює динаміку твору, підкреслюючи характери персонажів.
7. Вікторина «Упізнай героя»
— «Навіть заплестися в неї не вистачило терпіння». (АЛЯ)
— «Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках». (Недочеревик)
— «Він був увесь перекошений і без лівого вуха». (Недоладько)
— «...почав прилаштовувати шолом собі на плечі» (Недорадник)
— «Не можу дивитися на дітей у в’язниці». (Недоборода)
— «Виліз на вежу і почав лагодити годинник». (Недождень)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Рефлексія
(Фрази записані на дошці, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням...)
— На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було.
— Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок...
— Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про...
2. Слово вчителя
Казка Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо герої виховують, тішать,
спонукають до роздумів. Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою мету та наполегливо йде до неї, то обов’язково досягне її.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти свій варіант продовження повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».