X. ЛІТЕРАТУРНЕ КОЛО
УРОК 100 Ну що б, здавалося, слова...
Матеріал уроку. Анатолій Камінчук «Про мову». Загадки.
Мета. Вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; збагачувати активний словник учнів новими словами; розвивати вміння аналізувати твір за змістом та визначати головну думку прочитаного; розширити знання учнів про багатство української мови; виховувати патріотизм, повагу до рідної мови.
Обладнання. Портрет А. Камінчука. збірка віршів «Кольорова книжечка».
Хід уроку
- Організаційний момент.
- Мовна розминка.
- Гра «Відтворіть вірш».
Спатиянехочу.
Щоменіробити?
Будудопівночі
думатипрожито.
Будууявляти.
яквонохитається,
якрум’янимсонцем
колосналивається.
— Послухайте продовження вірша.
Спати я не хочу,
знову, як і вчора,
буду до півночі
думати про море.
Буду уявляти,
як воно хвилюється,
як щасливі чайки
з хвилями цілуються.
— Як називається такий вірш? (Безкінечних) А давайте спробуємо його продовжити. Пофантазуємо про літо, осінь, зиму.
— Чи знаєте, хто автор цих рядків? (Анатолій Качан)
- Пошукова робота.
— Прочитайте вірш.
Є слова — просто диво!
Прочитаймо їх з вами:
чи то зліва направо,
чи то справа наліво —
означають те саме.
Ось дивіться: корок, біб,
око. Кирик, зараз, піп...
Є ще й інші на умі,
та назвіть ви їх самі.
— Спробуйте знайти ще такі слова.
III. Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Першим до нас приходить слово. З колисковою материнською піснею, чарівною казкою, доброю ласкою. З кожним словом світ ширшає, розкриває свої обрії. Світ — мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.
Напис на дошці.
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється, ожива, як їх почує!..
Видать, од Бога
і голос той, і ті слова
ідуть між люди...
— Кожне слово з вірша є актуальне сьогодні. Воно змушує нас задуматись, переосмислити своє життя, знайти відповідь на те, як діє слово в кожному з нас і чому воно таке важливе.
— Що таке мова?
Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним всюди і завжди. Мова — душа народу, стверджує народна мудрість, а без душі народ гине. Без мови, як і без сонця, повітря, рослин людина не може існувати. Згадаймо слова В. Сосюри: «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема».
— Як і коли виникла мова на Землі?
— Чим є мова для людини?
— Чи є, окрім мови, інші засоби спілкування?
— Які мови ви знаєте?
— Скількома мовами володіла Леся Українка?
— Яку функцію виконує мова?
Комунікативна — за допомогою мови спілкуємося.
Пізнавальна — через мову пізнаємо світ, що нас оточує.
Мислетворча — засобами мови виражаємо своє мислення, свої думки.
Емоційна — за допомогою мови виявляємо свої емоції, почуття. Об'єднуюча — мова об’єднує людей.
Виражальна через мову людина розкриває свій інтелект, свої здібності.
— А чи знаєте ви, як виникла мова?
Слово вчителя.
— Як і коли виникла людська мова? Як стверджують найдревніші міфи та книги релігійного змісту, людині було даровано мову ще під час її народження. Слово увійшло в людину як світло Божого задуму і стало для неї інструментом пізнання себе і світу, творчості, утвердження любові і правди. Тому жодні наукові дослідження витоків і початків людських мов не дають точної відповіді на те, чи була колись єдина прамова, з якої пішли всі інші мови, чи існувало декілька великих мов, з яких утворились цілі мовні родини.
На сьогодні в світі існує близько 6 тисяч мов, які поділяються на такі мовні «сім'ї»: індоєвропейська, до якої належить і наша українська мова, фінно-угорська, тюркська, семіто-хамітська, кавказька, китайсько-тибетська, австронезійська. Найбільшою мовною сім’єю є індоєвропейська, яка налічує десять великих мовних груп, другою за чисельністю мов — китайсько-тибетська, а третьою — австронезійська.
Наша мова належить до найдавніших мов світу.
- Робота над віршем «Про мову».
- Читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
До поданого іменника доберіть прикметник із вірша.
Земля (чорна); гілка (бузкова); ліс (дрімучий); світ (білий); любисток (зелений): лист (осінній).
- Вибіркове читання.
— Знайдіть у вірші і прочитайте, у кого є своя мова.
— Який можна зробити висновок із цього вірша? Прочитайте рядками твору. (Та тільки тому, хто цурається рідної мови, не промовлять вони ані слова.)
- Утворення приказок.
— Утворіть приказки про мову.
— Які ще приказки про мову ви знаєте?
- Творча робота.
Робота із збіркою віршів «Кольорова книжечка» А. Камінчука.
— Чому, на вашу думку, ця збірка має таку назву? З якими поняттями асоціюється слово «кольорова»?
— У вірші «Синій льон» вставте пропущені слова.
При дорозі, де тополі,
(синій) льон зацвів у полі.
Біля льону (синя) річка,
в небі (синьому) — синичка.
Стільки цвіту — (синьодзвону),
(засинім) все від льону.
— У вірші «Жовта осінь» також вставляємо відповідні слова.
Чи насправді, а чи сон це:
(жовті) верби, (жовте) сонце,
(жовті) трави, (жовті) доли,
(жовте) листя, (жовте) поле.
Не насправді, не здалося:
(жовте) небо, (жовта) осінь.
— Слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм, який викликають, за асоціаціями. Ось, наприклад, слово «сині». З якими поняттями воно асоціюється? (Льон, річка, небо, волошка.) А слово «жовте»? (Сонце, поле, осінь.)
— А зараз самостійно у зошитах спробуйте записати асоціації, які у вас виникають, коли ви чуєте слова «зелений», «червоний».
(Учитель визначає найкращі, найточніші асоціації.)
На прикладі цих віршів ми спостерігали, яка барвиста наша мова.
- Робота над загадками.
Учні читають та відгадують загадки про мову.
— А які ще загадки про мову ви знаєте?
Цікаво знати.
У світі є приблизно шість тисяч мов, і половина з них може зникнути назавжди. Саме тому 21 лютого 2000 року у Франції було проголошено Міжнародний день рідної мови. Втрата мови то втрата самобутності народу, адже відомо, що разом зі словами мова несе культуру нації, надбаний поколіннями мовний скарб і розуміння світу. Мова росте і оживає разом із нами.
Українська мова є однією з найпоширеніших мов у світі та за кількістю носіїв посідає 26 місце. Також вона є другою за поширеністю серед мов слов'янського походження після російської.
Вона входить до трійки найкрасивіших мов світу. На мовних конкурсах в Італії та Франції її визнано другою за мелодійністю мовою світу.
- Підсумок уроку.
— Проаналізуйте все почуте на уроці й скажіть, що нового для себе ви винесли з уроку.
— А чого ви навчилися?
— Чи змінилося ваше ставлення до мови? Як?
— Мова потребує постійного, повсякденного піклування. Будьмо не байдужі ось тоді мова житиме.
Ось сушений виноград — всюди він на ринку.
Мама каже це ізюм, бабця — це родзинки.
Ось же кулі золоті — кислі всередині.
Інші кажуть це лимони, я кажу — цитрини.
Ось оранжеві кульки чи жовтогарячі.
Не кажи — це апельсини, кажи — помаранчі.
Ось ягіддя з наших сіл. Тож яка дурниця,
що клубнікою зовуть нашу полуницю.
Ігор Калинець
— А які ще назви лісових ягід та фруктів вживають у твоїй місцевості?
VII. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам'ять.