ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ конспекти уроків 4 клас - (за підручником М.І. Чумарної) - 2015 рік

IX. ФАНТАСТИЧНІ МАНДРІВКИ У СВІТІ ЧУДЕС І В КОСМОСІ

УРОК 70 Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості

Матеріал уроку. Льюїс Керрол «Як Алісу вигнало вгору». Скоромовки.

Мета. Продовжити роботу над уривками повісті «Пригоди Аліси в Дивокраї». Вчити аналізувати прочитане, висловлювати свою думку. Розвивати пам’ять, вміння розповідати скоромовки. Удосконалювати вміння творчо мислити, проявляти фантазію. Виховувати інтерес до зарубіжної літератури.

Обладнання. Портрет Льюїса Керрола; ілюстрації до книги.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

В казку вирушимо разом,

перешкоди всі пройдемо.

А хто буде сумувати,

із собою не візьмемо.

— Отож, ми продовжуємо роботу над уривками з повісті-казки «Пригоди Аліси в Дивокраї».

II. Актуалізація знань.

1. Бесіда.

— Що запам'ятали про автора Льюїса Керрола?

— Яке його справжнє ім’я?

— Кому автор присвятив свою книгу «Пригоди Аліси в Дивокраї»?

— До якого жанру відноситься ця книга? (Повість-казка.)

— Що таке повість-казка?

— Доведіть, що «Пригоди Аліси в Дивокраї» — це повість-казка.

2. Продовжте думку.

— Наснилося Алісі, начебто...

— І такий той Кролик був симпатичний...

— Тож неборака перелякався на смерть...

— Тож вона майнула слідом; бігла-бігла — і раптом...

3. Перегляд ілюстрацій, зроблених дітьми. Зіставлення їх з ілюстраціями в книжці.

III. Мовна розминка.

> Вправа «Повітряна кулька».

Вчитель малює на дошці велику повітряну кульку. Посередині пише слово «Аліса» і пропонує дітям дописувати слова так, щоб вийшло велике речення. Можна додавати тільки по одному слову.

Наприклад.

Аліса полетіла. Аліса полетіла вниз. Аліса полетіла вниз головою. Аліса полетіла вниз головою у нору. Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору і не ушкодилася...

IV. Робота над текстом «Як Алісу вигнало вгору».

1.  Читання вчителем.

— Які чарівні перетворення відбулися з Алісою?

— За допомогою чого вона зробилася завбільшки з лялечку?

— А яким чином дівчинка виросла до велетенських розмірів?

— Який вигляд обрали б ви: бути малюком чи велетнем?

2.  Словникова робота.

> Тлумачення значень слів.

Наличка — ярлик.

біжка — бігом.

Ловити гав — розглядати все довкола із зайвою цікавістю; байдикувати.

Приключка — пригода.

> Тлумачення слів, що пишуться через дефіс.

— Знайдіть в тексті слова, які пишуться через дефіс.

— Як ви думаєте, для чого в тексті вжито так багато таких слів? (Щоб підсилити значения цих слів; щоб читач міг краще уявити.)

— Поясніть, що хотів підкреслити автор цими словами.

Довго-предовго — дуже довго.

Силою-силенною — дуже багато.

Ледь-ледь — зовсім трошки.

Чудовий-пречудовий — надзвичайно гарний.

Диво-дивенне — щось неймовірне.

3.  Повторне напівголосне читання учнями.

— Що побачила Аліса у великій залі?

— Як ви думаєте, чи була зразу на столику маленька пляшечка з написом? Доведіть свою думку.

— Звідки вона там взялася?

— Де міг лежати маленький пиріжечок?

— Яких він міг бути розмірів?

4.  Робота з ілюстраціями.

— Розгляньте малюнок у підручнику. Що на ньому зображено?

— Опишіть цю залу.

— Яку ілюстрацію вам хотілося б намалювати до цієї частини.

5.  Творче завдання.

Робота в парах. Змагання.

За три хвилини придумати якомога більше розваг для Аліси. Перемагає та пара, яка придумала найбільше змістовних розваг.

— Придумайте для Аліси цікаві розваги, подорожі, мандрівки.

V. Робота зі скоромовками.

— Прочитайте першу скоромовку мовчки.

— Прочитайте повільно пошепки.

— Прочитайте напівголосно швидко.

— Змагання між рядами.

— Прочитайте другу скоромовку мовчки.

— Що означає слово «дибати»? (Повільно йти.)

— Вивчіть скоромовку напам’ять.

— Змагання між учнями.

VI. Підсумок уроку.

Вправа «Крокуй і думай».

— Зараз потрібно зробити 5 кроків, і на кожний крок називати слово, що характеризує Алісу на основі прочитаних текстів. Вправу можна повторити кілька разів.

Наприклад.

1 учень.

Перший крок — маленька. другий крок цікава, третій крок — допитлива, четвертий крок смілива, п’ятий крок — чудернацька.

2 учень.

Крихітна, велетенська, смішна, розумна, дитяча.

    > Вправа «Слово — речення».

— Я кидаю м’яч і називаю будь-яке слово, що стосується прочитаних текстів. Той, кому я кинула м’яч, має придумати з цим словом речення.

Наприклад.

«Годинник» — «Білий Кролик витягнув із кишені годинника».

«Листя» — «Аліса впала на купу галузок та сухого листя».

VII. Домашнє завдання.

Читати і відповідати на запитання. Намалювати свою ілюстрацію до будь-якого епізоду.