IX. ФАНТАСТИЧНІ МАНДРІВКИ У СВІТІ ЧУДЕС І В КОСМОСІ
УРОК 70 Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості
Матеріал уроку. Льюїс Керрол «Як Алісу вигнало вгору». Скоромовки.
Мета. Продовжити роботу над уривками повісті «Пригоди Аліси в Дивокраї». Вчити аналізувати прочитане, висловлювати свою думку. Розвивати пам’ять, вміння розповідати скоромовки. Удосконалювати вміння творчо мислити, проявляти фантазію. Виховувати інтерес до зарубіжної літератури.
Обладнання. Портрет Льюїса Керрола; ілюстрації до книги.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
В казку вирушимо разом,
перешкоди всі пройдемо.
А хто буде сумувати,
із собою не візьмемо.
— Отож, ми продовжуємо роботу над уривками з повісті-казки «Пригоди Аліси в Дивокраї».
II. Актуалізація знань.
1. Бесіда.
— Що запам'ятали про автора Льюїса Керрола?
— Яке його справжнє ім’я?
— Кому автор присвятив свою книгу «Пригоди Аліси в Дивокраї»?
— До якого жанру відноситься ця книга? (Повість-казка.)
— Що таке повість-казка?
— Доведіть, що «Пригоди Аліси в Дивокраї» — це повість-казка.
2. Продовжте думку.
— Наснилося Алісі, начебто...
— І такий той Кролик був симпатичний...
— Тож неборака перелякався на смерть...
— Тож вона майнула слідом; бігла-бігла — і раптом...
3. Перегляд ілюстрацій, зроблених дітьми. Зіставлення їх з ілюстраціями в книжці.
III. Мовна розминка.
> Вправа «Повітряна кулька».
Вчитель малює на дошці велику повітряну кульку. Посередині пише слово «Аліса» і пропонує дітям дописувати слова так, щоб вийшло велике речення. Можна додавати тільки по одному слову.
Наприклад.
Аліса полетіла. Аліса полетіла вниз. Аліса полетіла вниз головою. Аліса полетіла вниз головою у нору. Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору і не ушкодилася...
IV. Робота над текстом «Як Алісу вигнало вгору».
1. Читання вчителем.
— Які чарівні перетворення відбулися з Алісою?
— За допомогою чого вона зробилася завбільшки з лялечку?
— А яким чином дівчинка виросла до велетенських розмірів?
— Який вигляд обрали б ви: бути малюком чи велетнем?
2. Словникова робота.
> Тлумачення значень слів.
Наличка — ярлик.
біжка — бігом.
Ловити гав — розглядати все довкола із зайвою цікавістю; байдикувати.
Приключка — пригода.
> Тлумачення слів, що пишуться через дефіс.
— Знайдіть в тексті слова, які пишуться через дефіс.
— Як ви думаєте, для чого в тексті вжито так багато таких слів? (Щоб підсилити значения цих слів; щоб читач міг краще уявити.)
— Поясніть, що хотів підкреслити автор цими словами.
Довго-предовго — дуже довго.
Силою-силенною — дуже багато.
Ледь-ледь — зовсім трошки.
Чудовий-пречудовий — надзвичайно гарний.
Диво-дивенне — щось неймовірне.
3. Повторне напівголосне читання учнями.
— Що побачила Аліса у великій залі?
— Як ви думаєте, чи була зразу на столику маленька пляшечка з написом? Доведіть свою думку.
— Звідки вона там взялася?
— Де міг лежати маленький пиріжечок?
— Яких він міг бути розмірів?
4. Робота з ілюстраціями.
— Розгляньте малюнок у підручнику. Що на ньому зображено?
— Опишіть цю залу.
— Яку ілюстрацію вам хотілося б намалювати до цієї частини.
5. Творче завдання.
Робота в парах. Змагання.
За три хвилини придумати якомога більше розваг для Аліси. Перемагає та пара, яка придумала найбільше змістовних розваг.
— Придумайте для Аліси цікаві розваги, подорожі, мандрівки.
V. Робота зі скоромовками.
— Прочитайте першу скоромовку мовчки.
— Прочитайте повільно пошепки.
— Прочитайте напівголосно швидко.
— Змагання між рядами.
— Прочитайте другу скоромовку мовчки.
— Що означає слово «дибати»? (Повільно йти.)
— Вивчіть скоромовку напам’ять.
— Змагання між учнями.
VI. Підсумок уроку.
Вправа «Крокуй і думай».
— Зараз потрібно зробити 5 кроків, і на кожний крок називати слово, що характеризує Алісу на основі прочитаних текстів. Вправу можна повторити кілька разів.
Наприклад.
1 учень.
Перший крок — маленька. другий крок цікава, третій крок — допитлива, четвертий крок смілива, п’ятий крок — чудернацька.
2 учень.
Крихітна, велетенська, смішна, розумна, дитяча.
> Вправа «Слово — речення».
— Я кидаю м’яч і називаю будь-яке слово, що стосується прочитаних текстів. Той, кому я кинула м’яч, має придумати з цим словом речення.
Наприклад.
«Годинник» — «Білий Кролик витягнув із кишені годинника».
«Листя» — «Аліса впала на купу галузок та сухого листя».
VII. Домашнє завдання.
Читати і відповідати на запитання. Намалювати свою ілюстрацію до будь-якого епізоду.