VI. КОЛИ ЩЕ НЕ БУЛО ПИСЬМА
УРОК 42-43 Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. Позакласне читання
Матеріал уроку. Анатолій Григорук «Наша столиця Київ».
Мета. Розширити знання дітей про столицю України. Поглиблювати вміння повноцінно сприймати науково-пізнавальні та художні тексти. Прищеплювати бажання вивчати історію та традиції свого народу. Виховувати громадянські якості: любов та пошану до рідного краю, історії. Розвивати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Ілюстрації стародавнього і сучасного Києва; фотографії пам’яток архітектури Києва.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда на основі запитань.
— Хто написав «Повчання дітям»?
— Що запам’ятали про Володимира Мономаха?
— Які корисні поради описані в тексті?
— Що запам’ятали про князя Ярослава Мудрого?
— Чому його прозвали Мудрим?
— Яку багату «поживу» він залишив для нащадків?
2. Вправа «Крісло автора».
Кілька учнів за бажанням сідають в «крісло автора» і зачитують свою розповідь про великого правителя Київської Русі.
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Використовуючи букви під непарними числами, прочитайте слово.
24 | 13 | 46 | 16 | 17 | 22 | 60 | 64 | 31 | 80 | 14 | 29 | 10 | 8 | 38 |
С | К | Р | Щ | И | П | Л | Ж | Ї | Р | М | В | Б | Я | Є |
— Яке слово вийшло? (Київ.)
— Отже, сьогодні ми будемо говорити про Київ.
2. Відновіть вірш.
На дошці записані слова для довідки. Вчитель читає вірш, учні, користуючись довідкою, продовжують його.
Київ — місто........ ,
йому так багато.......,
а воно красиве... .....,
навесні — каштанів... .....,
З нього почалась..........,
у прадавні ще............,
В ньому наша міць і..........,
в ньому предків...........
Слова для довідки: слава, цвіт, історичне, голоси, держава, вічне, часи, літ.
3. Бесіда на основі запитань.
— Хто з вас був у Києві?
— На якій річці стоїть наша столиця?
— Яка головна вулиця Києва?
— Який перший собор збудовано в Києві? (Софійський.)
— Хто його збудував? (Ярослав Мудрий.)
— Які ще пам'ятки архітектури є в Києві? (Золоті ворота, Києво-Печерська лавра, будинок з химерами, Хрещатик, Андріївський узвіз, Михайлівський собор, пам'ятник Богдану Хмельницькому.)
4. Цікаві факти про Київ.
• Найвища архітектурна споруда в Україні — телевізійна вежа в Києві. Її висота — 385м.
• Найдавніша вулиця Києва — Володимирська. Їй більше тисячі років.
• Найширша вулиця — Хрещатик, 75 метрів від будинку до будинку.
• Неофіційним символом Києва вважається каштан.
• Найглибша станція метро в світі знаходиться в Києві, на глибині 105 метрів. Це станція Арсенальна.
— Ще багато цікавих фактів можна розповідати про Київ. Але це вже дізнаєтеся ви самі.
IV. Робота над текстом Анатолія Григорука «Наша столиця Київ».
1. Читання тексту вчителем.
— Як називали Київ в давнину?
— А саму державу?
2. Словникова робота.
> Тлумачення незрозумілих слів.
Частокіл огорожа, паркан з кілків, жердин, палиць, вбитих у землю густо одна біля одної.
Добросердний — той, що має добре серце.
> Встановіть зв'язок між словами.
3. Самостійне читання тексту.
Вправа «Інтерв’ю».
Робота в парах. Поставити по три запитання один одному за змістом тексту.
> Вправа «Незакінчене речення».
Вчитель починає речення, які стосуються даної теми, і пропонує учням закінчити їх, не дивлячись у підручник.
Наприклад.
— Київ засновано...
— Спершу це було...
— Коли нападали чужинці...
— Київ називали...
— Прадавнє місто славилося...
— Всі ми любимо...
— З тексту я дізнався, що...
V. Підсумок уроку.
> Вправа «Тренування».
— Назвіть слова або фрази, які спадають на думку.
VI. Домашнє завдання.
Читати і переказувати текст.
Підготувати додаткову інформацію про Київ.
УРОК 43 Позакласне читання