КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
ЛІРИКА
Урок 46. ЛІНА КОСТЕНКО. ОСІНЬ, ОСЬ ВОНА, ОСІНЬ
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творами Ліни Костенко; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане, зв'язно висловлювати свої думки; розвивати образне мислення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
- Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Життєрадісні жирафи
Узяли журнал із шафи.
Його жужмили і м’яли...
Все одно не прочитали.
- Артикуляційна вправа «Лопаточка»
Широким я язик зроблю,
На нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
Моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
Не скопає грядки.
(Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10—15 секунд.)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання вірша Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени».
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Якій порі року присвячений вірш, що ми його читали на попередньому уроці?
— Хто його автор?
— Сьогодні ми прочитаємо ще один вірш про осінь, який написала Ліна Костенко.
- СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Опрацювання вірша Ліни Костенко «Осінь, ось вона, осінь»
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Які картини поставали у вашій уяві, коли ви слухали вірш?
3) Словникова робота.
Довідкове бюро
Брама — великі ворота, переважно при монументальних спорудах. Читання колонок слів «луною» за вчителем
Задощило | серп | концерт |
захлюпало | серпень | чемодан |
замикала | перепілочки | журавлині |
поклонився | відлітаючи | чорногуз |
— Що спільного у словах першої колонки? (Дієслова)
— Назвіть спільнокореневі слова серед слів другої колонки.
— Доберіть синоніми до слова чорногуз. (Лелека, бусол, бузько, боцюн)
- Фізкультхвилинка
- Продовження роботи над віршем
1) Повторне читання вірша учнями.
2) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Як поетеса описує початок осені?
— Що роблять комахи?
— Що сказано про цвіркунів і перепілочок?
— Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?
— Прочитайте питальні речення.
— З яким почуттям їх слід читати?
3) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
4) Гра «Віднови вірш».
— Відновіть вірш, ставлячи дієслова в потрібній формі.
Поклонився. Погубила. Серпень пакував серп.
Цвіркуни й перепілочки подалось концерт.
Чорногуз замикала лугам і садам.
Відлітаючи в Африку, припинили чемодан.
Де ж ти, літо, задощило? Куди захлюпало?
Осінь, ось вона, осінь! Осінь, ось вона, ось.
Осінь брами свої випустив вночі,
Поділось у небі журавлині ключі.
- ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я вчився...
- Я дізнався...
- Мені було цікаво...
- Найбільше сподобалось...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с. 54).