КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
Урок 22. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ «КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ». МИКОЛА ВОРОНИЙ. КРАСА! НА СВІТІ ЦІМ КРАСА...
Мета: почати ознайомлення учнів з новим розділом «Краса світу в художньому творі»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Артикуляційна гімнастика [тренувальні вправи для м'язів м'якого піднебіння і глотки]
• Позіхати із закритим і відкритим ротом. Позіхати, широко відкриваючи рот, шумно втягуючи повітря.
• Покашлювати довільно. Добре прокашлятися, широко відкривши рот, доклавши сили, стиснути кулаки. Покашлювати потрібно, висолопивши язика.
• Копіювати полоскання горла з перекинутою головою. Полоскання виконувати з густою рідиною (сік з м’якоттю, кисіль, кефір).
• Випивати воду невеликими порціями (до 30 ковтків). Пити можна крапельки води або соку.
• Із затиснутим носом надути щоки.
2. Робота над скоромовкою
В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра «Ти — мені, я — тобі»
Учні в парах ставлять одне одному запитання за змістом розділу «У країні давнини» (с. 30).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
— Прочитайте його назву.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
— Які за жанром твори ми будемо вивчати?
— Твори яких авторів будемо читати?
— З ким із них ми вже знайомі?
— А з ким познайомимося?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вчителем вірша Миколи Вороного «Краса! На світі цім Краса...»
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття намагався передати поет?
— Чим він захоплюється?
— Чому слово Краса написане з великої літери?
— Які порівняння вживає поет у вірші?
2. Ознайомлення із вступом до розділу
Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями (с.31)
— До чого спонукатимуть вас твори цього розділу?
— Що треба намагатися сприймати?
— Що таке поезія?
— Що поети висловлюють у своїх творах?
3. Фізкультхвилинка
4. Слухання й обговорення віршів
— Послухайте вірш Лесі Українки.
Спить озеро, спить ліс і очерет.
Верба рипіла все: «Засни, засни...»
І снилися мені все білі сни:
на сріблі сяяли ясні самоцвіти,
стелилися незнані трави, квіти,
блискучі, білі... Тихі, ніжні зорі
спадали з неба — білі, непрозорі —
і клалися в намети...
— Які почуття передає поетеса в цьому вірші?
— Який настрій створюють ці рядки?
— Який світ постає перед вами, коли ви слухаєте поезію Лесі Українки?
— Послухайте вірш І. Я. Франка.
Веснянії пісні,
Веснянії сни,
Чом так безутішні,
Безвідрадні ви?
Чи для вас немає
Зелені в лісах,
Чи для вас не сяє
Сонце в небесах?
Чи для вас весела
Квітка не цвіте,
Що лиш вбогі села,
Людський біль здрите?
— Чому поета не радує весна?
— Чого його пісні і сни безутішні?
— Що таке проза?
— Про що розповідають письменники в прозових творах?
— Що потрібно зробити, щоб зрозуміти прозовий твір?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Які відкриття для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати виразне читання свого улюбленого вірша українських поетів.