РОЗДІЛ ВОСЬМИЙ. СВІТ ДИТИНСТВА В ЛІТЕРАТУРІ
Урок 120. ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ
Мета: узагальнити знання учнів за розділом «Світ дитинства в літературі»; вчити порівнювати, співставляти прочитані твори; розвивати творчі здібності учнів, уміння узагальнювати, висловлювати оцінні судження; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Закінчилася перерва,
Пролунав чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Гра «Поети»
— З’єднайте частини вірша.
Люблять піч усі горнята, | виросла капуста. |
В холодочку Харитина | сіє, садить по порядку. |
То дзвіночки лісові | гарно, весело весною. |
Перший клас копає грядку, | вчать співаночки нові. |
Є у мене олівець, | люблю все малювати. |
На городі густо | ішов понад водичкою. |
Люблю я маму й тата, | і гордиться піччю хата, |
На поляні під сосною | гарну вишила хустину. |
Ішов індик з індичкою, | він у мене молодець. |
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Юрко юркнув до Юрка,
Юрок — пташечка юрка.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання з пам’яті вірша Миколи Сингаївського «Дощ із краплі починається»
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Який розділ ми завершили вивчати?
— Сьогодні ми підіб’ємо підсумки роботи за розділом «Світ дитинства в літературі» . Перевіримо здобуті знання, узагальнимо вивчений матеріал.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Підсумок за розділом «Світ дитинства в літературі» (с. 156-185)
— Яким твором починається розділ?
— Хто його автор?
— Як ти зрозумів назву розділу?
— Із скількох тем складається розділ? Назви їх.
2. Гра «Чи уважний ти читач?»
Тестування
1. Як звали дівчинку з вірша А. Костецького «Мрія», яку мріяв захистити Сергійко?
а) Ніна;
б) Юля;
в) Оля.
2. До кого поспішав Серьога?
а) До мами;
б) до песика;
в) до друзів.
3. Яка професія була у мами Шури?
а) Лікар;
б) вчитель;
в) медсестра.
4. Що було написано на невидимій кульці, яку герой отримав на планеті Тайн?
а) Тайна;
б) таємниця;
в) компутик.
5. Що святкувала мавпа?
а) Іменини;
б) Новий рік;
в) день народження.
6. У яку гру запропонувала грати Ганнуся?
а) У кораблики;
б) у слова;
в) у вірші.
Відповіді: 1в; 2б; 3а; 4б; 5а; 6в.
3. Фізкультхвилинка
4. Гра «Хто це сказав?»
• Ой, як гарно ти придумав! Не лапи свої вовчі миють, а ноги! Зовсім, як люди. (Ганнуся. Володимир Рутківський «Як складають вірші»)
• Бажання трудитися. Це найдорожча знахідка. (Батько. Василь Сухомлинський «Не загубив, а знайшов»)
• Спинися на хвильку, до тебе є справа: міняю свій ножик на шайбу твою! (Слава. Анатолій Костецький «Спішу додому»)
• Дивак ти! А лікарі всі і є добрі. Така вже у них професія — добра. Спи, Шуро, спи! На добраніч... (Клавдія Василівна. Всеволод Нестайко «Шура і Шурко»)
5. Гра «З'єднай назву твору та його автора»
«Тут усе є...» | Микола Сингаївський |
«Мавпині іменини» | Анатолій Костецький |
«Мрія» | Галина Малик |
«Співуча пір’їнка» | Емілія Саталкіна |
«Кожний знає своє діло» | Василь Сухомлинський |
«Дощ із краплі починається» | Олександр Єфімов |
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Найбільше мені сподобалося...
• Найскладнішим було...
• Свою роботу на уроці оцінюю...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання рубрики «Перевір свої досягнення» (с. 185).