З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
СВІТ ПРОЗИ
Оповідання
Уроки 103-104. ВСЕ ТАК ЦІКАВО НАВКРУГИ. ДМИТРО ЧЕРЕДНИЧЕНКО «ХЛОПЧИК ІВАСИК І ДІДУСЬ ТАРАСИК»
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом відомого українського письменника і перекладача Дмитра Чередниченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; навчати уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність мислити словесно художніми образами; виховувати допитливість, шанобливе ставлення до старших.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Зі сметаною в обід
Дерунів об’ївся дід.
Да-да-да, ді-ді-ді,
Дерунів об’ївся дід.
2. Робота над чистомовкою
Ці-ці-ці — вода бистра у ріці.
Ду-ду-ду — з дідом ловити рибу я іду.
Ку-ку-ку — сядем з ним на бережку.
Ся-ся-ся — зловив дідусь карася.
Ин-ин-ин — на гачку у мене лин.
Рю-рю-рю — смачну юшку наварю.
3. Гра «Добавлянка»
Серед лісу, де пеньочок,
Із землі росте... (грибочок).
Мають діток всі звірята.
У пташок є теж малята!
У відгадки будем грати
І тваринок називати.
У ведмедів... (ведмежата),
А у білок... (білченята),
В качки семеро... (качат),
А у курки сім... (курчат),
В мишок дітки... (мишенята),
А у пташок... (пташенята),
В корівки... (телятко),
А у коника... (лошатко).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні переказують оповідання від імені Тетянки, а потім — від імені равлика.
— Чи збігаються погляди Тетянки і равлика на те, що сталося? Поясніть свою відповідь.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Послухайте вірш.
Куди пливуть хмаринки волохаті?
Куди й звідкіль летять птахи крилаті?
Чому понад усе нас любить мати?
Чом сон у руку годі нам спіймати?
Чому весна приходить за зимою,
І розцвітає яблуня красою,
І трави покриваються росою,
І літо вслід ступає за весною?
Чом колос виростає із зернини?
Чом у воді лиш плавають рибини?
Про що веселка з гаєм розмовляє?
Для кого соловейко так співає?
Чом часто і сміємось ми, і плачем?
Чом щось бува холодним і гарячим?
Чом карі й голубі бувають очі?
Чому є білі дні і чорні ночі?..
Про все-усе на світі хочу знати.
Н. Бугай
— Як можна назвати героя вірша?
— Яка його головна риса?
— Сьогодні ми познайомимося із таким допитливим хлопчиком. Допоможе нам у цьому відомий український письменник і перекладач Дмитро Васильович Чередниченко.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання статті про Дмитра Чередниченка (с. 153)
Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями
— Чим приваблюють читачів твори Дмитра Чередниченка?
2. Опрацювання оповідання Дмитра Чередниченка «Хлопчик Івасик і дідусь Тарасик» (с. 153-156)
1) Читання оповідання комбінованим способом.
У процесі комбінованого читання (читає учитель; діалог — заздалегідь підготовлені учні) учні ознайомлюються зі змістом оповідання.
— Хто є головними героями оповідання?
— Який настрій викликало у вас це оповідання?
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, потім — у парі одне одному
Кушир | шугає |
холоші | телевежа |
погуцикав | метикують |
застукаємо | кувалдочка |
— Яке слово складається з двох частин? (Телевежа)
— Знайдіть відповідні слова до поданих тлумачень.
• Штанина, частина штанів, яка надягається на одну ногу. (Холоша)
• Думають, розмірковують, обдумують. (Метикують)
• Швидко пересувається в повітрі. (Шугає)
• Підстрибував, підскакував. (Погуцикав)
— Знайдіть тлумачення слова кушир у підручнику (с. 154).
Фізкультхвилинка
3) Робота в парі.
Підготовка до виразного читання оповідання.
— У якому темпі, яким тоном будете читати оповідання?
— З якою інтонацією читатимете слова Івасика? А дідуся Тарасика?
4) Виразне читання оповідання учнями за особами.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Знайдіть і прочитайте опис зовнішності Івасика й дідуся.
— Який художній засіб використав у ньому письменник?
— З якими запитаннями хлопчик звертався до дідуся?
— Як можна знайти відповіді на них?
6) Складання характеристики Івасика і дідуся Тарасика.
Добрий | |
терплячий | Івасик |
кмітливий | |
допитливий | |
невгамовний | Дід |
люблячий турботливий дотепний мудрий життєрадісний | Тарасик |
7) Гра «Голосування ногами».
Діти встають у дві шеренги — права шеренга: «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга: «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне, тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
8) Робота за ілюстрацією.
— Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання.
— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?
— Що художник зобразив на картині?
— Що він намалював у центрі картини? Удалині?
— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.
9) Гра «Чиї це слова?».
• «А куди ховаються рибки від дощу?» (Івасика)
• «Я вже й підкрадався та придивлявся» (Дідуся Тарасика)
• «А риби вранці вмиваються?» (Івасик)
• «А разом — наче зелений гребінець» (Івасик)
• «На крилах перелетимо» (Дідусь Тарасик)
10) Гра «Земля — небо».
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони припинили читати.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яке оповідання ми опрацювали?
— Що нового, цікавого дізналися з цього оповідання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрацію до кінцівки оповідання (с. 153-156).