З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
СВІТ ПРОЗИ
Оповідання
Урок 100. КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ЮРІЙ ЗБАНАЦЬКИЙ «ЛЕЛЕКИ» (продовження)
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Юрія Збанацького; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра: дуже рада дітвора.
Арк-арк-арк: ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро: доберемось на метро.
Ру-ру-ру: в зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру: риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру: заєць обдира кору.
Ра-ра-ра: закінчилася в нас гра.
2. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором:
• накрапає дощ (тихо);
• дощ пускається сильніше (голосніше);
• злива (голосно);
• дощ слабшає (тихіше);
• дощ припинився (читання припиняється).
Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже
Наче в дзеркало в калюжу.
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання оповідання Юрія Збанацького «Лелеки» (с. 146-147) (до слів «...Ніяк не могло зважиться злетіти вгору...»).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• У червоних чобітках,
В білому халаті,
Він весною прилетів
І сидить на хаті. (Лелека)
— Чи хвилюєтеся ви за долю лелеченяти?
— Чи вдасться йому злетіти з гнізда?
— Про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання оповідання Юрія Збанацького «Лелеки» (с. 147-149)
1) Гра «Передбачення». Робота в групах.
— Складіть продовження оповідання.
2) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання учнями.
— Чи справдилися ваші передбачення?
— Чиє продовження є найближчим до авторського?
3) Словникова робота.
— Прочитайте у правому стовпчику тлумачення, доберіть до них відповідні слова із лівого стовпчика.
Притьмом | даремно, не досягнувши мети |
Глитало | теплі, південні краї, куди відлітають на зиму перелітні птахи |
Ірій | дуже швидко, поспіхом |
Марно | жадібно, квапливо ковтало |
Фізкультхвилинка
4) Повторне виразне читання оповідання учнями.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Якими спостереженнями із життя лелек поділився з вами автор?
— Коли він розповідає про лелек із захопленням, а коли — з тривогою?
— Яке горе спіткало лелечу сім’ю?
— Які думки і почуття викликала у вас розповідь про це?
— Простежте, як змінювався настрій у лелеченяти.
— Якою була лелечиха?
— Що вас найбільше вразило в її поведінці?
6) Гра «Засічка-кидок»
За командою «кидок» усі діти починають читати напівголосно текст.
За командою «засічка» зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз, але не більше трьох разів.
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
2. Гра «Живі картини»
— Опишіть картину останньої зустрічі лелечихи з лелеченям шляхом постановки «живих картин».
3. Гра «Голосування ногами»
Діти встають у дві шеренги — права шеренга: «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга: «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне, тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що нового і цікавого дізналися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь про те, як склалася доля лелечати.