З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
СВІТ ПРОЗИ
Оповідання
Урок 94. ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ «ОМАР»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю письменника-мандрівника Миколи Трублаїні; вчити розмірковувати над текстом, уявляти описані картини, пройматися почуттями; розвивати здатність мислити словесно художніми образами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Індики іволзі белькочуть:
— Індики до зерна охочі.
І борода індику личить,
Ідем — Іванка їсти кличе.
2. Читай виразно!
КОНИКИ
За городами у лузі
Славні коники живуть.
Добре нам уже відомі,
Хоч нікого не везуть.
— Це тварина?
— Ні!
— Це птаха?
— Ні! Така собі комаха!
О. Палійчук
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парі повертаються одне до одного і переказують зміст оповідання Миколи Трублаїні «Яшка і Машка» (с. 139-140).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з неймовірними пригодами кумедних мавпочок Яшки і Машки, про яких так захоплююче розповів нам письменник-мандрівник Микола Трублаїні.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні «Омар» (с. 140-141)
1) Гра «Передбачення».
— Спробуйте передбачити, які пригоди чекають на мавпочок.
2) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання оповідання учнями.
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які почуття воно у вас викликало?
3) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів буксиром за вчителем, потім — напівголосно в парі одне одному
Ляснув | викидала |
Зойкнула | клешнями |
Довжелезні | дражнячись |
Розмальований | розставленими |
— Прочитайте всі дієслова.
— Знайдіть іменник, прикметник.
— Знайдіть слова із префіксом роз-. Поясніть правопис цих слів.
Фізкультхвилинка
4) Читання оповідання учнями «ланцюжком».
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Як відбулося «знайомство» Яшки з омаром?
— Чим завершилося їхнє «спілкування» для мавпочки?
— Як поводився Яшка біля омара, що сушився на сонці?
— Поміркуйте над словами боцмана. Як ви їх розумієте?
— Знайдіть опис омара.
— Що ви знаєте про цього рака?
2. Цікаво знати!
Біля берегів Африки, Америки і Європи живуть величезні раки — омари. Європейський омар буває завдовжки до 50 см і масою 11 кг. Американський омар — завдовжки до 60 см, масою до 15 кг. На передній парі ходильних ніг омара знаходяться потужні клешні. Одна з них сильніша — дробляча, інша — ріжуча.
Європейський омар зустрічається в Чорному морі на скелястих і галькових грунтах на глибині 30-80 м. Удень омар ховається серед каменів, а вночі полює на молюсків, черв’яків, креветок та інших морських безхребетних. Зростає він повільно, досягаючи статевої зрілості тільки на шостому році. Самка відкладає (на черевні ніжки) близько 32 тисяч ікринок, з яких через рік виходять личинки, що плавають.
Американський омар мешкає біля берегів Північної Америки.
Омари мають здатність до аутотоміі (самокалічення) і до регенерації. У великих омарів повна регенерація клішнів відбувається тільки через два роки після їх утрати. Омарів розводять у спеціальних водоймах.
3. Гра «Буксир»
Створюється пара з «сильнішого» і «слабшого» учнів. «Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що вас найбільше здивувало?
— Що примусило усміхнутися?
— Що повчального є в цьому оповіданні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання (с. 140-141):
1-ша група — від імені Яшки;
2-га група — від імені боцмана.