З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
СВІТ ПОЕЗІЇ
Поетична майстерня
Урок 61. ТРИВОГА. ЛІНА КОСТЕНКО «ШИПШИНА ВАЖКО ВІДДАЄ ПЛОДИ»
Мета: розкрити учням красу і своєрідність поезії Ліни Костенко; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розмірковувати над текстом; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи, художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Ходить дядько лютий
У валянки взутий,
Вбраний у кожуха —
І померзли вуха.
А ми на санчатах,
Хлопчики й дівчатка,
З гірки так летіли —
Аж лоби упріли.
2. Гра «Хто як говорить?»
Пригадаймо, друзі, вмить,
Як пшениченька шумить? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш...
Як в гайку струмок дзвенить? Джр-джр-джр-джр-джр...
Як бджола в саду бринить? Дз-дз-дз-дз-дз-дз...
Як шумлять у птаха крила? Ш-щ-ш-ш-ш-ш-ш...
В морі синьому вітрила? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш...
Вітер з гаєм розмовляє? Ш-ш-ш-ш-ш...
Поміж листячком гуляє? Ш-ш-ш-ш-ш-ш...
Й ми всі трохи пошуміли,
Від роботи відпочили.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки, зачитують рядки вірша, які вони проілюстрували.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)
— Сьогодні ми прочитаємо вірш Ліни Костенко, який вона присвятила цій чудовій рослині.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Цікаво знати!
— Шипшина — чагарникова багаторічна рослина, представниця сімейства розоцвітих.
Лікувальні властивості шипшини знайомі людям з давніх часів: на Русі її плоди дуже цінувалися, їх уважали чудодійними. Шипшина — як комора з корисними речовинами і вітамінами. Вона знайшла застосування і для зміцнення організму, і для зцілення від різних захворювань.
2. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди» (с. 106-107)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— До кого шипшина звертається зі своїм проханням?
Фізкультхвилинка
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів на одному мовному видиху згори вниз і навпаки
Плоди | хапає |
важко | кричить |
підожди | пташина |
3) Повторне читання вірша учнями.
— Чому так схвильовано, слізно шипшина звертається до людини?
— Чому шипшина важко віддає плоди? Поясніть зміст двох останніх рядків вірша.
— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що природа потрібна людям не лише для користі, а й для краси?
— Який художній засіб застосовує поетеса, описуючи зустріч шипшини з людиною?
— У яких рядках висловлено цю думку?
— З яким почуттям їх треба читати?
— Чи можна назвати настрій вірша Ліни Костенко тривожним? Поясніть свою відповідь.
4) Гра «Добери риму».
Плоди — ... (підожди);
за рукава — ... (ласкава);
облиш — ... (лиш);
просила — ... (красива).
5) Гра «Актори».
— Прочитайте вірш із захопленням; зі здивуванням.
6) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на «глядачів».
— З чого видно, що поетеса сприймає природу як живу істоту?
— У другому класі ви читали вірші — поетичні картини природи Ліни Костенко. Що їх об’єднує із щойно прочитаними?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто автор цього вірша?
— З яким почуттям Ліна Костенко пише про природу?
— Про що це свідчить?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрацію до вірша.