І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 29. ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РОЗДІЛОМ «АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
А-а-а — котика нема.
Е-е-е — де наш котик, де?
У-у-у — мишку з’їв малу.
І-і-і — він спить на печі.
И-и-и — має гарні сни.
О-о-о — не будіть його.
І-і-і — тихо, мишки всі!
М. Підгірянка
Скрекоче сорока сороці:
— А я у сорочці сорочій!
Сорока сороці скрекоче:
— А в мене яєчко сороче!
1) Складіть слово з перших складів слів.
Бавились, янтар. (Баян)
Піраміда, акація, німий, нова. (Піаніно)
Скеля - ля - е + рип + ка. (Скрипка)
2) Доберіть загальну назву.
Баян — піаніно — скрипка —...
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні повертаються обличчям одне до одного у парі, проказують вивчені скоромовки.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Повторіть і пригадайте (с. 33)
1) Доповніть рядки з вірша Марійки Підгірянки.
Шумить верхами буйний ліс —
Дуби, берези, буки.
Співає... (сойка), свище... (дрізд),
І... (воркотять) голубки.
2) Знайдіть закличку у вірші Наталі Забіли «Дощ іде».
Ой дощику, дощику,
Лий,поливай,
Готуй для людей
Золотий урожай.
3) Назвіть автора наведених рядків.
Що ж то за баба Гася тая,
Невже не можна розгадать?
Л. Глібов
4) Прочитайте вірш Дмитра Білоуса.
— Чи можна назвати його скоромовкою? Чому? (Вислів, що складено з важких для вимови слів.)
5) Порівняйте авторську й народну загадки.
— Чим вони подібні, а чим відрізняються?
— Вірші, загадки, лічилки, скоромовки, створені письменниками, — це літературні твори.
2. Гра «З'єднай!»
— З’єднайте рядки з творів та їх назви.
1) Дзьобнув хлібця «Прийшла осінь»
Горобець,
Дзьоб обтер
Об стовбурець. «Весна зелені»
2) Ох, невесело Наталці:
Рукавички загубила. «Подзьобав і пострибав»
3) Сьогодні за хмари
Сховалося сонце. «Наталчина пригода»
4) Дивлюсь — до мене суне Гася...
Ну, чуба, дубаю, намне!
5) Травень — це розквіт і буяння зелені. «Загадка»
— З’єднайте рядки творів з прізвищами їх авторів.
1) — Ладки, ладоньки, ладусі,
Ой ладусі, ладки. Степан Жупанин
Де були ви?
— У бабусі.
2) Стрибає білка по верхах, Олена Пчілка
Дітей зозуля кличе.
3) Он кучері з верби рясні
Вітерець несе Наталя Забіла
По узгір’ю на змокрілий
Холодний пісок
4) Тьох-тьох-тьох, тіву-тів... — Марійка Підгірянка
Лине радісно з гаїв.
3. Гра «Добери риму»
— Здогадайтесь, якого слова бракує у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця —
Буде дітям — ... (паляниця).
Для веселої малечі
Бублик вигляне із... (печі),
А рум’яний... (колобок)
Скочить прямо на... (зубок).
Виросте всього доволі
На широкім житнім... (полі).
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його —... (спасибі).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який розділ закінчили вивчати?
— Які твори вам найбільше сподобалися?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити вивчені твори з розділу «Авторські вірші та малі жанри для дітей».



