І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 20. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. МАРІЙКА ПІДГІРЯНКА. ПРИЙШЛА ОСІНЬ
Мета: формувати в учнів навички правильного виразного читання віршованого тексту; розширювати уявлення про красу природи восени; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву і фантазію; виховувати любов до природи.
II. МОВЛЕННЄВА ГІМНАСТИКА
— Почнемо наш урок із гімнастики, що допоможе підготувати органи мовлення до роботи протягом уроку.
1. Вправи для очей, губ і язика
• Швидко розплющити і заплющити очі;
• колові оберти очима;
• поглянути вдалину;
• допомогти пір’їнці підлетіти;
• облизати смачне варення;
• дістати язичком носа і підборіддя;
• усміхнутися відкритим і закритим ротом.
— Як співає соловей? (Фіть-фіть-фіть!)
— Як гуде жук? (Жу-жу-жу!)
— Як шумить вітер? (Ш-ш-ш!)
— Як дзижчить комарик? (Дз-дз-дз!)
3. Розпитування за складовою таблицею
Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виставка-презентація малюнків до вірша Марійки Підгірянки «Ліс».
Учні демонструють свій малюнок, зачитують рядки вірша, що вони проілюстрували.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Коли це буває,
Що клен запалає?
А прихопив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став. (Восени)
— Які прикмети осені згадано у загадці?
— Які прикмети наближення осені помічаєте ви?
— Вирушимо у невелику подорож в осінь за допомогою фотоілюстрацій. (На ілюстраціях зображена природа ранньої, золотої та пізньої осені.)
— Яку пору року зображено?
— Які кольори переважають? Який настрій викликають ці малюнки?
— Про красу осінньої природи написано багато поетичних творів. Ми сьогодні ознайомимося з віршем Марійки Підгірянки «Прийшла осінь».
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША МАРІЙКИ ПІДГІРЯНКИ «ПРИЙШЛА ОСІНЬ» (с. 22-23)
1. Виразне читання вірша вчителем
— Де настала осінь?
Довідкове бюро
Оксамит — тканина з густим коротким ворсом.
Читання слів «луною» за вчителем
Позолотила, осінь-мальовничка, помалювала, завивала, прикрасила, на потіху.
3. Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами
— Які слова надають віршеві ніжного забарвлення?
— Прочитайте виділені рядки. Як ви їх розумієте?
За командою «земля» — діти нахиляються до книжки і читають вірш. За командою «небо» піднімають голови вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову — «земля» — учні очима знаходять, де вони припинили читати.
Сливи... (завивала).
Груші... (позолотила).
Садочок... (прикрасила).
Яблучка... (помалювала).
— Чому осінь можна назвати золотою, щедрою, жовтогарячою, багряною, золотокосою?
Мила — позолотила;
потіху — тиху;
мала — помалювала;
мальовничка — личка;
позирала — завивала;
робити — оксамити;
ходила — прикрасила;
тиху — потіху.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого вчать вірші Марійки Підгірянки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати малюнок до вірша Марійки Підгірянки «Прийшла осінь».



