І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 17. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ «АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Зранку злива здивувала —
Всю пилюку позмивала:
З листя, з прутиків лози,
Із сухої дерези.
Після зливи і грози —
Світ чистіший від сльози.
Г. Чубач
Вода, водичка, підводний, водій, водяний.
Мило, милуватися, мильниця, милитися, мильце.
Гуси, гусячий, гусінь, гусак, гусятниця.
3. Розпитування за складовою таблицею
— Прочитайте прислів’я, поясніть їх значення.
(Слово до слова — зложиться мова.)
ВІД ДОБ РО ГО СЛО BA І ЛІД РОЗ МЕР ЗА Є
(Від доброго слова і лід розмерзає.)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
— Які жанри усної народної творчості ви знаєте?
— Чому приказки, прислів’я, загадки називають народними творами? Хто їх автор?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву (с.21).
— Які твори називають авторськими?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання речення із твору В. Сухомлинського (с. 21)
— Про що пише автор?
— Чи не здається вам, що автор наділив дерева людськими властивостями? Поясніть свою відповідь.
— Які слова допомогли вам почути, як шумлять дерева, зрозуміти їх настрій?
— Як дзюркоче в гайку струмочок?
— Як бринить у саду бджілка?
— Послухайте вірш і відгадайте його назву.
Сонечко всміхнулось,
Вийшло на поріг,
З лісом привіталось
І заплакав сніг.
Розбіглися струмочки
По усій землі,
Пташки, немов дзвіночки,
Співають на гіллі.
— Які слова вам допомогли відгадати, що автор змальовує весну?
Фізкультхвилинка
3. Робота над завданнями з авторської скриньки
— За назвою вірша «Прийшла осінь» здогадайтеся, які картини природи намалює словом його автор.
— Послухайте, як змальовує осінь у своєму вірші поетеса М. Хоросницька.
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом.
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтим по зеленім.
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева...
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає...
Їй не шкода фарби
Й часу ні хвилини —
Колються нечемні
Сосни та ялини.
— Які слова допомогли вам відчути красу і різнобарвність осені?
— Яке з поданих речень може бути початком забавлянки? (Ой чук-чуки, чуки-на!)
— Визначте настрій вірша, у якому є такі слова: чудова погода; найкраща погода.
— Як ви вважаєте, чому завдання вам запропонувала саме авторська скринька?
— Спробуйте передбачити, які твори чекають на зустріч із вами.
— Чим вони можуть бути схожі на твори з розділу «Народні дитячі пісні та малі жанри»?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який розділ ми почали вивчати?
— Які твори чекають на зустріч із вами?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати загадки про птахів, щоб загадати їх однокласникам.