І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ
Урок 13. СКРИНЬКА ПРИСЛІВ'ЇВ І ПРИКАЗОК. АНАТОЛІЙ ГРИГОРУК. ВЛІТКУ ДЕНЬ ГОДУЄ РІК
Мета: поглиблювати знання учнів про прислів'я та приказки, пробуджувати в них інтерес до мови, бажання добре володіти нею; учити дітей бачити красу й силу кожного прислів'я, відчувати в ньому народну душу, правду, звертати увагу на точність і виразність думки; розвивати вміння влучно й дотепно добирати слово; закладати фундамент моральної поведінки дитини; формувати громадянську орієнтацію особистості.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ко-ко-ко — вип’єм молоко.
Ок-ок-ок — маленький жучок.
Ки-ки-ки — смішні малюки.
Ик-ик-ик — засміявся Петрик.
Юк-юк-юк — великий дрюк.
Ку-ку-ку — витягни цю нитку.
2. Розчитування за складовою таблицею
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
— Розкажіть вивчені прислів’я, поясніть їх зміст.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над віршем А. Григорука «Влітку день годує рік» (с. 16-17)
1) Гра «Рибки».
Самостійне читання вірша учнями мовчки.
2) Словникова робота.
Когут — півень.
Ціп — ручне знаряддя для молотьби, що складається з довгого держака і прикріпленого до нього ременем або мотузком короткого дерев’яного бича. Збіжжя — рослини та зерно хлібних злаків.
Засік — відгороджене місце в коморі або великий ящик для зсипання зерна, борошна.
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Знайдіть у прочитаному вірші пояснення вислову «бити байдики».
— До якої роботи запрошують куряток? Прочитайте.
— Знайдіть у вірші прислів’я. Поясніть, як ви його розумієте.
— Пригадайте пісню «Два півники» (с. 6).
— Чим вона нагадує вірш «Влітку день годує рік»?
Фізкультхвилинка
Менше говори,... | а лихих стережись. |
Узявся за гуж — ... | хто від роботи біжить. |
Важко тому жить... | а більше діла роби. |
3 добрими дружись,... | не кажи, що не дуж. |
3. Гра «Знайди "зайве" прислів'я»
• На годину спізнився, за рік не доженеш.
• Учорашнього дня стома кіньми не здоженеш.
• Допомагай старшим, адже доведеться бути таким.
• Що зранку не зробиш, те ввечері не здоженеш.
— Назвіть, з якої професії вийшли в життя такі прислів’я та приказки?
• 3 поганої вівці хоч вовни жмут. (Чабан)
• Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)
• Ось що маємо: ані тарантас, ані дишло. (Стельмах)
• Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)
• Порожня бочка гудить, а повна мовчить. (Бондар)
1) Перетворіть загадки на прислів'я.
• У вогні не горить, у воді не тоне. (Правда)
(Правда у вогні не горить, у воді не тоне.)
• Мовчить, а сто дурнів навчить. (Книга)
(Книга мовчить, а сто дурнів навчить).
• На вагу не зважиш, на базарі не купиш. (Розум)
• Що їсть без зубів? (Совість)
2) Складіть прислів'я з поданих слів.
• Дружись, добрим, з, стережись, а, лихих.
• Гроші, за, розуму, купиш, не.
• Лисиця, служила, не, доки, вовкові, кожуха, позбулася.
• Осла, коня, не, з, буде.
3) Знайдіть українські відповідники.
• Не знаючи курсу, не піднімай вітрил (італійське). (Не знаючи броду, не лізь у воду.)
• Гілка завжди схожа на дерево, з якого виросла (іспанське). (Яблучко від яблуньки недалеко котиться.)
• Цап леопардові не товариш (африканське). (Ситий голодного не розуміє.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Які завдання найбільше запам’ятали?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати прислів’я про мову.
Або розумно казати,... Хто за все береться,...
тому нічого не вдається, або зовсім мовчати.