II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК ЗАРУБІЖНИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 117. ШАРЛЬ ПЕРО «ПОПЕЛЮШКА, АБО СОБОЛЕВИЙ ЧЕРЕВИЧОК»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
У діброві — дуби,
Під дубами — гриби,
Трава — між грибами,
Хмарки — над дубами.
Ла-ла-ла — знову казка в гості прийшла.
Ки-ки-ки — їх читаєм залюбки.
Ру-ру-ру — вчать вони нас добру.
Ло-ло-ло — переможемо ми зло.
Ред-ред-ред — тож за казкою вперед.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
— Пригадайте прочитані казки українських письменників.
— Що в цих творах є казковим? А що могло бути насправді?
— Наведіть кілька прикладів народних і літературних казок. Назвіть їхніх авторів.
— Розгляньте малюнки (с. 146). До яких вони казок?
— Чому на першому малюнку немає мишки, а на другому — внучки?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Гра «Упізнай казкового героя»
• Їду я на бал чудовий
У кареті гарбузовій.
Все, мов справжнє: кучер, коні,
Поки північ не задзвонить.
Маю я химерну звичку —
Десь губити черевички. (Попелюшка)
— Сьогодні ми ознайомимося з казкою французького письменника Шарля Перо «Попелюшка».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання учнями біографічної довідки (с. 746)
2. Опрацювання рубрики «Чи знаєш ти?» (с. 147)
— Хто переклав казку Шарля Перо українською?
— Як, на думку Романа Терещенка, має називатися казка?
— Розгляньте малюнки (с. 147—148).
— Пригадайте, як жила Попелюшка; чому її так назвали; як дівчина потрапила на бал у королівському палаці; хто їй допомагав; чому черевичок Попелюшки залишився у палаці.
Фізкультхвилинка
4. Опрацювання продовження казки «Попелюшка, або Соболевий черевичок» у перекладі Романа Терещенка (с. 149-151)
1) Виразне читання казки вчителем.
— Чи сподобалася вам казка?
— Які картини ви уявляли, слухаючи її?
а) Довідкове бюро.
Фанфара — духовий музичний інструмент, який використовують для виконання музичних фраз урочистого характеру.
Лакей — слуга у панів або при ресторані, готелі (в поміщицькому та буржуазному побуті).
Вельможа — знатна й багата особа, що займала високу державну або придворну посаду.
б) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем.
Щирого краща
втішного убогої
сукенці привселюдно
сміючись зчудувалися
королівський попелющиним
— Прочитайте найкоротше і найдовше слово.
3) Читання казки учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Де Попелюшка загубила свій черевичок?
— Хто його підібрав?
— Що залишилося в Попелюшки від розкішного вбрання?
— Що робили принцові посланці по всій країні?
— Відшукайте і прочитайте речення, у яких є слова: чарівну втікачку; прекрасна незнайомка; побачив, яка вона гарна; сестри впізнали в Попелюшці ту красуню.
— Продовжте низку слів, якими можна описати красу Попелюшки: чарівна...
— Яку вдачу мала Попелюшка? Обґрунтуйте свою відповідь за текстом.
— Чому дівчині нарешті пощастило?
— Відшукайте у казці рядки, у яких ідеться про принца. Розкажіть про нього.
5) Гра «Засічка — кидок».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З якою казкою ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто автор цієї казки?
— Хто переклав казку українською?
— Чого навчає ця казка?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати розкішну сукню Попелюшки, соболевий черевичок, паличку чарівниці.



