II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 115. БЕРИСЬ ДРУЖНО, НЕ БУДЕ СУТУЖНО. ЮРІЙ ЯРМИШ «ТА САМА МИШКА»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Для синків-молодців
Мати напекла млинців.
І хвалили молодці
Ті млинці на молоці.
Вовк розсівся на печі,
З клоччя крутить калачі,
З віхтя вихопить шматок –
Раз — і стулить пиріжок.
Вовче тісто з рук упало,
А упало — то пропало.
Чорний пес хапнув пиріг —
І тікати скільки ніг.
Розбігаймось хто куди, —
Вовк біжить — чекай біди!
Ки-ки-ки — дуже любим ми казки.
Ни-ни-ни — вчать всьому нас вони.
Ця-ця-ця — ох цікава казка ця.
Ву-ву-ву — хочу слухати нову.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
Учні повертаються одне до одного та переказують казку в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Сиднем у землі сиділа,
Час настав — і всіх здружила
Діда, бабу, внучку й Хвінку,
Мишку та кицюню Мінку. (Ріпка)
— Як ви вважаєте, чи допоможе мишка всім і наступного року?
— Сьогодні ми про це дізнаємося з казки, яку написав Юрій Ярмиш.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— Народився Юрій Феодосійович у Дніпродзержинську на Дніпропетровщині в сім’ї вчителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки — серед розкішної природи Карпат.
Юрієві Ярмишу доводилось багато подорожувати. Він побував у Великій Британії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію, враження про яку описав у творі «По дорогах Індії».
Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. У Санкт-Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша — аж 16 казок.
Друзі жартома називають його «українським Андерсеном». І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
У 2001 р. за цикл новел-фантазій Юрію Феодосійовичу присуджено літературну премію імені Юрія Яновського.
2. Опрацювання казки «Та сама мишка» (с. 141-142)
1) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями.
— Чи сподобалася вам казка?
— Що в ній незвичного?
2) Словникова робота.
а) Довідкове бюро.
Пишатися — відчувати гордість за кого-небудь, бути сповненим гордості за щось; гордитися.
б) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем; скоромовкою в парах.
Ото отоді
страх торік
збагнути відхекатись
торішньої наморилася
страхітливо сіроманці
— Прочитайте найкоротше і найдовше слово.
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Як бабуся і кицька дякували мишці?
— Що відповіла мишка дідусеві наступного року?
— Пригадайте персонажів української народної казки «Ріпка».
— Опишіть їхні дії в народній і літературній казках.
— Що спільного й відмінного у народній казці та казці Юрія Ярмиша? Чого більше?
— Розгляньте малюнок. Який епізод казки на ньому зображено?
3. Опрацювання казки «Про ріпку та внучку»
1) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання першої частини казки.
— Читайте, намагаючись передбачити, що відбуватиметься далі.
— Як ви вважаєте, хто допоможе?
2) Читання учнями кінцівки казки.
— Чому внучка не захотіла рвати ріпку?
— Які важливі для вас думки Юрій Ярмиш висловив у своїх казках?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Чого вас навчили прочитані казки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казки.