II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА СМІХУ
Урок 112. НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ЮНИХ ВИНАХІДНИКІВ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО «ЯК МИ ЛІТАЛИ В КОСМОС»
Мета: продовжити роботу над оповіданням В. Нестайка «Як ми літали в космос»; удосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння передавати під час читання різні почуття героїв твору, визначати головну думку прочитаного; розвивати пізнавальний інтерес, почуття гумору.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ра-ра-ра — у дворі весела гра.
Ру-ру-ру — ми продовжуємо гру.
Ло-ло-ло — все навкруг розцвіло.
Лі-лі-лі — кури ходять по землі.
2. Читайте, думайте, доповнюйте!
Росте — дерево, дитина,... (кущ, квітка, саджанець).
Пливе — пароплав, човен,... (качка, хмара,риба, пліт, кит).
Висить — рушник, картина,... (портрет, павутиння, лампочка, яблуко).
Хрумтить — морква, огірок,... (цукор, капуста, сухар).
Дзижчить — комар, муха,... (оса, бджола, джміль).
Я жмурюсь, заплющую очі,
Всі ховайтесь, хто де хоче!
Вмить розбіглась дітвора —
Йти шукать мені пора.
Більш не буду я чекать:
Раз, два, три — іду шукать.
Раз — за Петра.
Два — за Дмитра.
Три — за Тетянку.
Чотири — за Оксанку.
Я усіх уже знайшов,
Сам ховатися пішов.
В. Гринько
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Дуель». Робота в групах
Групи ставлять запитання одна одній за змістом оповідання.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми прочитаємо, чим завершився незвичайний політ у космос.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійне напівголосне читання другої частини оповідання (с. 132—133, до слів «почувся тріск, щось гупнуло, загриміло і...»).
— Хто розкрив намір друзів?
— Чому хлопці вимушені були взяти Тетянку із собою у політ?
2. Читання твору «ланцюжком» (с. 134, до слів «і раптом...»)
— Як ви вважаєте, де опинилися юні «космонавти»?
3. Виразне читання оповідання вчителем (с. 135)
— Чим закінчився політ?
Фізкультхвилинка
Песиголовці — про людину, що втратила свої кращі риси і людську подобу. Атмосфера — газоподібна оболонка Землі та деяких інших планет.
Пообриває зціпивши
хвилюючись в крайньому
злорадно двірничці
потилицю найпопулярніша
Читання кожного стовпчика згори вниз («луною» за вчителем) і знизу вгору («буксиром» із сусідом по парті).
Читання другої частини оповідання. Читає той учень, на парту якого впала квіточка.
6. Аналіз оповідання з елементами вибіркового читання
— Як хлопці відреагували на появу Тетянки?
— Як називає її автор?
— Як діти вмощувалися в ракету?
— Як відбувався запуск ракети? Прочитайте.
— Який епізод космічного польоту викликав у вас сміх? Прочитайте.
— Якого висновку дійшли космонавти?
— Назвіть головних героїв оповідань Анатолія Григорука та Всеволода Нестайка.
— Чому твори про них вміщено саме в скриньці сміху?
За командою «земля» — діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
— Розгляньте малюнок. Кого на ньому зображено?
— Прочитайте рядки оповідання, які проілюстрував художник.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який настрій панував на сьогоднішньому уроці?
— Коли було найвеселіше?
— Чому хлопцям так і не вдалося полетіти в космос?
— До якого висновку вони дійшли?
— Чи згодні ви з цією думкою?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати відповіді на запитання «Повтори і пригадай» (с. 136).