БУКВАРНИЙ ПЕРІОД (ПРОДОВЖЕННЯ)
Урок 59. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ БУКВИ Хх. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ «КАЗКОВІ ХМАРИНКИ». ЗАГАДКА
Мета: закріпити знання учнів про звук [х], букву Хх, формувати мовленнєві вміння; розвивати мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ха-ха-ха — засміялась буква «ха».
Ох-ох-ох — виріс горох.
Ух-ух-ух — у дідуся теплий кожух.
Ах-ах-ах — у лісі багато комах.
Хи-хи-хи — геть розбіглись ховрахи.
2. Розучування вірша
АНДРЮХИНІ ВУХА
Наш малий Андрюха
Потилицю чуха:
— Чом у мене вух аж два,
А гусак безвухий?
От візьму я вуха,—
Думає Андрюха,—
І приклею гусаку:
Хай він маму слуха!
— Які слова зі звуком [х] є у вірші?
ІІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над загадками
• Черевань у кутку дріма,
Холод у череві трима.
Що ховає — віддає.
Упізнали, хто він є? (Холодильник)
• Соняшникова, запашна
Дітьми любима усіма.
Солодка і смачна така.
А зветься як вона?.. (Халва).
• Цей сухий старий дідище
За цибулю ще гіркіший,
Та стає він добряком
В страві разом з буряком. (Хрін)
• Народився на землі,
Зарум’янивсь на вогні
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
— Доки ми відгадували загадки, Незнайко до слів-відгадок побудував звукові схеми. Але, як завжди, припустився помилок. Давайте разом їх виправимо!
холодильник
халва
хрін
хліб
2. Гра «Розсипанка»
— Складіть слова із розсипаних букв.
Г, х, і, о, р;
о, й, е, к, х; м, х, у, а;
у, о, к, х, ь, л.
(Горіх, хокей, муха, кухоль)
Фізкультхвилинка
IV. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 98-99)
1. Робота над загадкою
• По голубому полі
Легкі, немов пір’їнки,
Пливуть собі поволі
Білесенькі перинки. (Хмари)
— Сьогодні ми помандруємо на гостину до хмаринок разом з допитливим хлопчиком.
— Розгляньте малюнок.
— Хто на ньому зображений?
— Що робить хлопчик?
— Яка пора року зображена на малюнку?
— Якими кольорами художник передав красу природи?
2. Гра «Словотворці»
— Продовжіть за зразком: легко — легенько, близько — близенько, тихо — ..., весело — ...
3. Опрацювання оповідання «казкові хмаринки»
1) Читання оповідання вчителем.
— Як звати головного героя оповідання?
2) Читання оповідання учнями «ланцюжком».
— За чим Михайликові подобалося спостерігати?
— Прочитайте пісеньку, яку співав Михайлик.
— Кого побачив Михайлик у хмаринках?
— Над яким питанням замислився Михайлик?
— Чи доводилося вам спостерігати за хмаринками?
3) Вправа «Мікрофон».
— Де домівка хмаринок?
4) Гра «Хвости».
Учитель читає початок речення, учні відшуковують це речення і дочитують його до кінця.
А легкі білі хмаринки...
Он великого слона...
Оті хмарки — ...
Та ось велика темна хмара...
І знову попливли...
4. Робота над загадкою «За лісом, за пралісом...»
— Які слова допомогли вам відгадати загадку?
— З чим у загадці порівнюється хмара? Чому?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Чого навчилися?
— Що найбільше запам’яталося?