ПІСЛЯБУКВАРНИЙ ПЕРІОД
Урок 91. ЩОБ РОЗУМНИКАМИ СТАТИ, ТРЕБА БІЛЬШЕ КНИГ ЧИТАТИ. Л. КИР'ЯНЕНКО «РОЗМОВА НА КНИЖКОВІЙ ПОЛИЦІ». РОБОТА З ДИТЯЧОЮ КНИЖКОЮ
Мета: ознайомити учнів з новим підручником, його структурою; формувати вміння працювати над текстом; удосконалювати вміння читати, розуміти зміст тексту; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов і шану до книги, бережливе ставлення до підручника.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Читай по порядку»
Хо | ти, | ння — | чи | та |
1 | 5 | 8 | 6 | 7 |
чу | все | ще | най | ння. |
2 | 3 | 11 | 9 | 14 |
зна | вча | кра | на | |
4 | 13 | 10 | 12 |
2. Ознайомлення з підручником «Післябуквар»
— Любі діти! Ми вже розпрощалися з нашим першим підручником — Букварем. Знаємо всі букви, вміємо читати. Крім Букваря є й інші підручники, які поведуть вас у прекрасний світ знань.
Прочитаємо назву старшого брата Букваря.
3. Гра «склади слово»
4. Бесіда
— Давайте розглянемо підручник. Почнемо з обкладинки. Розгляньте малюнок. Кого зобразив художник?
— Що розглядає дівчинка?
— Чому радіє дівчинка?
— Що ще намальовано на обкладинці?
— Хто є автором підручника? (М. С. Вашуленко, О. В. Вашуленко)
— Де і яким видавництвом видана книга? (К.: Видавничий дім «Освіта», 2012)
— Що означають умовні позначення?
— Новий підручник «Післябуквар» допоможе вам навчитися гарно читати, грамотно писати, відчути, як мелодійно звучить українське слово. Навчатися «мови золотої» ви будете на кращих творах українських письменників, які вміщені у «Післябукварі».
5. Опрацювання вірша (с. 3)
— Що сказано у вірші про підручник «Післябуквар»?
— Яке побажання вам висловили автори підручника?
III. РОБОТА ЗА «ПІСЛЯБУКВАРЕМ» (с. 3-6)
1. Опрацювання казки Л. Кир'яненко «розмова на книжковій полиці» (с. 4)
— Прочитайте назву нашого уроку. (Щоб розумниками стати, треба більше книг читати.)
— Як ви вважаєте, про що йтиметься на уроці?
1) Виразне читання казки вчителем.
— Між ким відбувається розмова у казці?
— Про що розмовляли книжки?
2) Словникова робота.
Пошарпані — потерті, зім’яті.
3) Вибіркове читання.
— Які книжки стояли на книжковій полиці?
— Прочитайте запитання щойно видрукуваної книжки.
— Що відповіла розумна книжка?
— Які слова у цій відповіді ви вважаєте найголовнішими?
4) Читання оповідання учнями («ланцюжком», за особами).
— Це оповідання чи казка?
— Яка головна думка казки?
5) Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшукують речення і читають його без «помилки».
На високій (книжковій) полиці, упритул одна до одної, стояли підручники (книжки). Зовні книжки (вони) були різні: одні — новенькі, в красивих (гарних) яскравих обгортках (обкладинках), інші — зовсім старі, а деякі й геть зім’яті (пошарпані).
6) Робота за малюнком.
— Які книжки ви бачите на малюнку?
— Розкажіть, які книги вам подобаються.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання сторінки «читай і світ пізнавай» (с. 5)
1) Прочитайте уважно слова. Скажіть, чим різняться між собою слова першого стовпчика. Яке значення має кожне слово у другому стовпчику?
книга книжковий читати
книжка книголюб читанка
книжечка книгарня читачка
• Читання слів уголос спочатку повільно, а потім швидко.
• Читання двоскладових слів.
• Читання слів з наголосом на першому складі.
• Читання «ланцюжком».
• Читання слів-родичів.
2) Прочитайте прислів'я і приказки. Поясніть, як ви їх розумієте.
— Пригадайте і ви цікаві прислів’я чи приказки про книжку, або запитайте у старших.
• Одна книга тисячі людей навчає.
• Книга — не пряник, а дітей до себе манить.
• Книги читати — усе знати.
• З книгою жити — з добром дружити.
3. Опрацювання завдань «читай і збагачуй свої знання і вміння» (с. 6)
Гра «Ланцюжок»
— Розгадайте зашифрований вислів. (Любіть і бережіть книгу — вона ваш друг.)
— Чому книжку називають другом?
IV. РОБОТА З ДИТЯЧОЮ КНИЖКОЮ
Бесіда про читання
— Пригадай, які книги ти читав (читала).
— Що нового й цікавого ти дізнався (дізналася) з прочитаної книги?
— Про що ти любиш читати?
— Яка твоя найулюбленіша книжка? А журнал?
— Знайди в бібліотеці і прочитай вірші про школу, шкільні пригоди.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким підручником ознайомилися?
— Які твори вам сподобалися? Чим саме?