"УКРАЇНСЬКИЙ ФОЛЬКЛОР"

Навчальний посібник ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА







   У  системі професійної підготовки майбутнього вчителя української мови


   і літератури важливе місце належить курсу українського фольклору, мета


   якого  -  пізнати  народну  творчість  у  всіх її виявах, через минуле


   українського   народу   бачити   його   сучасне,   сприяти  формуванню


   фольклорної,    культурознавчої    компетенції    педагога-словесника.


   Опановуючи  цю  навчальну  дисципліну,  студенту-першокурснику важливо


   набути  вмiнь  аналiзувати  твори  української  усної народнопоетичної


   творчості,   зiставляти   їх   жанрові   особливості   з   огляду   на


   морально-етичні   проблеми,  через  дослідження  фольклорних  текстів,


   історико-культурологічні  корені слів-фольклоризмів відкрити особливий


   світ народного художнього мислення.





   Певну  допомогу  у вирішенні завдань курсу українського фольклору може


   надати  пропонований  посібник, що містить програму курсу, літературні


   джерела,  сім  цілісних  модулів,  зміст  яких  реалізується в кількох


   темах. Модуль 1 "Фольклор - невід'ємна складова національної культури"


   передбачає   огляд   особливостей  історичного  розвитку  українського


   фольклору,  міркування  стосовно  видів  і  жанрів народної творчості,


   значення курсу у системі підготовки майбутнього вчителя-словесника.





   У модулі 2 "Обрядова творчість" з'ясовуються особливості календарно- і


   родинно-обрядової  поезії  та  народної  драми.  У модулі 3 "Героїчний


   епос"  схарактеризовано окремі ознаки дум та історичних пісень. Модуль


   4 "Балади і ліричні пісні" містить теми, присвячені баладам, родинно-,


   суспільно-побутовим,  стрілецьким,  повстанським,  танковим  пісням, а


   також пісням літературного походження.





   Модуль  5  "Казкова  та  неказкова історична проза" передбачає розгляд


   народних казок, легенд і переказів. У модулі 6 "Народна пареміографія"


   представлено  коротку  характеристику  прислів'їв і приказок, народних


   повір'їв,  байок,  дитячого  фольклору.  Модуль  7  "Місце фольклору в


   системі  професійної  парадигми вчителя української мови і літератури"


   пропонує  ознайомитися  з проблемами польової фольклористики, історією


   фольклорних  експедицій,  змістом і організацією фольклорної практики,


   фольклорною  підготовкою  студентів  на  заняттях мовно-літературного,


   психолого-педагогічного циклів, під час педагогічної практики, а також


   науково-дослідною роботою з фольклорного краєзнавства.





   До  кожної з тем модулів пропонуються орієнтовні міркування, посилання


   на  відповідну літературу. Пріоритетна роль належить активним формам і


   методам,  які  спрямовують  студента  на  самостійний  пошук,  зокрема


   контрольно-тренувальним,     проблемно-пошуковим,     інтелектуальним,


   дослідним   запитанням  і  завданням.  Враховуючи  те,  що  реальністю


   сьогодення  стає  полікультурна  освіта, окремі завдання спрямовані на


   пізнання  майбутнім  учителем  української  мови і літератури культури


   рідного  народу  в  діалозі  з іншими слов'янськими культурами. Наявна


   спроба  врахувати  вимоги  модульно-рейтингової  технології навчання у


   вищій школі, а також завдання і специфіку дистанційного навчання.





   У додатку міститься словник термінів, фольклорно-етнографічні розвідки


   про Глухівщину, тематика наукових робіт з курсу, питальник фольклорної


   практики.





   Пропонований   навчальний  посібник  не  претендує  на  повний  виклад


   систематичного   курсу  "Український  фольклор".  Укладаючи  теми,  ми


   спирались  на  існуючі  підручники,  посібники,  монографії, словники,


   довідники,  збірники,  статті, Інтернет-сайти в галузі фольклористики,


   культурології,     лінгвокультурології     та    лінгвофольклористики,


   етнолінгвістики,  етнолінгводидактики,  педагогіки, методик викладання


   української   літератури,   використовували   матеріали   фольклорних,


   етнографічних  практик,  здійснених студентами Глухівського державного


   педагогічного університету в різних регіонах України.





   Автор  вдячний  шанованим  рецензентам за надані критичні зауваження і


   цінні змістовні поради стосовно вдосконалення змісту даного посібника.