У системі професійної підготовки майбутнього вчителя української мови
і літератури важливе місце належить курсу українського фольклору, мета
якого - пізнати народну творчість у всіх її виявах, через минуле
українського народу бачити його сучасне, сприяти формуванню
фольклорної, культурознавчої компетенції педагога-словесника.
Опановуючи цю навчальну дисципліну, студенту-першокурснику важливо
набути вмiнь аналiзувати твори української усної народнопоетичної
творчості, зiставляти їх жанрові особливості з огляду на
морально-етичні проблеми, через дослідження фольклорних текстів,
історико-культурологічні корені слів-фольклоризмів відкрити особливий
світ народного художнього мислення.
Певну допомогу у вирішенні завдань курсу українського фольклору може
надати пропонований посібник, що містить програму курсу, літературні
джерела, сім цілісних модулів, зміст яких реалізується в кількох
темах. Модуль 1 "Фольклор - невід'ємна складова національної культури"
передбачає огляд особливостей історичного розвитку українського
фольклору, міркування стосовно видів і жанрів народної творчості,
значення курсу у системі підготовки майбутнього вчителя-словесника.
У модулі 2 "Обрядова творчість" з'ясовуються особливості календарно- і
родинно-обрядової поезії та народної драми. У модулі 3 "Героїчний
епос" схарактеризовано окремі ознаки дум та історичних пісень. Модуль
4 "Балади і ліричні пісні" містить теми, присвячені баладам, родинно-,
суспільно-побутовим, стрілецьким, повстанським, танковим пісням, а
також пісням літературного походження.
Модуль 5 "Казкова та неказкова історична проза" передбачає розгляд
народних казок, легенд і переказів. У модулі 6 "Народна пареміографія"
представлено коротку характеристику прислів'їв і приказок, народних
повір'їв, байок, дитячого фольклору. Модуль 7 "Місце фольклору в
системі професійної парадигми вчителя української мови і літератури"
пропонує ознайомитися з проблемами польової фольклористики, історією
фольклорних експедицій, змістом і організацією фольклорної практики,
фольклорною підготовкою студентів на заняттях мовно-літературного,
психолого-педагогічного циклів, під час педагогічної практики, а також
науково-дослідною роботою з фольклорного краєзнавства.
До кожної з тем модулів пропонуються орієнтовні міркування, посилання
на відповідну літературу. Пріоритетна роль належить активним формам і
методам, які спрямовують студента на самостійний пошук, зокрема
контрольно-тренувальним, проблемно-пошуковим, інтелектуальним,
дослідним запитанням і завданням. Враховуючи те, що реальністю
сьогодення стає полікультурна освіта, окремі завдання спрямовані на
пізнання майбутнім учителем української мови і літератури культури
рідного народу в діалозі з іншими слов'янськими культурами. Наявна
спроба врахувати вимоги модульно-рейтингової технології навчання у
вищій школі, а також завдання і специфіку дистанційного навчання.
У додатку міститься словник термінів, фольклорно-етнографічні розвідки
про Глухівщину, тематика наукових робіт з курсу, питальник фольклорної
практики.
Пропонований навчальний посібник не претендує на повний виклад
систематичного курсу "Український фольклор". Укладаючи теми, ми
спирались на існуючі підручники, посібники, монографії, словники,
довідники, збірники, статті, Інтернет-сайти в галузі фольклористики,
культурології, лінгвокультурології та лінгвофольклористики,
етнолінгвістики, етнолінгводидактики, педагогіки, методик викладання
української літератури, використовували матеріали фольклорних,
етнографічних практик, здійснених студентами Глухівського державного
педагогічного університету в різних регіонах України.
Автор вдячний шанованим рецензентам за надані критичні зауваження і
цінні змістовні поради стосовно вдосконалення змісту даного посібника.