ТАНКОВІ ПІСНІ. КОЛОМИЙКИ
4.5.1. Походження жанру й терміна „коломийка". М. Сумцов, Ф. Колесса
І. Франко і В. Гнатюк про коломийки.
4.5.2. Відображення в коломийках світогляду народу. Своєрідність у
змалюванні героя порівняно з ліричними піснями.
4.5.3. Визначення регіонів побутування коломийок. Коломийка в
репертуарі сучасних виконавців.
4.5.4. Тематика коломийок. Гумористично-сатиричні елементи в творах.
4.5.5. Художні та композиційні особливості коломийок. Використання
засобів психологічного паралелізму, порівнянь. Стандартні
формули-зачини. Символ і метафора в коломийках.
4.5.6. Використання ритміки коломийок у ліричних, історичних піснях, у
баладах.
Коломийка - весела жартівлива чи лірична співанка танцювального
характеру. Як правило, це коротка, найчастіше дворядкова пісня, кожний
рядок якої складається з чотирнадцяти складів, з паузою після восьмого
складу. Можливо, назва пов'язана з назвою міста Коломия або назвою
гуцульського танку „коломийка" (коло), де ця пісня виступає як
приспівка до танцю.
Коломийкові традиції досить розвинуті в Чернівецькій, Львівській,
Івано-Франківській, Тернопільській та Закарпатській областях. Твори
такого типу відомі з ХV ст.
Коломийки розрізняють кількох видів: родинно-побутові (кохання,
родинні стосунки), соціальні (панський гніт, рекрутчина, тяжка
виснажлива праця), еміграційні.
Пісням властиве поетичне бачення навколишнього світу. Окремі коломийки
нагадують думи про турецьку неволю:
Ой летіли гайворони понад Чорне море,
Заплакали молод-бранці, сидячи в неволі.
Будь здорова, родинонька, ви мої сусіди,
Не з гаразду я це роблю, а з тяжкої біди.
Серед ознак коломийки слід виділити лаконізм, пісенно-поетичне начало,
відповідну міміку, спів, усталену поетику, традиційні образи-символи,
постійні епітети, наприклад: "гіркий вітер", "Черемош воркітливий",
метафори, персоніфікацію (звернення до природи, мов до живої істоти).
Коломийкам не властива споглядальність. Автор і виконавець у
коломийках - це одна особа, що розкриває душу, розповідає про власні
пригоди, враження. Більшість коломийок оптимістичні, життєрадісні.
Веселая дівчинонька, весело смієся,
Веселої дівчинці робота береся
(Бойківські коломийки в записі Г.Дем'яна. У книжці Р.Кирчіва Із
фольклорних регіонів України. Нариси й статті. - Львів, 2002. - C.87).
Влучну характеристику коломийок запропонував І.Франко: „вони
(коломийки) складаються на широкий образ нашого сучасного народного
життя, безмірно багатий деталями і кольорами, де бачимо сльози й
радощі, працю і спочинки, турботи і забави, серйозні мислі нашого
народу в різних його розверстуваннях, його сусідів, його соціальний
стан, його життя громадське й індивідуальне від колиски до могили,
його традиції й вірування, його громадські й етичні ідеали" [7].
Контрольні запитання:
1. Які родинно-побутові та соціально побутові коломийки та частівки
поширені у вашій місцевості?
2. Чи були і є у вашому селі виконавці коломийок і частівок?
3. Коли і де виконуються коломийки?
4. Чи виникають нові коломийки і частівки? Яка їх ідейна
спрямованість?
5.Чому коломийки називають найбільш імпровізованим жанром?
6.Чим відрізняються жанри танкової лірики: шумки, краков'яки, козачки,
дрібушки?
7.Чим зумовлена така назва танкових пісень - коломийка?
Тестові запитання
1. Які пісні називаються "коломийками"?
А) це коротка, найчастіше дворядкова пісня, кожний рядок якої
складається з 14 складів, з цезурою після восьмого складу, з жіночою
римою;
Б) це музично-поетичний твір, який виконується сольно у супроводі
музичного інструмента;
В)це твори, що увійшли в народну словесність з професійної літератури.
2. Які теми висвітлюються у коломийках?
А) родинно-побутові;
Б) соціально-побутові;
В) всі вище перераховані.
3. Який настрій носить коломийка?
А) мінорний;
Б) переплітання мінорного з мажорним, залежно від теми;
В) мажорний.
4. Вкажіть перше видання присвячене коломийці.
А) Якова Головацького "Народные песни Галицкого и Угорской Руси»;
Б) В. Гнатюка "Подружжя і рідня";
В) Саламона Счасного "Коломийки и шумки".
5. Визначте до якої групи належать перераховані нижче коломийки:
А).Буковино моя мила, щедра і багата,
Розцвіла в сім ї єдиній, вільна і крилата.
Люблю тебе. Буковино, за поля родючі,
Люблю тебе, як дівчину, за сади пахучі.
Б). Продай, мати, сірі воли та й сіру корову,
Купи мені , моя мати, хустку тибетову.
Купи мені, моя мати, тибити, тибити,
Будуть мене, молоденьку, хлопчики любити.
В). Ой гуляла дівчинонька очима, плечима,
Вигуляла козаченька з чорними очима.
Г). Що я буду, бідний. діяв, як зима завіє,
Ні кожуха. ні дівчини, що мене зігріє?
6. За поданим визначенням вкажіть,про який термін йдеться: "це
коротка, найчастіше дворядкова пісня, кожний рядок якої
складається з 14 складів, з цезурою після восьмого складу, з
жіночою римою".
А) літературні пісні;
Б) коломийки;
В) стрілецькі пісні.
7. Які різновиди української пісні можна назвати "родичами"
коломийки?
А частушки, казачки, вівати, чабарашки;
Б) літературні пісні;
В) веснянки.
8. Який художній засіб найбільш характерний для коломийки?
А) гіпербола;
Б) анафора;
В) метафора.
9. Хто перший зробив спробу визначити місце коломийки серед коротких
пісенних жанрів слов'янського фольклору?
А) Вацлав Зелеський;
Б) В. Гнатюк;
В) П. Лушкевич.
Пошукові і творчі завдання
1. Прокоментуйте визначення В.Гнатюка: „Коломийку слід вважати зовсім
самостійним витвором народного генія, паралельним до інших самостійних
родів народної поезії. Подекуди можна їх ставити навіть вище; ми
знаємо, що деякі пісні, особливо обрядові, прив'язані тісно тільки до
певних проявів народного життя;...коломийка натомість огортає собою
всі прояви життя чоловіка у всіх порах; ...звідти в ній висловлене і
радість і горе, і утіха і жаль; звідти вона дихає і повагою і жартом;
звідти в ній і гумор, і сатира, і іронія і т.д."(Гнатюк В.Переднє
слово до збірника „Коломийки" // Гнатюк В. Вибрані статті про народну
творчість. - К.:Наук. думка, 1966. - C.158).
2. Визначте риси коломийки за поданим текстом.
Та піду я в полонину та в полониночку,
Вирубаю яворика та й колисочку.
Та завішу колисочку я на яворочку,
Та буду в ній колихати малу дитиночку.
А я буду колисати, а вітер - гойдати,
Аби моїй дитиночці добре було спати.
3. Які художні засоби виразності використано у коломийках:
3.1.Ой лунає спів зозулі та ще й соловейка,
Нема краще в цілім світі, як рідна сімейка.
3.2.
Ой гоп, та помалу,
Та виткала штани з валу,
І пошила, і наділа,
Сама бачу, що до діла.
4. Поділившись на підгрупи, підготуйте доповіді для участі в
конференції на тему „Коломийка і сучасність". Матеріалом для
обговорення оберемо статтю М.Савчука „Коломийка", вміщену на сайті
[7]http: // / cultpub / savchuk.htm.
Література до теми:
1.Гнатюк В. Вибрані статті про народну творчість. - К., 1966.
2.Коломийки / Упоряд., передм. і примітки Н. C. Шумади. Нот. матеріал
упоряд. З.І. Василенко. - К.:Музична Україна, 1973. - 439 c.
3.Коломийки в записках І. Франка / Упоряд.О.І.Дей. - К.:Музична
Україна, 1970. - 133 c.
4.Матвіїшин C.М."Ой співанко-коломийко, як тебе не знати.." / Вивчення
коломийок у 9-му класі // Укр.мова і літ.в шк.. - 1991. -
№ 4. C.30-33.
5.Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість:Підручник.
- К.:Знання-Прес, 2001. - 591 c.
6.Степанишин Б. Давня українська література в школі. - К.: Либідь,
2000. - 504 c.
7.Франко І. Володимир Гнатюк. Коломийки.Т.21 // Франко І.Зібрання
творів: У 50-ти т. - К., 1982. - Т.37. - C.149.
8.Шумада Наталя. Коломийки в дослідженнях Володимира Гнатюка //
Народна творчість та етнографія. - 1992. - № 2.
9.Шумада Н. C. Коломийки у взаємозв'язках із східнослов'янською
пісенністю // Народна творчість та етнографія. - 1991. - № 2. -
C.3-11.