1.3.1.Жанрове багатство фольклорних творів, їх пізнавально-виховна
спрямованість.
1.3.2.Міфологія і фольклор.
1.3.3.Історико-етнографічні регіони України. Особливості фольклору
різних регіонів України.
1.3.1. Жанрове багатство фольклорних творів,
їх пізнавально-виховна спрямованість
Фольклор - цілісна й відкрита жанрова система. Пізнати його особливий
світ можна, осягнувши єдність, взаємозв'язок образів, мотивів,
сюжетів, тобто всіх частин цієї цілісної системи. Така система дає
можливість людині зрозуміти довколишній світ, орієнтуватися в ньому,
про що свідчать збережені традиції родинної і календарної обрядовості
та записи фольклорних творів [див. 1].
Дослідники зазначають, що фольклорний жанр - це сукупність творів,
об'єднаних спільністю поетичної системи, побутового призначення, форм
виконання і музичної форми. Існує і таке визначення: це тип словесної
(часто також музичної) форми, усталеної в народному побуті та
пов'язаної з повторенням певних змістових елементів. Проблема жанру
пов'язана з проблемою „виконавець - слухацька аудиторія" (у
літературознавстві: письменник - читач). Фольклорні жанри живуть не
ізольовано, а розвиваються в тісних взаємозв'язках. Найпоширеніші в
світі і водночас спільні жанри - це міф, обрядова пісня, казка,
прислів'я.
Існують різні класифікації фольклорного матеріалу. В основу існуючих
класифікацій покладено різноманітні критерії і аспекти: вербальний,
етнографічний, музикологічний, хореографічний, регіональний тощо.
Найбільшу поширеність здобула жанрова класифікація, тобто поділ
фольклорного матеріалу на обрядовий і позаобрядовий.
В усній народній творчості повноцінно представлено три роди мистецтва:
лірика, епос, драма. Фольклор поділяється на поетичний, прозовий,
драматизований. Прозовий фольклор представлений казками, небилицями,
легендами, переказами, билинами, оповідками, оповіданнями.
До поетичної народної творчості належать: пісні, голосіння, думи,
билини, приказки, примовки, прислів'я, каламбури, вітання, прокльони,
побажання, афоризми, тобто пареміографічні жанри, які в образній формі
відображають найсуттєвіші сторони навколишнього середовища, суспільних
і родових відносин.
Пісні, наприклад, класифікуються таким чином: трудові, колядки,
щедрівки, веснянки, купальські, петрівчані, обжинкові, гребовецькі,
весільні, ігрові, хороводні та ін.
До епічного жанру належать: думи, балади, історичні пісні.
Кожному фольклорному жанру властиві певні ознаки. Зокрема в думах,
історичних, соціально-побутових піснях наявне соціальне, громадське
звучання. Ліричні пісні про кохання і балади характеризуються
емоційними особливостями.
Герой у ліричних піснях, як правило, знаходиться поза планом
розповіді, наявний монолог-розповідь. Дія відбувається або в даний
момент, або в минулому, або ж іде мова про майбутнє героя.
Натомість у думах, історичних піснях, баладах, солдатських,
рекрутських, наймитських піснях найчастіше маємо поєднання кількох
часових планів. Це дозволяє показати еволюцію подій, настроїв і
переживань героїв.
Для народнопісенних жанрів характерні силабічні групи (коліна) із 3 -
4 складів з одним наголосом та силабічні групи (коліна) із більшою
кількістю складів і двома основними наголосами. Наприклад,
коломийковий ритм складається із двох чотирискладових і одного
шестискладового колін, які повторюються двічі.
Для фольклорних жанрів може бути характерне народнопісенне римування,
тобто розташування рим у певному порядку: перехресному - абаб,
суміжному - аабб, кільцевому - абба, трапляється внутрішнє римування.
1.3.2. Міфологія і фольклор
Фольклор тісно пов'язаний з міфологією. Основи української міфології
закорінені у спільнослов'янському світосприйманні. Мисленню пращурів
були притаманні антропоморфізм (олюднення всієї природи), зооморфізм
(уявлення богів в образах тварин), тотемізм (віра в існування
родоначальника кожного людського роду у тваринному світі), анімізм
(визнання душі в речах та явищах органічної й неорганічної природи).
На матеріалі міфології виникли найдавніші жанри народної творчості -
казки, легенди, героїчний епоc.
У поетиці фольклору зафіксована розмаїта і багатогранна символічна
спільнослов'янська та власне українська система. Наприклад, квітка
рожа виступає символом таємниці, тиші, радості, слави, воскресіння,
гордості, досконалості, витонченості, любові, часто символізує
материнство, дитину; барвінок зелений, хрещатий, барвінковий вінок -
атрибут українського весілля, а також символ вкороченого, обірваного
життя, смерті взагалі; рута - символ дівочості, дівочої честі. Вислів
„садити руту" означає "зберігати честь", дівочість, втрата дівчиною
рутяного віночка стає причиною зневаги, дорікань з боку родичів,
нареченого. Терен є вираженням морального чи фізичного страждання,
забуття, занедбаності.
У фольклорі куниця - це красна дівиця, небо - це сім'я, місяць -
господар, парубок, сонце - господиня, зірки - діти, дівчата. Образ
чистої води - це символ чесної дівчини, скаламучена водиця -
скомпрометована дівчина. Море, річка, вітер - джерело вістей, а дощ -
це сльози і недобрі чутки. Рушник - це благословення, подарована
хустина - символ щастя і вірності, виноград - достаток у сім'ї.
Злагода з милим у піснях визначається такими словосполученнями, як
збирати виноград, рвати льон, сіяти руту, збирати розсипане золото.
Соловей, який в'є гніздо у веснянках, - це образ будівника оселі.
Колядки, щедрівки, весільні пісні, народні ігри зберігають естетичні і
символічні ознаки, пов'язані із слов'янською символікою, віруваннями,
обрядами. Спільність слов'янських мотивів довів видатний дослідник
О.Потебня.
Відомо, що у всіх слов'ян існує пісенний сюжет, в якому панич,
попович, ґречний молодець, премудрий стрілець, син купецький, grzeczny
paruboczek (польськ.) пропонує дівчині відгадати три загадки. У
сербському варіанті сама дівчина ставить запитання, а розгадує риба з
моря.
У слов'ян і литовців збережений мотив переваги судженого перед іншими
членами родини, навіть перед батьком і матір'ю. На українському ґрунті
це звучить таким чином: "Ліпше миленький, як брат рідненький" (бо саме
брат викупає з неволі), у чехів таким чином: "Lepsi jedna mila nez
cela rodina."
Цікавим є спільнослов'янський символ напування. Якщо дівчина, жінка
напуває свого судженого або чоловіка, то це означає, що вона любить
його, коли ж вона дає води іншому, це означає - зраджує.
Слов'яни досить часто обмінюються символами, сюжетами. Познайомтесь з
уривками пісень, знайдіть ознаки спільності: з української пісні „Ой
там на горі горять огні, а все терновії... коло тих столов сидять
ковальчики, а все молодії"; з російської „За горами огни горят, а все
терновые, а в кузенке кузнечики, а все молодые".
1.3.3. Особливості фольклору різних регіонів України
Кожний регіон України відзначається своєрідними природно-географічними
умовами, неповторним етнічним автопортретом. Детальніше дане питання
радимо опрацювати за книгами А.Пономаріва „Українська етнографія",
C.Павлюка „Українське народознавство", Г.Лозко „Українське
народознавство" (Можна скористатись Інтернет-сайтом: htpp: //
).
Фольклор, як правило, виявляється у вигляді "фольклорних
діалектів"(Ю.Ледняк), тобто має регіональну специфіку. Регіоном
називають соціальний та географічний простір, в якому відбувається
соціалізація людини, формування, збереження та трансляція норм життя.
На вивчення місцевої народнопоетичної традиції спрямована праця
Р.Кирчіва, котрий досліджує визначальні прикмети загальнонаціональної
спільності і цілісності українського фольклору та його регіональні,
локальні риси, особливості міжетнічних взаємозв'язків і взаємовпливів,
роботи фольклористів Поділля (C.Стельмащук, О.Смоляк, П.Медведик,
Р.Крамар), Полісся і Волині (О.Ошуркевич, C.Шевчук , В.Давидюк,
Л.Семенюк), Буковини (О.Роменець, Г.Сінченко, А.Яківчук). Ґрунтовні
дослідження з уснонароднопоетичної творчості окремих реґіонів України
виконані О.Деєм, Г.Дем'яном, І.Березовським , C.Мишаничем, C.Грицем,
Л.Орел, М.Пазяк, Н.Шумадою, І.Мацієвським, М.Дмитренком,
В.Погребенником, О.Правдюком та ін.
Упродовж ХХ ст. фольклористам-ентузіастам вдалося записати значну
кількість народних пісень, прозових творів усної народної творчості.
Важливе завдання сьогодення - зберегти ці фольклорні надбання. З цією
метою „Арт Екзистенція", Українська експериментальна лабораторія
фольклору, Мистецьке агентство „Арт Велес" та Українсько-британське
спільне підприємство „Комора" започаткувало проект „Моя Україна.
Берви" (htpp: // / BERVY). На сьогодні в рамках
проекту видано 5 компакт-дисків з унікальними записами у виконанні
автентичних фольклорних колективів. На сайті можна знайти цікаві
матеріали про музично-поетичну творчість, кобзарсько-лірницьку
традицію, інструментальну музику Поділля, Полісся, Карпат. *Матеріали,
присвячені фольклористам Глухівщини, ви знайдете в додатку А.
Контрольні запитання
1. Що називається фольклорним жанром?
2.Які критерії покладені у класифікацію фольклорного матеріалу?
3.Яка класифікація фольклорного матеріалу є найпоширенішою?
4. Які риси характерні для лірики, епосу, драми?
5. У чому виявляється зв'язок фольклору з міфологією?
6. Які жанри народної творчості виникли на основі міфології?
7. Що таке антропоморфізм, зооморфізм, тотемізм, анімізм?
8. Що називають регіоном?
Тестові завдання:
1. Прозовий фольклор представлений:
А). казками, небилицями, легендами, переказами, билинами, оповідками,
оповіданнями;
Б). піснями, голосіннями, думами, билинами, приказками.
2.До якого жанру належать думи, балади, історичні пісні?
А).до епічного;
Б).до лірики;
В).до драматичного.
3. Яким жанрам властиве соціальне, громадське звучання?
А).думам, історичним, соціально-побутовим пісням;
Б).ліричним пісням;
В).казкам.
4.Прочитайте текст. Який жанр він представляє?
Колись дуже давно через наше село проходив чумацький шлях. Обабіч
нього росли кремезні, високі дерева-берестки. Під ними часто
відпочивали чумаки. І звідси пішла назва села Берестівка.
А). казку;
Б). переказ;
В). легенду.
5. Серед поданих текстів знайдіть:
А). колядку;
Б). веснянку;
В). весільну пісню.
1. Бігла теличка та з бережничка, та в будник,
Дай, дядьку, бублик, а ти, дядино,
поглянь на поличку, дай паляничку.
Та не начинай, а по цілому давай.
2. А вже весна, а вже красна
Із стріх вода капле
Молодому козакові
Мандрівочка пахне
Помандрував козаченько
У чистеє поле
За ним іде дівчинонька
"Вернися соколе!"
3. Прилетіла зозуленька
З темного лісочку
Сіла й закувала
В зеленім садочку
Ой як вийшла Марусенька,
В неї запитала:
- Скажи мені, зозуленько,
Чи довго буду в батька?
4.Туман яром, туман долиною,
За туманом нічого не видно,
Тільки видно дуба зеленого.
Під тим дубом криниця стояла,
В тій криниці дівка воду брала.
Та впустила золоте відерце,
Засмутила козакові серце.
6.Які з наведених жанрів відзначаються психологізмом?
А). голосіння;
Б). казка;
В). балада;
Г). думи.
Пошукові, творчі завдання
1. Проаналізуйте статтю Н.Пастух „Над зозулю пташини і на світі
нема..." (Народознавство. - 2000. - № 58. - C. 20 - 23). А що вам
відомо про пташину символіку? Чи така ж символіка зозулі у вашій
місцевості?
2. Опрацюйте в системі інтерактивних нотаток (INSEPT) статтю Л.Дяченко
„Фольклорна символіка як засіб відображення національного
світобачення" (Мовознавство. - 1997. - № 2 - 3. - C. 67 - 70). З якою
символікою ви знайомі? Наведіть приклади.
3. Охарактеризуйте фольклорно-діалектологічні особливості
історико-етнографічного регіону, представником якого ви є.
4. У наступному семестрі ви будете вивчати курс "Література рідного
краю". На вашу думку, чи має включати цей курс вивчення
фольклорно-етнографічних традицій регіону, їх вплив на творчість
письменників визначеного регіону?
5. Створіть асоціативне гроно "Жанри фольклору".
6. Підготуйте наукове повідомлення на одну з тем:
„Міфотворчість і обрядова поезія як витоки національної словесності".
„Слов'янська міфологія як основа української національної
словесності".
„Добро і зло в міфологічних уявленнях українців".
„Християнські основи фольклору".
„Фольклорні основи літературних творів".
7. Характерною ознакою фольклорних творів є тропи. Які тропи наявні в
цій пісні? Яке їхнє значення?
Чорна рілля заорана, гей, гей!
Чорна рілля заорана
І кулями засіяна, гей, гей!
І кулями засіяна.
Білим тілом зволочена
І кровію сполощена.
(Таємниці віків. Українські народні думи, легенди, перекази, пісні,
казки. Навч.посібник (серія „Шкільна бібліотека") / Упорядник
О.Г.Мукомела. - К.:Грамота, 2001. - C. 274).
Література до теми:
1. Гінда О. Фольклорний твір крізь призму жанру // Українська
філологія. Школи, постаті, проблеми. - Львів: Світ, 1999. - Ч. 2. -
C. 492 - 496.
2. Грица C. Фольклор у просторі і часі. - Тернопіль, 2000. - 224 c.
3. Губенко І. Народні пісні - національне багатство України і його
збереження та популяризація // Народна творчість та етнографія. -
1998. - № 4. - C.82 - 87.
4. Дмитренко М. та ін. Українські символи. - К.: Народознавство, 1994.
- 140 c.
5. Дунаєвська Л.Ф., Таланчук О.М. Український фольклор у контексті
міфології народів світу // Всесвітня література в середніх навчальних
закладах України. - 1996. - № 5. - C. 14 - 18.
6. Кирчів Р. Із фольклорних регіонів України. Нариси й статті. -
Львів, 2002. - 350 c.
7. Копаниця Л. Про долю, смерть, кохання та інші символи української
народної пісні: фольклор // Українська мова та література. - 2001. -
№ 47. - C. 10 - 11.
8. Костомаров М. Слов'янська мiфологiя. - К.: Либiдь, 1994.
9. Мишанич C.В. Система жанрів в українському фольклорі //
Українознавство: Посібник. - К.: Зодіак-ЕКО, 1994. - C. 263 - 276.
10. Музичний фольклор з Полісся у записах Ф.Колесси та К.Мошинського.
Реконструкція матеріалу, підготовка до друку, вступна стаття та
примітки C.Грици. - К.:Музична Україна, 1995. - 418 c.
11. Нечуй-Левицький І. Світогляд українського народу (Ескіз
української міфології). - К.: АТ „Обереги", 1992. - 88 c.