ТРАДИЦІЇ, ЗВИЧАЇ, ОБРЯДИ, ВІРУВАННЯ, СВЯТА СТАРОДАВНІХ УКРАЇНЦІВ, УКРАЇНСЬКА МІФОЛОГІЯ, КУЛЬТУРА, ЦІКАВІ ФАКТИ, ПРИКМЕТИ ТА ПОВІР'Я

УКРАЇНСЬКИЙ ПОБУТ

ХТО В ПЕТРІВКУ СІНА НЕ КОСИТЬ, ТОЙ УЗИМКУ В СОБАКИ ЇСТИ ПРОСИТЬ (петрівчані пісні)

Петрівчані пісні співаються впродовж Петрівки — посту перед святом верховних апостолів Петра і Павла, що триває залежно від дати Великодня від одного до п'яти тижнів.

Цими днями відбувається «поховання Ярила». В Україні Ярило уособлював родючу силу весняного сонця, він відповідав богові росту рослинності, сонячного тепла, молодечого кохання чи парування. Наші предки уявляли, що в цей час Ярило ходив ночами по полях в білому Покривалі з вінком маків і хмелю на голові, а в руках носив серп та дозріле колосся жита й пшениці. Перед Петрівкою Ярило ніби помирає — плодюча енергія землі та сонця, досягши апогею, пішла на спад. Обряд поховання Ярила знаменує перехід від весни до літа. У перший понеділок Петрівки роблять солом'яне опудало, одягають його та оздоблюють зеленню. Хлопці й дівчата виносять його до лісу чи води, оплакуючи «добре божество» і примовляючи: «Помер Ярило, помер Ярило! Нема Ярила, нема Ярила!». Коли ж Ярила закопають чи потоплять, молодь веселиться, водить хороводи, співає веселих жартівливих пісень.

Існує також дійство «гонити шуліку». Беруть участь у ньому молоді жінки (але не удовиці та незаміжні) з малими дітками. Вони ідуть на вигін або до лісу з різними стравами, розстеляють на траві хустки-рушники з їжею та питвом, співають пісень:

 

Ой, Шуляку, чорна птахо, до нас не літай,

 

Ой, Шуліку-Шулячиську, людей наших не лякай,

 

Ой, Шуляку, чорна птахо, курей наших не хапай!

 

Дай, Боже, нам здоров'я,

 

Щоб нас «чорні птахи» не знали,

 

Щоб кури-гуси водились,

 

Курчата лупились,

 

А шуляки, «чорні птахи» —

 

Губились.

 

Під час Петрового посту молодечі ігри поєднуються зі співом так званих петрівчаних пісень, як-от:

 

Ой коли ми Петрівочки дожидали,

 

То ми її в русу косу заплітали.

Тепер же ми Петрівочку проведемо,

 

Ми ж її за русу косу розплетемо.

Уже тая Петрівочка минається,

 

Зозуля в капусту ховається.

 

Узагалі, основною темою петрівчаних пісень є закликання доброго врожаю, господарських успіхів, а також кохання, одруження, шлюбне життя. Мотиви праці тут часто побічні: дівчина сумує з приводу розлуки з милим, бідкається, що без його підтримки їй буде важко жити та працювати («...як же теє відеречко донесу?».

 

***

 

До Петра зозулі да кувать, да кувать,

 

До осені дівці да гулять, да гулять.

До Петра зозуля накувалася,

 

До осені дівка нагулялася.

Да ніколи ж мені да погуляти.

Поведу свекорка да продавати.

Що за того свекра да сім кіп дають,

 

За рідного батька ціни не складуть.

Да ніколи ж мені да погуляти,

 

Поведу свекруху да продавати,

 

Що за ту свекруху да сім кіп дають,

 

За рідную матір ціни не складуть.

 

***

 

Ой Петрівочка минається,

 

Сива зозуля ховається,

 

Ой у садочок під листочок,

 

Під хрещатий барвіночок,

 

Під пахучий васильочок,

 

Під зелену діброву,

 

Де парубочки збираються —

 

Там їх скрипочки валяються;

 

Де дівочки збираються —

 

Там васильочки валяються.