Ніби щойно прокинувшися, він відкрив очі на світ і основиний первень всесвіту побачив у ритмічному русі, гармонійному звукові, музиці. Цей ритм всесвіту і є "соняшними клярнетами"
Одсксандер Білецький. Павло Тичина
Вернімося тепер до згаданого у другому розділі руху київських символістів 1917-22 років па чолі з поетами Павлом Тичиною, Дмитром Загулом і критиком Юрієм Меженком. У їхньому програмово-символістичному альманаху Музагет у статтях Меженка і Загула (І. Майдан) зроблено (хоч без полеміки) відмежування від згаданих вище прикладів роздвоєння між мистецтвом і побічними місіями російських символістів. Обидва автори обороняють капітальний для західніх символістів принцип самоцінности, суверенности та незалежности поезії, що його заперечив у теорії Бєлий і не дотримав у практиці Блок (стор. 70 і 96). Крім того, Меженко, не називаючи імен, висміяв тодішні спроби "організації колективної літературної творчости" московським Пролеткультом, що в ньому після Жовтня Бєлий працював, проводив заняття з теорії поезії і прози серед "молодих пролетарських письменників". Про це Меженко не згадує, персональних випадів не робить взагалі. Супроти "революційного" модного тоді постуляту "перетворення життя" (його висував по-своєму і Бєлий для поезії ще 38 десять років до Жовтневої революції) Меженко саркастично зазначає: "Психологічна революція завжди Дві наслідком божевілля; можлива лише еволюція психіки". Тому що психологія національності складається віками (стор. 72), Меженко думає, що не вужчі групи (кляса, партія і т.д.), а найусеосяжніша органічна колективна група "національності" може стати для поета грунтом, що на ньому можливе "внутрішнє самовиправдання творчости" (стор. 65).
Дмитро Загул, тримаючися теми поняття Краси в символізмі, прийшов до капітальної думки, що Краса може асимілювати "цілість" життя, але задля самої Краси, а не задля тієї "цілости" (стор. 65). Звідси читач може вивести рацію бодлерівських"квітів зла" і заперечення "страшної краси" Достоевського та Блока.
І Меженко і Загул, формулюючи свої протилежні Белому естетичні засади, стрималися від прямої полеміки з називанням імен російського символізму. Що критикові личить тільки як натяк, те належить до права відвертого відмежування поетові, який уже творить власний супроти і російського, і західнього символізму свій клярнетичний варіянт цього міжнародного стилю. Отже, поруч із статтями Меженка і Загула в тому самому числі Музагета (стор. 9) появляється поезія Павла Тичини з такою першою строфою:
І Бєлий, і Блок, і Єсєнін, і Клюев:
Росіє, Росіє, Росіє моя! ...
Стоїть сторозтерзаний Київ,
І двістірозіп'ятнй я.
Там скрізь уже: сонце! — співають: Месія! —
Тумани, долини, болотяна путь ...
Не спішімо з самоочевидним тут протиставленням Києва і Москви. Тут-бо протиставлено глибші за політику речі. Тичина протиставляє російським символістам щось незмірно більш основне: проти хаосу "страшної краси" і "перетворення світу" в "світовій пожежі", як у поемі Дванадцять Блока, у Тичини стоїть надполітичний ідеал Маллярме — "абсолютна поезія", плюс власний тичининський панритмізм цілости, починаючи від серця поета і аж до всього універсуму безмежної різноманітности світів, і речей, і перебоїв. Цікаво, як сама доля унаочнила протиставлення. У 1918 році стався збіг двох подій: у Москві опубліковано поему Блока Дванадцять, а в Києві вийшла тоді ж таки перша книжка поезій Тичини Соняшні клярнети. У цих двох публікаціях виявилося, що російський і український символізми йдуть різними шляхами. Тичина пішов власним шляхом — клярнетизму, спершу як українського варіянту міжнародного символізму, а потім і як цілком власної синтези поетичного стилю.
У символістичній частині клярнетизму більш чи менш послідовно зберігають своє місце, здається, чи не всі важливіші естетичні заповіти західнього символізму: насамперед незалежна від політики й ідеологій і взагалі вільна від будь-якої ролі служниці "чиста поезія", музично-поліфонічні многоплянові образи-відношення — символи Маллярме; синкретизм "synaesthesia" чи синхронність різних почуттів (сенсів) Бодлера (колір, звук, запах, дотик); драматичні несподівані словосполучення Артюра Рембо — всі ці поетикальні засоби французьких основників символізму знайшли свою свіжо збагачену реалізацію в поезіях збірки Соняшні клярнети. А щодо верленівської музичности, то, на думку О.Білецького, говорити про це з приводу "творчости Тичини стало банальним" .
До речі, варто ще раз нагадати, що при всьому новаторськи-важливому наголосі на музикальність і звук у поезії французькі і російські символісти не вивершили повно і зв'язно свою теорію музичностн поезії (це побіжно зауважив Юрій Меженко в цитованій вище рецензії на Соняшні кларнети). Здається, що зокрема недостатньо вони врахували "складний комплекс ритму". Тичина, підхоплюючи згадані більш живучі з естетичних засобів західніх символістів, капітально доповнив їх своїм власним унікально проникливим і повним поетичним охопленням ритму. Мабуть, майбутні дослідження покажуть, що автор Соияшних клярнетів став чи не першим у світі поетом-символістом, який поклав ритм в основу не тільки музичности поезії і не тільки як "генератора", а й як "конструктивний фактор" твору; відчував ритм як узагалі (мовляв Платон) "порядкуючу силу", ніби як засіб, сказати б, антихаосу в творчості-житті-Космосі. Саме в такому ритмі Тичина шукав переборення нездоланних суперечностей, розірваности поезії-життя-світу. (Завдання, що над ним бився і розбився А-Блок і що на ньому пізніше під залізною п'ятою тоталітаризму по-своєму розбиватиметься Тичина).
Відкіля у Тичини ця унікальна, хоч теж іще відносна, повнота відчуття ритму? Трудно сказати. Може, від вродженого абсолютного слуху, розвиненого з дитинства інтенсивним вивчанням музики і практикуванням її в семінарійній оркестрі (в якій був першим і найкращим клярнетистом) і в хорі (де став і диригентом)? Може, із його любовних спостережень переживань знаменитої соняшної природи рідної Чернігівщини над берегами "зачарованої Десни" Олександра Довженка? Може, із українських пісень в обробці його укоханого Леонтовича, із мандрування по Україні з видатними хорами часу, коли і геніальний Кошиць вийшов на кін? Може, із досконалого знання клясичної європейської музики? А може, книжник і приятель Юрій Меженко інформував поетів у студії музагетівців про нове тогочасне відкриття Айнштайна про кванто-світлохвильну властивість матерії від атома до Універсума (Lichlquanteniheorie)? Може, інтуїція справжнього поета збіглася випадково в часі з шуканнями великих фізиків і астрофізиків початку XX століття? Можна припускати співдію названих та інших можливостей, але перевірка їх можлива тільки після розшуку і дослідження дотичних матеріалів, здебільша тепер недоступних.
Можна думати на додачу і про психологічний аспект — клясична розгра хаосу війни, революції, інтервенцій і анархізму на території України саме в час її відродження — болючою протиставністю (від протилежного) стимулювали в чутливій душі поета шукання і винахід ритму як протихаосу. Ритм як вищу закономірність усіх "останніх речей" висловив Тичина у вступному ніби програмовому вірші Соняшні клярнети, що дав ім'я цілій книжці і синтезі клярнетизму:
Не Зевс, не Пан, не Голуб-Дух, —
Лиш Соняшні Клярнети.
У танці я, ритмічний рух,
В безсмертнім всі плянети.
Я був — не я. Лиш мрія, сон.
Навколо дзвонні звуки,
І пітьми творчої хітон,
І благовісні руки.
Прокинувсь я, і я вже Ти:
Над мною, підо мною
Горять світи, біжать світи
Музичною рікою.
І стежив я, і я веснів:
Акордились плянети,
Навік я взнав, що Ти не Гнів, —
Лиш Соняшні Клярнети.
У радянській критиці встановився був шабльон трактувати цей вірш як "антирелігійний". Правда, в 20-их роках філософ Володимир Юринець відзначив тут три "великі космічні концепції минулих віків: олімпійська, що персоніфікується в Зевсі, орфічна — в Пані і гностично-християнська — в ідеї Духу"... Зрештою, Юринець конкретизує: "... проблема Космосу ще стоїть перед ним у вступному вірші як релігійна проблема" .
Усі ці клопоти навколо матеріялізму м релігійности Тичини не суттєві Проблема Космосу в Тичини ані антирелігійна, ані релігійна (в конвеннційно-віроісповідному сенсі), а естетична ("молюсь не самому Духу, та іі не матерії", пише Тичина в Замість сонетів і октав). Це проблема (приблизно як у Маллярме і Валері) вдосконалення засобів поезії для наближення до висловлення "Абсолюту" — як воно можливе в поезії тільки "абсолютній", "чистій» і незалежно-самоцінній. У Тичини в даному випадку зокрема — це проблема універсального багатопланового символу, що ним і є Соняшні клярнети. Символ чого? Про це не питайте справжнього поета-символіста, тільки ще і ще раз вчитайтесь у його твір. Тичина наче дотримався тут канону Стефана Маллярме: "... назвати предмет значить знищити; навіювати-сугерувати його значить творити" Він свідомо не вжив імені і Бог. І тільки для посилення сугерованої ним найвищої сили іі закону світобудови скористався властивістю української мови вживати частку "не" в сенсі ствердження. Це дало йому змогу включити у свііі символ три великі попередні концепції людства про найвищу силу і чим не знищити їх, а підвищити
Поруч центрального символу соняшних клярнетів вирішальним у вступному вірші естетичним складником є ритм. Поетичне відкриття власного доступу до Абсолюту (подія неабияка!), почуття грядущих поетичних об'явлені» проявилось у вступному вірші ритмом особливого величаво-урочистого ямбу, який поєднанням легкости з величавістю нагадує і паче перевершує величаво-пишний ямб "Прологу на небі" — вступу до трагедії-поеми Гете Фавст.
У багатошаровій структурі цього коротенького вступного вірша поруч ритму і символа першорядну ролю грає думка як "естетична форманта". Вона спершу з'являється як "мрія, сон" а в самому кінці спалахує, наче блискавка, об'явлення ("навік я взнав, що Ти не гнів, лиш соняшні клярнети") Взагалі и цих поезіях Тичини думку піднесено до мистецькою засобу так далеко, що вона стає ніби оберненою метафорою: замість звичайного в метафорі зображення абстрактного конкретним, — навпаки, конкретне зображується абстрактним, наприклад: "думами, думами — наче море кораблями, переповнилась блакить, ніжнотонними"; дзвін... "пряде думки над нішами", "цвіте веселка дум" і т.п.
До поетичної багатошаровості! ("стратифікації") вступного вірша треба згадати ще один шар; це — своєрідний поетичний маніфест визвольного відродження поезії і поетової Країни, а також — деклярація світлоритму як мистецького принципу добору арсеналу поетичних засобів цілої книжки.
Незважаючи па таке складне філософічно-принципове призначення вступного вірша, він дає спонтанну естетичну насолоду несподіванками словесних блискавок і незвичним враженням світлоритму і світла як основи тичинниського Всесвіту. Сонце, світло, рух — основна субстанція поезії клярнетнзму. Епітет "соняшні" недарма поставлено в заголовку цілої книжки.
Годі було б назвати головні приклади цих соняшних субстанції!. Обмежусь кількома:
"Міжплянетні інтервали! / Сонце (скрізь цей сон!)"; "промені, як вії соняшних очей": "туркоче сонце в деревах, голубка по карнизу"; "Я — сопцеприхильник, / Я — вогнепоклонник": докір поетам: "Ходять по квітах, по росі. / Очима чесними, / Христовоскресними / Поеми тчуть. / А сонця, сонця в їх красі — / не чуть": "сонце ! пісне! — / В душі я ставлю / вас я славлю! — / В душі я ставлю світлий парус, бо в мене в серці сум"; "На схід сонця квітнуть рожі"; "сум росте, мов колос з піснею про сонне"; "соняшники горять". Це все в книжці Соняшні кларнети, але ось подібне і в першій частині поеми Сковорода: "А сонце скрізь у всі кінці. (...) послало сяючії роги, — / і дзвонить, і гуде, / і світом землю наповняє".
"Наповняє" сонце і всю тканину тичининської поезії, а поза тим він у спеціяльному вірші під заголовком "Сонце" подав ііого образ, не вживаючи назви, в час, коли сонце ще не зійшло, тільки мітологічні райські птиці віщують його появу:
Десь клюють та й райські птиці
Вино-зелено.
Розпрозорились озера!...
Тінь. Давно.
Косарі кують до сходу.
Полум'я квіток!
Перса дівчини спросоння:
Син... синок.,.
Невидима наявність сонця. Навіть слова-назви його нема в тексті — звучить тільки алітерація його основних суголосних с, н. Ще один приклад світлоритму-руху (без єдиного дієслова!) із якимось начебто аж електронічним ритмом: "Птах — ріка — зелена вика — / Ритми соняшника". ("Вітер" у циклі "Енгармонійне").
У поезії Тичини світло наче сугеруе межу, де кінчається матеріяльне і починається невідоме нематеріяльне — Дух. Може, з цього відчуття світла і вийшли слова Тичини: "Молюсь не самому Духу — та й не Матерії. До речі: соціялізм без музики ніякими гарматами не встановити" ("Найвища сила" в Замість сонетів і октав) .
Головні виблиски засобів клярнетичного символізму треба шукати не в програмових і вступних поезіях, а в цілком непретенсійних, майже іграшкових ліричних мініятюрах збірки, як от у циклах з безпредметними назвами "Енгармонійне" і "Пастелі". Наприклад, у "Пастелях" вірш без назви під ч.З починається ніби ідеальним для стилю символізму зразком українського безособового речення, та "безособовою" є й ціла поезійка.
Безособове речення і твір дають сугестію неназваної таємничої істоти, у сповільнюючо-дактилічному ритмі величавости
сугерованого дійства:
Коливалося флейтами
Там, де сонце зайшло.
Навшпиньках
Підійшов вечір.
Засвітив зорі,
Прослав на травах тумани,
І, на вуста поклавши палець.
Ліг.
Коливалося флейтами
Там, де сонце зайшло.
З першого погляду на цю ліричну мініятюру можна було б дати їй назву "Вечір". Найбільша помилка! Вечір для поета тільки сировий матеріял, перероблений на поетичний засіб з метою навіяти читачеві щось таке абсолютне, що його ніколи не дано людині просто бачити. Цікавий парадокс, що діти сприймають напам'ять такі символістично-безособові поезії Тичини, хоч, звичайно, не всеосяжність їх символу й музики. Секрет, мабуть, у тому, що на сходах до найглибшого і найтруднішого символу Тичина майстерно будує перші ступені начебто за принципом білої несписаної картки душі дитини (tabula rasa філософа Джона Локка) — в кількох словах дає дію казки, загадки чи загадковості!. Володіти цим секретом найбільших майстрів світової літератури помагало Тичині досконале інтимне знання української мови, її ще не розкритих можливостей, як ось і в цьому символістичному обрамленні мініятюри "Коливалося флейтами там, де сонце зайшло" .
Із суверенною досконалістю перетворив Тичина інший, ще Бодлером вичаруваннй, символістичний засіб "синаестезії" — співдії в одному образі кількох різних почуттів. Як от у тому ж циклі "Пастелі" лірична мініятюра "Пробіг зайчик":
Пробіг зайчик
Дивиться —
Світанок!
Сидить, грається,
Ромашкам очі розтулює.
А на сході небо пахне,
Півні чорний плащ ночі
Вогняними нитками сточують.
— сонце —
Пробіг зайчик.
Простежмо по рядках. Короткими ритмічними моментами почуттів: рух (перший рядок), світло (третій рядок), рух (четвертий і п'ятий рядки), нюх (шостий рядок), колір (сьомий і восьмий рядки), сонце (дев'ятий рядок), рух (десятий рядок). Рух-світло-рух-нюх-колір-світло-рух — сім почуттів з'єдналися в один образ сходу сонця. Переважає рух як головний секрет поетичного, (своєю свіжістю майже дитячого) чару в компонуючому ритмі єднання окремих секундних моментів у понадчасовий символ світанку.
Юрій ЛАВРІНЕНКО Розділ із книги "На шляхах синтези клярнетизму"
(Сучасність, 1977).