Стаття

Василь Еллан-Блакитний
 
 

(1894 — 1925)
Поет, журналіст, політичний і державний діяч, публіцист, редактор урядової  газети «Вісті ВУЦВК» та деяких інших видань він, за визнанням М. Зерова, був  «сильною, впливовою постаттю» на літературному полі. В. М. Елланський  (літературні псевдоніми — Василь Еллан, В. Блакитний, Валер Проноза, А. Орталь  та ін.) народився 12 січня 1894р. в с. Козел (тепер — Михайло-Коцюбинське) на  Чернігівщині в родині священика. Вчився Василь у Чернігівській бурсі, а потім —  у духовній семінарії, якої щиро не любив. По закінченні четвертого класу (1914)  вступив на економічне відділення Київського комерційного інституту (де вже  навчався його давній, ще з бурси, товариш — П. Тичина). Але інститут не  закінчив: «сурмами світовими 17-й рік заграв» (В. Сосюра), і недавнього студента  захопив вир революції. А до того, ще в Чернігові, були відвідини разом з П. Тичиною та іншими  знаменитих «субот» у вітальні М. Коцюбинського, перші вірші та доброзичлива  увага майстра. Від революційних гуртків, від товариств «Просвіти» та участі в організації  повітового селянського з'їзду на початку літа 1917р. В. Елланський приходить до  партії українських есерів, стає її активістом, а незабаром головою її  Чернігівського губернського комітету. На початку 1918р. значна частина членів УПСР за активної участі В. Блакитного  пориває з основним її ядром і створює партію українських лівих есерів. За назвою  свого центрального органу — газети «Боротьба», редактором якої був В. Блакитний,  — її члени стали називати себе боротьбистами, пізніше — українськими  комуністами-боротьбистами. Вони, без сумніву, були однією з найлівіших партій  української революційної демократії, у 1919 — 1920 pp. спільно з більшовиками  входили до складу радянських урядів України, маючи свій відмінний від  більшовицького погляд на національне питання. У березні 1920p. боротьбисти об'єдналися з КП(б)У, а в 30-ті роки майже всі були  знищені фізично і оббріхані, очорнені морально, — посмертно цієї долі не  уникнув, зокрема, і В. Еллан-Блакитний. В. Блакитний був безпосереднім учасником багатьох подій в Україні як активіст  «лівої орієнтації». У мирні роки свої службові пости й досить високе становище в  державних органах В. Блакитний використовує переважно для збирання сил  української літератури, культури загалом. Декого з майбутніх відомих  письменників, як, скажімо, Остапа Вишню, він витяг з підвалів ЧК і залучив до  роботи в «Вістях», багатьом допоміг у їхньому творчому й громадському  становленні. З його іменем пов'язане створення тижневика-додатка до «Вістей» —  «Література. Наука. Мистецтво» (згодом — «Культура і побут»), журналів «Всесвіт»  і «Червоний перець». Одне з перших літературних об'єднань після 1920p. в Україні  — спілка пролетарських письменників «Гарт» — теж було засноване з ініціативи В.  Блакитного, який його і очолив. До «Гарту» входили вже відомі на той час  письменники — П. Тичина, М. Хвильовий, В. Сосюра, М. Йогансен, І. Кулик, В.  Поліщук та ін. З раннього дитинства В. Еллан-Блакитний хворів на тяжку недугу серця, яка й  звела його в могилу на 32-му році життя — 4 грудня 1925p. Згодом ім'я поета було  надовго приречене на забуття, лише після 1956p. знову почали видавати його  твори. Повсякденна напруга життя революціонера, одного з «перших хоробрих», спади й  піднесення боротьби, сувора й знадлива романтика «червоних зір», ілюзорні, хоча  й поширені свого часу, сподівання на світову революцію — без усього цього не  збагнути ні пафосу поезії В. Еллана, ні самої його кипучої натури. Син своєї  драматичної доби, її романтик, а почасти, в душевних глибинах, і її трагік —  таким він був у житті й творчості. У ранніх віршах В. Еллана (вони відомі від 1912р.) ще легко помітити популярні  поетизми тих часів і досить віддалені відгомони таких поетів, як М. Вороний, О.  Олесь, Г. Чупринка. Різнотонна й мозаїка мінливих юнацьких настроїв, проте  невдовзі в ній починають домінувати характерні вольові оптимістичні мотиви —  «Той не буде плазом долі, хто гартується в огні!» («Юний лад»). У лютому 1917р. написана поезія в прозі «Україні (Зі старих зшитків)» — твір  цілком своєрідний в тогочасній українській поезії, хоча, звичайно, не все в  ньому сприйме сучасний читач. В своєму пориві до соціалістичного ідеалу молодий  поет виявляв такий безоглядний максималізм — «Хай зникне Минуле в ім'я  Будучини!», — на догоду якому ладен був вирубати вишневі садки і висадити в  повітря старовинні церкви, хоча апологетом такого тупого нищення він насправді  ніколи не був. Про вплив, який мала поезія В. Еллана-Блакитного в пореволюційні роки, свідчить  автобіографічний вірш М. Бажана «Дебора». Революційна романтика, яка в Умані  1920 — 1921 pp. захмелювала майбутнього поета і його друзів, асоціювалася  головним чином з іменами трьох українських співців своєї доби: «...Вчать нас  нечуваних нами пісень Тичина, Блакитний, Чумак». Поезія В. Еллана — це твори  високої вольової напруги, що імпонували сучасникам своїми рвучкими гаслами й  конденсованими образними «формулами» соціальних переживань: Муром затято обрій. Вдарте з розгону: р-раз... Ми — тільки перші хоробрі, Мільйон підпирає нас. («Удари молота») Образний світ В. Еллана (основна частина його лірики була написана в 1917 — 1920  pp., склавши збірку «Удари молота і серця») — це світ, яким бачить його  революціонер, що визнав за закон свого життя боротьбу й саможертовність (з усім  її аскетизмом і... неувагою до «простих» життєвих реалій тих самих «мільйонів»,  за які він бореться). Світ, що має широкі просторові координати: від тюремної  камери («До берегів») і київської вулиці до Кремля, Будапешта, Парижа, цілої  Європи і, зрештою, планети! Світ, в якому «кожен день мобілізації й черги, з  остюками хліба крайки», але в якому навіть це притишене визнання супроводжується  застережливим окликом ліричного героя, точніше, його другого, непіддатного  хитанням і паніці, «я»: «Хто там співає тужливі пісні? Хто там співає?» («На  обважнілі...»). Поетичні уявлення про дійсність концентруються в цьому світі здебільшого навколо  новітньої соціальної символіки й близької до неї системи понять-образів. Тут і  такі характерні для В. Еллана «зорі», зрозуміло, червоні, і «комуна», і різні  «буруни» та «бурі», і Кремль, як антитеза «Бастіліям», і знов-таки суто  елланівські «удари молота» в такт з «ударами серця». Символічна червона барва  взагалі домінує в творах В. Еллана (хоча в його ранній ліриці превалюють  романтичні блакитна та синя барви, недарма перша з них стала псевдонімом поета). Широку популярність принесли В. Еллану такі вірші, як «Вперед», «Після  Крейцерової сонати», «Червоні зорі», «Удари молота», «На чатах», «В розгулі» та  ін., сповнені високої й водночас щиро-ліричної патетики. Але є у В. Еллана і вірші конкретно-розповідної тональності, і серед них —  «Повстання», один з найкращих у його спадщині. Щойно згадану інтонаційну  експресію змінюють у «Повстанні» неквапні оповідні ритми; майже емблематичну  символіку — докладні предметні описи з виразними деталями; «монохромну»  бадьорість — гіркувата сполука невимовного жалю з утвердженням, освяченням  героїчного подвижництва: ...А надвечір — все укрив туман, Сніг лягав (так м'яко — м'яко танув...) На заціплений в руках наган, На червоно-чорну рану. («Повстання») Все це знов і знов підносить дуже важливе для всієї тогочасної поезії питання  про взаємовідношення особистого й загального, інтимно-людського та соціального в  духовному світі. Найбільш загострено ця проблема була окреслена у вірші «Після  Крейцерової сонати» з його знаменитими першими рядками: «Покласти б голову в  коліна... Відчути б руку на чолі...» Сентиментальність! Хай загине і пам'ять  ніжних на землі». Але, незважаючи на категоричність цього присуду, конфлікт між  серцем і розумом поета тут цілком очевидний, так чи так він присутній в інших  поезіях В. Еллана — аж до кінця його життя. Після 1921 — 1922 pp. творча активність В. Еллана в галузі ліричної поезії  поволі спадає. Дехто пояснює це тим, що поет, розчарований, за певними  припущеннями, непом, «заморозив» (М. Зеров) чи навіть «повісив» (М. Хвильовий) у  собі лірика. Часто цитований у цьому зв'язку вірш «На обважнілі, розпатлані  нерви...» (1922) справді свідчив про дисонанси в свідомості поета, викликані  загальною ситуацією в країні, на явища якої він відтепер реагує переважно  сатиричною поезією. Один з небагатьох винятків є й «Ранок» (1923), який можна  назвати поетичним заповітом В. Еллана: Ясним поглядом очей у очі прямо І гучним, бадьорим криком-співом: — Го-го-го... Приходьте, Повоюймо! («Ранок») Як редактор «Вістей» В. Блакитний, часто виступав і в «амплуа» Валера Пронози —  поета-сатирика, який по-своєму коментував і роз'яснював події внутрішнього й  міжнародного життя. Протягом 1924 — 1925 pp. він видав три книжки цієї  віршованої газетної сатири — «Нотатки олівцем», «Радянська гірчиця», «Державний  розум». Тісна прив'язаність до «злоби дня», а часом і кваплива приблизність  літературного виконання полишають сьогодні за значною частиною цієї сатиричної  поезії головним чином історико-літературне і, сказати б, історико-соціологічне  значення. Але було у Валера Пронози й чимало талановитого, дотепного («Чванько»,  «Пісенька з прозаїчним кінцем», «Лулу», «Тиша в Гамбурзі», «Героїчна поема»,  «Патріотична присяга»). Автором «веселих і влучних пародій на українських поетів» назвав Еллана (тут —  Маркіза Попелястого) М. Зеров. Справді, він умів іронічно «перевтілюватись» в Я.  Мамонтова, Я. Савченка, Н. Кибальчича, В. Тарноградського та інших авторів,  комічно акцентуючи найхарактерніше в їхніх стильових манерах. Творчу багатогранність В. Блакитного-письменника засвідчують і низка його  новелістичних етюдів та начерків («Фабрична», «Лист без адреси», «Наші дні» та  ін.), і значна за обсягом публіцистична проза політичної та загальнокультурної  тематики, а також низка вагомих статей і виступів із питань літератури й  мистецтва. В. Блакитний був одним з перших теоретиків і критиків української літератури.  Визначальною в його естетико-літературних міркуваннях була ідея соціальної ролі  мистецтва. Водночас він піддавав критиці пролеткульт, з остаточною ясністю  кваліфікувавши його 1925р. як «революційну» маніловщину, в основі якої лежить  «віра у всемогутню силу кабінетного плану, декрету, тез чи резолюції». Оволодіти  «всім цінним із здобутків попередніх поколінь, не замикаючись у рамках якоїсь  «своєї», специфічно пролетарської культури», — так мислив В. Блакитний  магістральну лінію пожовтневого культурного розвитку. В. Еллан-Блакитний ніколи не забував і про національну культуру. Закликаючи  зробити українську мову «мовою Жовтня», він мав на увазі широке її впровадження  в усі сфери державного й суспільного життя: досить сміливе бажання для 1922р.,  коли «Вісті» лише недавно перестали бути «Известиями», а центральний орган  КП(б)У — газета «Коммунист» — виходив російською мовою!     Л. Новиченко Історія української літератури ХХ ст. — Кн. 2. — К.: Либідь, 1998.