Стаття

Марко Кропивницький


(1840 — 1910)  

З ім'ям М. Кропивницького пов'язані створення українського професіонального  театру й наступний етап розвитку реалістичної драматургії.  Марко Лукич Кропивницький народився 7 травня 1840р. в с. Бежбайраки на  Херсонщині. Батько його — "чоловік труда, труда мозольного", — досяг достатку й  становища в суспільстві (мав посаду управителя панських маєтків). Освіту М.  Кропивницький здобував без будь-якої системи — то у приватній школі шляхтича  Рудковського, то в Єлисаветградському училищі. Нормальне навчання стало можливим  лише у Бобринецькій повітовій школі, яку юнак закінчив із похвальним листом.  Мати вчила його музики, розучувала з ним різні вокальні партії. В цей час М.  Кропивницький брав участь в аматорському гуртку, в якому ставили п'єси  українських і російських драматургів.  Після невдалої спроби продовжити навчання в гімназії в Києві юнак повертається  до Бобринця і вступає на службу до повітового суду.  З 1862р. М. Кропивницький відвідує заняття на юридичному факультеті Київського  університету як вільний слухач. Під враженням однієї з перекладних мелодрам,  побачених у київському театрі, він пише п'єсу "Микита Старостенко". То був твір  недосвідченого автора (згодом він сам критично оцінив цю спробу). Тепер вона  відома у варіанті, який зазнав численних ґрунтовних авторських доробок.  Так і не завершивши з різних причин освіти, М. Кропивницький поповнював свої  знання самостійно, особливо з переїздом до Єлисаветграда, куди у 1865р. було  переведено повіт, і де були бібліотеки. Там він і І. Тобілевич "знайомились  потроху з Смайльсом, Робертом Оуеном, Джоном-Стюартом Міллем, Спенсером,  Молешоттом і іншими; читали дещо і із Шекспіра, Байрона, Гете, Гейне, Дюма, Жорж  Занд, Теккерея". На казенній службі він не просувався, а часто зовсім втрачав  заробіток через захоплення мистецтвом та участь в аматорських виставах.  У 1871р. Кропивницький перейшов у професіональні актори, погодившись працювати у  трупі графів Моркових (Одеса). Протягом десяти років роботи в російських  театральних трупах він набув величезного сценічного досвіду, глибоко вивчив  специфіку й закони театрального мистецтва, виробив свої творчі принципи,  розуміння місця театру в житті суспільства.  У 1872р. в одеській газеті "Новороссийский телеграф" було опубліковано водевілі  М. Кропивницького "Помирились" і "За сиротою і бог з калитою, або ж Несподіване  сватання".  Важливим етапом у творчому житті Кропивницького та історії українського театру  були його гастролі 1875р. у Галичині, де, працюючи актором і режисером театру  товариства "Руська бесіда", він доклав зусиль до змін у репертуарі й художньому  стилі театру, у наближенні його до реалізму й народності.  Після скасування (1881) заборони українського театру (хоча ще залишились  численні обмеження й застереження) почали виникати українські трупи — у Києві,  Харкові, Одесі. Та робота в них не задовольняла Кропивницького, який прагнув  кардинальних змін у сценічній творчості. У 1882р. він організовує свою трупу,  яка приблизно через рік зливається з трупою М. Старицького, де Кропивницький  стає провідним режисером. Починається нова епоха в історії українського  професійного театру, на сцені якого виступали, визначаючи його творче обличчя,  М. Заньковецька, М. Садовський, а дещо пізніше — М. Садовська-Барілотті, Г.  Затиркевич-Карпинська, П. Саксаганський, І. Карпенко-Карий. Виставляючи твори І.  Котляревського, Т. Шевченка, Г. Квітки-Основ'яненка і власні, видатні митці  утверджували принципи народності й реалізму.  Збірка творів М. Кропивницького, що вийшла у Києві в 1882р., включала п'єси "Дай  серцю волю, заведе в неволю", "Глитай, або ж Павук" та "Невольник".  У перше двадцятиліття Кропивницький писав переважно твори комедійних жанрів —  "Помирились" (1869), "За сиротою і бог з калитою, або ж Несподіване сватання"  (1871), "Актор Синиця" (1871) — переробка водевілю Д. Ленського "Лев Гурич  Синичкін", "Пошились у дурні" (1875), "По ревізії" (1882), "Лихо не кожному лихо  — іншому й талан" (1882), "Вуси" (1885) — за оповіданням О. Сто-роженка. Цим  водевілям, як і створеним у цей період драмам "Невольник" (1872) за поемою Т.  Шевченка, "Беспочвенники" (1878, остаточна редакція — 1898), "Доки сонце зійде,  роса очі виїсть" (1882), "Глитай, або ж павук" (1882), притаманні жанрова  визначеність, традиційність системи художніх засобів (зокрема, розгортання  конфлікту навколо головного героя або головної пари, яким протиставлені інші  персонажі). У драмах "Де зерно, там і полова" ("Дві сім'ї") (1888),  "Зайдиголова" (1889), "Олеся" (1891), "Перед волею" (1899), "Розгардіяш" (1906)  поряд з основним конфліктом розгортається додаткова сюжетна лінія.  У 900-ті рр. Кропивницький не раз свої п'єси називає малюнками — "малюнки  сільського руху" ("Конон Блискавиченко", 1902, "Скрутна доба", 1906), "малюнки  сільського життя" ("Старі сучки й молоді парості", 1908), "малюнки сільського  каламуту" ("Зерно і полова", 1910), — інтуїтивно відчуваючи істотні відмінності  їх структури, в якій важко визначити початок, середину й кінець дії, бо зав'язка  в них, по суті, відбулася ще до початку твору, а конфлікт фіналом не  вичерпується.  Своєрідним явищем є комедії Кропив-ницького "Чмир" (1890), "На руїнах" (1900),  "Супротивні течії" (1900), "Мамаша" (1903), "Старі сучки й молоді парості", як і  водевіль "Дійшов до розуму" (1909). У деяких з них наявні ознаки трагікомедії,  що була новим для того часу жанровим утворенням.  Незлостивою іронією позначено комедію "Голомозий" (1908), названу автором  драмою. Серед авторських жанрових визначень є й "етюд" (одноактівки "По  ревізії", "Лихо не кожному лихо...").  Прагнення драматурга до жанрової різноманітності знайшло свій вияв і в двох  останніх його творах, позначених трагедійністю ("Страчена сила", 1903; "Зерно і  полова", 1910).  Час від часу письменник звертався до інсценізації та переробки відомих  літературних творів ("Невольник" за Шевченком, "Вій" і "Пропавша грамота" за  Гоголем, "Вергілійова Енеїда", "Чайковський, або Олексій Попович" за Гребінкою,  "Підгоряни" за Гушалевичем, "Вуси" за Стороженком, "Хоть з мосту та в воду  головою" за Мольєровим "Жоржем Данденом").  Інтенсивна артистична (як правило, не менше ста вистав на рік) й організаторська  діяльність Кропивницького, розгалуженість театральних маршрутів — не тільки  гастрольних, а й тих, що були зумовлені відсутністю стаціонарного театру  (численні міста України, Росії, Молдавії, Закавказзя, Польщі, Білорусії), —  лишали небагато часу для літературної творчості. Але настійна потреба у  повноцінному репертуарі, відданість улюбленому мистецтву, різностороння  обдарованість породжували величезний ентузіазм, який давав змогу Кропивницькому  долати і всі труднощі "акторського напівциганського життя", і тимчасові (іноді  навіть конфліктні та тривалі за часом) розходження з однодумцями. Він написав  більше сорока п'єс різних жанрів, включаючи переробки та інсценізації,  перекладав Шекспіра, деякі твори російської драматургії.  Навіть в останні роки життя, змушений через різке погіршення стану здоров'я  оселитись на хуторі Затишок, Кропивницький досить часто виїжджав брати участь у  спектаклях, продовжував писати п'єси, намагаючись порушувати найзлободенніші,  найгостріші теми тогочасного життя. Кропивницький клопочеться про організацію  школи для селян та їхніх дітей, створює дві дитячі п'єси, використовуючи мотиви  народних казок ("Івасик-Телесик", "По щучому велінню"), та працює над їх  постановкою в себе на хуторі.  Помер М. Л. Кропивницький 21 квітня 1910р. по дорозі з Одеси, де був на  гастролях; поховано його в Харкові.