Стаття

Микола Костомаров


(1817 — 1885)  

Костомаров Микола Іванович [псевдоніми і криптоніми — Ієремія Галка, Иван  Богучаров, Николай Н., Равви, Н. К., Н. К-ва та ін.] — український і російський  історик, громадсько-політичний і культурний діяч, письменник, публіцист, критик,  етнограф і фольклорист, член-кореспондент Петербурзької АН з 1876р.  Народився 4(16) травня 1817р. в слободі Юрасовці, тепер Ольховатського р-ну  Вороніжської області в сім'ї російського поміщика, мати — українка з кріпаків.  Закінчив 1837р. історико-філологічний ф-т Харківського університету. Під впливом  українських фольклорних збірників захопився збиранням та вивченням народної  поезії, 1844р. захистив магістерську дисертацію «Об историческом значении  русской народной поэзии». По закінченні університету деякий час служив юнкером в  уланському полку, потім викладав історію в гімназіях Харкова, Рівного, Києва,  зокрема 1845р. — ст. учитель Першої київської гімназії, з 1846р. —  ад'юнкт-професор кафедри російської історії Київського університету.  У 1845 — 46 рр. разом з М. Гулаком і В. Білозерським заснував  Кирило-Мефодіївське братство, де брав активну участь у складанні програмних  документів — «Книг буття українського народу», «Статуту Слов'янського товариства  св. Кирила і Мефодія», відозв «До братів-українців», «До братів-росіян», «До  братів-поляків»; автор записки про об'єднання слов'янських народів.  Весною 1847р. Костомарова арештовано. Після річного ув'язнення в казематі  «Третього відділу», а потім у Петропавловській фортеці його вислано до Саратова.  Тут він служив (1848 — 1857) у Статистичному комітеті; у 1848 — 1850 рр. був  перекладачем при губернському управлінні, редактором неофіційної частини  «Саратовских губернских ведомостей», близько зійшовся з М. Чернишевським, О  Пипіним, Д. Мордовцем. 1856р. Костомарова амністовано.  З 1858р. жив у Петербурзі. В 1859 — 1862 рр. — екстраординарний професор кафедри  російської історії Петербурзького університету. Влаштовував літературні  «вівторки», куди сходилися земляки-українці (П. Куліш, О. Стороженко, В Горленко  та ін.). Підтримував тісні зв'язки з М. Добролюбовим, В. Стасовим, М. Ге, О.  Бодянським; співробітничав у журналах «Современник», «Вестник Европы» (один із  його засновників), «Отечественные записки», «Русское слово», «Русская старина»,  «Киевская старина» та ін. Виступив із статтєю «Україна» у журналі «Колокол».  Брав діяльну участь у створенні журналу «Основа», у виробленні його  національно-культурної програми. На початку 1862р. залишає працю в університеті  і зосереджується на науковій роботі.  Був членом-редактором Київської археографічної комісії; за його редакцією у 1863  — 1884 рр. видано 12 томів «Актов Южной и Западной России» з історії України і  Білорусії 14—17 ст. Показуючи близькість історичної долі і культурного життя  українського та російського народів у ст. «Две русские народности» (1861),  Костомаров розрізняв визначальні риси національного характеру українців та  росіян. Автор праць з історії: «Начало Руси» (1860), «Мысли о федеративном  начале в древней Руси» (1861), «Севернорусские народоправства во времена  удельно-вечевого уклада» (1864), «Вече и вечевое устройство в древней Руси»  (1864) та ін. Написав «Русскую историю в жизнеописаниях ее главнейших деятелей»  (т. 1—7, 1873 — 88). Праці з історії України присвячені здебільшого періодові  15—17 ст.: «Иван Свирговский, украинский гетман XVI века» (1855), «Богдан  Хмельницкий и возвращение Южной Руси к России» (1857), «Черты народной  южнорусской истории» (1861), «Южная Русь в конце XVII века» (1867), «Руина»  (1879 — 80), «Мазепа» (1882) та ін. Наукові дослідження Костомарова здобули  широке визнання, його обрано почесним членом Югослов'янської академії наук і  мистецтв, сербського вченого товариства «Друшество» й ін. Історичні праці  вченого відзначаються образністю викладу.  В історію української літератури Костомаров увійшов як письменник-романтик:  віршові збірки «Украинские баллады» (1839), «Вітка» (1840), історичні п'єси.  Поезія Костомарова характеризується широкою проблематикою і розмаїттям жанрових  форм: вірші-балади, в основу яких покладено народні вірування, легенди та  історичні перекази («Стежки», «Посланець», «Мана», «Брат з сестрою», «Ластівка»,  «Явор, тополя й береза» та ін.); ремінісценції на історичні теми (вірші  «Згадка», «Могила» та ін.), вірші-пісні романсового характеру, стилізації  народної ліричної пісні («Стежки», «Поцілунок», «Рожа», «Горлиця», «Голубка»,  «Нічна розмова», «Вулиця», «Зозуля»), особистісно-психологічна лірика з її  наріканням на життя, тугою за недосяжним щастям, молодістю («Туга», «Дівчина»,  «Сон», «Ой ішов козак...», «Зірка», «Зорі» та ін.).  Громадянська лірика Костомарова пройнята мотивами боротьби з тиранією,  поетизацією козацької слави України («Давнина», «Діти слави, діти слави!», «На  добраніч»). Твори на історичні теми нерідко у формі алюзій спроектовані на  проблеми сучасності («Юпитер светлый плывет по зеленым водам киммерийским»,  «Співець Митуса» та ін.).  Костомаров одним з перших в українській поезії запровадив гекзаметр (вірш  «Эллада») та елегійний дистих (вірш «Нічна розмова»), п'ятистопний ямб.  Особливостями його вірша є багатство ритміки, відсутність регулярної строфіки,  чергування коломийкового вірша з говірним віршем. Для громадянської лірики  характерні ораторсько-публіцистичні інтонації, риторичні засоби.  Костомаров — автор історичних трагедій «Сава Чалий» (1838) і «Переяславська ніч»  (1841), які відзначаються новизною проблематики. Романтичні драми «Кремуций  Корд» (1849), «Эллины Тавриды» (1883), «Украинские сцены из 1649 года»  (незакін.) позначені тираноборчими мотивами.  Костомаров відомий як прозаїк: повість «Сорок лет» (1840, переробл., доп. й  видана 1902р. Л. Толстим), «Казка про дівку-семилітку» (1840; опубл. 1860),  літературні казки «Торба» й «Лови» (обидві — 1843), повість з часів повстання С.  Разіна «Сын» (1865), історична хроніка з часів Івана Грозного «Кудеяр» (1875),  повісті «Холуй» (1878), «Черниговка» (1881) — з українського життя 17—18 ст. По  смерті Костомарова 1886р. вийшла в Петербурзі збірка його прозових творів  «Рассказы И. Богучарова (Николая Костомарова)».  М. І. Костомаров переклав частину «Краледворського рукопису», окремі твори Дж.  Байрона, В. Шекспіра (пісня Дездемони з трагедії «Отелло»), з чеської («Ягода»,  «Рожа») і польської («Панич і дівчина») народної поезії.  Костомаров — один з перших українських літературних критиків. З його історичних  і суспільних поглядів випливає розуміння народної поезії як втілення  національного духу, а також індивідуальної творчості як продовження фольклорного  процесу на новому рівні (ст. «Об историческом значении русской народной поэзии»,  1843; рецензія на «Кобзар» Т. Шевченка, 1860). З діяльністю Костомарова  пов'язана поява в Україні культурно-історичної школи у літературознавстві. Ст.  «Обзор сочинений, писанных на малороссийском языке» (1843) є по суті першою  професійною критичною працею в українському літературознавстві. Костомаров  приділяв увагу проблемі самобутності української літератури, її народності,  з'ясуванню ідейно-естетичних функцій комічного в літературі — на прикладі  творчості І. Котляревського і М. Гоголя («Обзор сочинений, писанных на  малороссийском языке»; рецензія на російський переклад «Народних оповідань»  Марка Вовчка, 1859; «Воспоминание о двух малярах», 1861; «Слово о Сковороде по  поводу рецензии на его сочинения в „Русском слове"», 1861; «Малороссийская  литература», 1871, та ін.).  Костомаров знав Т. Шевченка з 1846р. У рецензії на «Кобзар» (1860),  «Воспоминании о двух малярах» (1861), книзі «Поэзия славян. Сборник лучших  поэтических произведений славянских народов в переводах русских писателей»  (1871) та в «Споминках про Шевченка» в празькому виданні «Кобзаря» (т. 2, 1876)  оцінював творчість Т. Шевченка як всенародний скарб.  У численних публіцистичних статтях («Ответ на выходки газеты „Czas" и журнала  „Revue Contemporaine"»; «Правда полякам о Руси: по поводу статьи в „Revue  Contemporaine"», «Правда москвичам о Руси», усі — 1861; «Мысли южно-русса»,  1862; «О преподавании на народном языке в Южной Руси», 1863, та ін.),  спрямованих проти реакційної політики російських і польських шовіністичних кіл,  Костомаров відстоював історичне право української мови на самобутній розвиток.  Але у період заборони українського друкованого слова в 70 — 80-і pp. та  звинувачень Костомарова в «українофільстві» й «сепаратизмі» він приєднується до  слов'янофільської концепції «літератури для домашнього вжитку». Цим він «можливо  спрощував і звужував українську проблему, — писав М. Грушевський, — стараючися  пропхнути її через урядове вухо» (Науково-публіцистичні і політичні писання  Костомарова. К., 1928, с. XVIII).  Помер Микола Костомаров 7(19) квітня 1885 року в Петербурзі.  150-річчя від дня народження М. І. Костомарова за рішенням ЮНЕСКО широко  відзначено у всьому світі.