Стаття

Михайло Семенко


(31 грудня 1892 — 23 жовтня 1937)  

Творець і незмінний лідер українського футуризму від його початку (1913) до  поліційного знищення Москвою (1934). Народився 31 грудня 1892 року в селі  Кибинці Миргородського повіту на Полтавщині. Вчився в реальній школі і три роки  в Петербурзькому психоневрологічному інституті. Перша світова війна перебила  освіту; 1914 він виїхав до Америки, але застряг у Владивостоці, проживши в ньому  і його околицях три роки. 1916 — 1922 був членом комуністичної партії; вийшов із  партії, оставшись безпартійним. Як тільки почалась революція, Семенко одразу  вертається до Києва, де стає впертим, енергійним ватажком «футуристичної  революції» в українській літературі.  Писати почав рано; перший друкований твір його появився в журналі Українська  хата. В 1913 вже вийшла перша збірка його поезій Прелюд, а 1914 — дві наступні  його книжки Дерзання та Кверофутуризм. В цих збірках він раз і назавше родиться  й оформлюється футуристом, що заповзявся зруйнувати дотеперішню лінію розвитку  української лірики й мистецтва, вводячи замість традиційних сільських —  урбаністичні мотиви, замість замріяної особистої лірики — голосну маніфестацію  нервової душі, що демонструє себе голосно і публічно в шумі каварень і вулиць,  відкидаючи мелос та розмірений такт і оперуючи дисонансами та верлібром, зводячи  в царину поетичного всю прозу щоденности. Становище «білої ворони» не пригноблює  його, навпаки, надає йому більше зухвалости і бажання епатувати всіх і вся. В  умовах революційного Києва Семенко з шумом і реклямою організує футуристичний  рух в літературі і мистецтві. Виявами його є: два числа Універсального журналу  (Київ, 1918); Флямінго за участю першорядного модерного маляра Анатолія  Петрицького (1919); Альманах трьох за підписом О. Слісаренка, М. Любченка, М.  Семенка (Київ, 1920); одно-єдине число Катафалк искусства. Ежедневный журнал  панфутуристов-деструкторов (Київ, 1922), одно число Семафор у майбутнє. Апарат  панфутуристів (Київ, 1922); Жовтневий збірник панфутуристів (Київ, в-во  «Гольфштром», 1923); Гольфштром. Збірник І. Літсектор АСКК (Харків, ДВУ, 1925),  що був органом Семенкової організації «Асоціяція Комуністичної Культури»;  Зустріч на перехресній станції. Розмова трьох (Київ, в-во «Бумеранг», 1927).  Проте найбільшим організаційним і періодичним витвором Семенка була група і  місячний журнал Нова генерація (Харків, 1927 — 1931) — добре редагований і  мистецьки оформлюваний в західньомодерністичному стилі, з цікавими формальними  шуканнями в поезії і прозі (репортаж), але і з величезною дозою поверхового  прожектерства, безвартісного жонглювання деструкцією і претенсією на гегемонію в  літературі як творця «ленінізму в культурі». Перехід до претенсій політичних в  дусі офіційної ідеології знаменував мистецьку невдачу Семенкового футуризму,  який при більшій незалежності від Москви української культури і швидших темпах  позитивного модерного розвитку України міг би був відограти куди більшу і  справді модернізаторську роль. Роздратований тим, що ця історична роль припала  фактично таким групам, як ВАПЛІТЕ, неоклясики чи група «Ланка», — Семенко  скерував свою енергію на політичну дискредитацію тих груп в очах Москви. Од  Семенка відходять такі видатні письменники, як Слісаренко, Бажан, а фактично і  Олекса Влизько — всі вони переходять до ВАПЛІТЕ чи, як Влизько, друкуються в її  органах. Сам Семенко падає жертвою (одної із найцікавіших в історії літератури)  містифікації Едварда Стріхи (Костя Буревія), який зумів роками друкувати в  Семенковій Новій Генерації зухвалі і вбивчі пародії на Семенка й футуризм.  Семенко як поет був не в міру плодовитий. З 1918 по 1931 рік він випустив одна  за одною коло двадцяти книг, в тому числі й два підсумкові видання їх: Кобзар  (повний збірник поетичних творів в одному томі, 1910 — 1922), Київ, в-во  «Гольфштром», 1924, 654 с. і Повна збірка творів ( у трьох томах), Харків, 1930  — 1931. Плуг Семенкової поетичної творчости, не взявши солідно відповідної своїм  силам глибини, пішов скакати у всіх напрямах літературного поля, доконуючи раз  потрібне зривання віками злежалої цілини, а іншим разом переорюючи  найдосконаліше культивовані нові посіви. Якби була змога зібрати всю його  поетичну творчість, то з неї можна б одсіяти книжку поезій свіжої думки і  почуття, прегарних зразків модерної урбаністичної лірики, нових звукових  асоціювань, строфічних новобудов, оновленої метафори.  За європеїзацію української поезії, за вплив на талановиту молодь, за незнищимий  в ньому дух вільної богеми, нарешті, за намагання дати свою власну інтерпретацію  «ленінізму в культурі» — Семенко при всій своїй вірності режимові на всіх його  заворотах був знищений тим режимом. Після розстрілу Олекси Влизька московським  виїзним судом в грудні 1934 року незабаром був арештований і Семенко. Всі  зв'язані з його іменем видання були вилучені з ужитку, а сам невгомонний ватажок  українського футуризму ще в зеніті свого життя зник назавжди на Соловецькому  «острові смерти».   Юрій ЛАВРІНЕНКО  Українське слово. — Т. 2. — К., 1994.