ТЕМА 1. ВСТУП
Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди о бразів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору.
ТЛ: поглиблення понять про художній образ, художній твір.
ТЕМА 2. УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ (Українські історичні пісні)
Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками ( "Зажурилась Україна", "Та, ой, як крикнув же козак Сірко"); про боротьбу проти соціального та національного гніту ("Ой Морозе, Морозенку", "Максим козак Залізняк", "Чи не той то Хміль", "За Сибіром сонце сходить"). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою.
ТЕМА 3. Пісні Марусі Чурай
"Засвіт встали козаченьки", "Віють вітри, віють буйні", "Ой не ходи, Грицю..."
Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи
ТЕМА 4. Українські народні думи "Маруся Богуславка" , "Буря на Чорному морі"
Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники — виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: В. Та М. Литвини, В. Нечема, Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. ("Маруся Богуславка"). Символ гріхопадіння і порятунку через ус відомлення покаяння ("Буря на Чорному морі").
ТЛ: думи.
ТЕМА 5. З ДАВНЬОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ "Слово про похід Ігорів"
Давньоруська пам'ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа "Слова...". Переклади і переспіви у ХІХ—ХХ ст. Питання авторства. Особливості композиції та стилістичних засобів. Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.
ТЕМА 6. СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ Тарас Шевченко. "Думи мої, думи мої..."; "Ой три шляхи широкії...", "Мені однаково, чи буду..." (з циклу "В казематі"), "Минають дні, минають ночі..."
Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання.
Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю.
ТЛ: філософська лірика, силабо-тонічне віршування (рими, стопи, віршований розмір).
ТЕМА 7. Іван Франко. "Іван Вишенський"
Короткі відомості про письменника. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя ХVІІ ст. і художній образ у творі. Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу.
ТЛ: історична поема.
ТЕМА 8. Леся Українка. "Ви щасливі, пречистії зорі", "Давня весна", "Хотіла б я піснею стати...", "Давня казка"
Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви. Тема гармонійного єднання людини з природою ("Давня весна"). Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності (поема "Давня казка").
ТЕМА 9. Володимир Сосюра. "Любіть Україну!", "Сад" ("В огні нестримної навали..."), "Васильки"
Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість його ліричного самовираження. Образ України, ідея нерозривної єдності людини з рідною землею, алегоричність образів ("Сад"). Патрiотичний пафос поезії "Любіть Україну!". "Васильки" — взірець інтимної лірики.
ТЛ: інтимна лірика, віршовані розміри.
ТЕМА 10. Борис Олійник. "Вибір", "Ринг"
Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору, стоїчної позиції. Філософія чину і мудрості у творах поета.
ТЕМА 11. Володимир Підпалий. "Тиха елегія", "Запросини"
Щирість патріотичних почуттів ліричного героя у вірші "Тиха елегія". Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху ("Запросини").
ТЕМА 12. Іван Малкович. "Свічечка букви Ї", "Музика, що пішла", "З янголом на плечі"
Глибокі роздуми сучасного поета про те, якою повинна бути людина, щоб уберегти себе, своїх близьких, свою мову, душевне багатство від зла. Оптимістичний пафос, віра в перемогу добра.
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА
ТЕМА 13. Іван Карпенко-Карий. "Сто тисяч"
Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр "корифеїв". Трагікомедія "Сто тисяч" (скорочено) — класичний взірець українського "театру корифеїв". Проблема бездуховності людини, засліпленої пр агненням до наживи. Проблема влади грошей — наскрізна і "вічна" у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання.
ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
ТЕМА 15. Осип Назарук. "Роксолана" (скорочено)
Події історичної доби ХVІ ст. Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті. Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни.
ТЕМА 16. Володимир Дрозд. "Ирій", "Білий кінь Шептало"
Іронічна, алегорично-химерна проза сучасного прозаїка. "Ирій" — химерна повість про неповторний світ юності, про вічне і швидкоплинне в житті людини. Проблема людини в суспільстві, її знеосіблення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії ("Білий кінь Шептало").
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА
ТЕМА 17. Володимир Самійленко. "Патріоти", "Ельдорадо"
Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість, порядність та лицемірство, пристосуванство людини. Засоби творення гумору та сатири. Сатирична іронія вірша.
ТЛ: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія.
ТЕМА 18. Євген Дудар. "Слон і мухи", "Лісова казка", "Червона Шапочка"
Дотепні сатиричні оповіді сучасного письменника-гумориста як спонука до роздумів про довколишній світ і себе.
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ
Ознайомлення з письменниками-земляками та їхніми творами.
УРОК-ПІДСУМОК
Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
Навчальна програма
(70год)
Усього — 70 год. На тиждень — 2 год.
Позакласне читання — 4 год.
Текстуальне вивчення творів — 56 год.
К-ть год. | Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги до рівня | Додатки: |
1 | ВСТУП | Розуміти багатозначність художнього образу. |
|
(7) | УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ | Пригадати історичні відомості про часи, змальовані в піснях. | Часи козаччини, національно-визвольної боротьби (історія України). Ю . Брандт, "Пісня перемоги", І. Айвазовський, "Комиші на Дніпрі", невідомий художник, "Богдан Хмельницький" (образотворче мистецтво). |
1 | Пісні Марусі Чурай | Розуміти значення і функції пісні в житті укр аїнського народу. Знати і розповідати легенду про Марусю Чурай. Розвиток уміння виразного читання, коментування пісень. Розглядати і пояснювати художні засоби. Висловлювати власне ставлення до Марусі та її пісень. Вміти створювати уявний словесний портрет легендарної поетеси. | Визвольна війна українського народу (історія України). В. Маковський, "Українська дівчина" (образотворче мистецтво). |
4 | Українські народні думи | Виразно і осмислено читати думи, переказувати зміст, вміти визначати їхню тематику, художні особливості. Розвиток навичок аналізу художнього образу (аналізувати образ української полонянки Марусі, її сміливий, героїчний вчинок). Вміти прокоментувати проблему відповідності життя і поведінки людини християнським, загальнолюдським цінностям, переоцінку героями своєї поведінки, стосунків з іншими людьми ("Буря на Чорному морі"). Розвивати вміння розкрити власне розуміння узагальненого образу ("бурі на морі"). Дискутувати про поняття гріха і покаяння. | Б оротьба українського козацтва проти зовнішніх ворогів (історія України). |
(4) | З ДАВНЬОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ | Знати історію відкриття пам'ятки, основні гіпотези авторства, історичну основу, про її переклади та переспіви. | Типологічна подібність з іспанським епосом ХІІ ст. — з "Піснею про мого Сіда". |
(20) | СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ | Повторення вивченого про Т. Шевченка в попередніх класах. | Імперія і нацiональний поет (історія України). |
3 | Іван Франко. "Іван Вишенський" | Розуміти різницю між історичною правдою та художнім вимислом. |
|
5 | Леся Українка. "Ви щасливі, пречистії зорі", "Давня весна", "Хотіла б я піснею стати...", "Давня казка" | Знати і вміти розповідати про Лесю Українку. Ро звиток навичок виділення основних мотивів у поезіях. Вміти прокоментувати зміст поеми "Давня казка", визначити її основні проблеми і мотиви, головну думку. Розвиток уміння здійснювати порівняльну характеристику образів (Поета і Бертольда), складати план порівняльної характеристики. Висловлювати власні судження про свободу творчості, про вільнолюбство людини. | Ліричні поезії Ф. Петрарки, Г. Гейне, М. Лермонтова. |
|
| Розуміння того, що сила духу — конструктивне начало в житті. |
|
2 | В олодимир Сосюра. "Любіть Україну!", "Са д" ("В огні нестримної навали..."), "Васильки" | Виразно і осмислено читати твори, здійснювати їх текстовий аналіз, пояснювати алегоричність образів, визначати віршовані розміри. Аналізувати образ України, ідею єдності з рідною землею ("Сад"). Вміти визначати різн ицю між патріотичною та інтимною лірикою. |
|
2 | Борис Олійник. "Вибір", "Ринг" | Виразно і вдумливо читати поезії. Характеризувати образ ліричного героя, шліфувати вміння визначати провідні думки у віршах, аналізувати їх, проводячи аналогії з власними спостереженнями і міркуваннями. Дискутувати про це. |
|
2 | Володимир Підпалий. "Тиха елегія", "Запросини" | Виразно і вдумливо читати вірші. Вміти коментувати основні ідеї, втілені в них. Співвідносити їх із власними думками про мову, народ, його сучасне і майбутнє. |
|
2 | Іван Малкович. "Свічечка букви Ї", "Музика, що пішла", "З янголом на плечі" | Виразно і усвідомлено читати вірші. Вміти аналізувати їхній прихований зміст, переданий за допомогою художніх засобів. Вміти словесно відтворювати світ, відображений в образах поезій. Удосконалювати навички висловлення власних роздумів, навіяних прочитаними віршами. |
|
(4) | НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА | Знати найголовніші відомості про видатного українського драматурга ХІХ ст. Розповідати про його життя і творчість за складеним планом. Самостійно читати текст комедії. Визначати основні засоби змалювання образу Герасима Калитки, характеризувати його та інших дійових осіб п'єси. Розуміти актуальність проблем комедії для сучасного життя. Дискутувати про бездуховність людини, про сенс людського життя та інші думки, викликані прочитанням твору. Удосконалювати вміння робити власні висновки і узагальнення. | "Скупий" Мольєра (зарубіжна література). |
(12) | З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ | Удосконалювати навички аналізу пригодницько го романтичного сюжету, композиційних особливостей твору. Пояснювати відмінність між сюжетом і композицією. Розповідати про почуття героїв, спираючись на текст. Аналізувати образ С оломії (за складеним планом). Розвивати вмін ня робити власні висновки, аналізуючи вчинки гер оїв. Аналізувати образи часу і вічності у повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків. | Т ема волі та справедливості в зарубіжній романтичній літературі (Ш. Петефі, М. Лермонтов, Р. Л. Стівенсон, Р. Бернс та ін.). |
4 | Осип Назарук. "Роксолана" (скорочено) | Розуміти, як створюється історична повість, різницю між історичним фактом та художнім вимислом. Удосконалювати вміння переказувати сюжет твору (акцентуючи на ІХ, Х, ХІ розділах), характеризувати образ Роксоляни. Виразно читати і коментувати ХІ розділ повісті "Перша подорож на прощу Роксолани". Вміти описувати монастир на горі Афон. За кріплення вміння висловлювати свої судження про вчинки і почуття людей, описані в повісті. Дискутувати про те, якою повинна бути дружина державного діяча, що значить служити Богові і людям. | Історична доба, зображена в повісті (історія України). Невідомий художник, "Роксолана", "Сулейман Пишний" (образотворче мистецтво). |
5 | В олодимир Дрозд. "Ирій", "Білий кінь Шептало " | Удосконалення навичок коментувати сюжет творів, переказувати найвагоміші епізоди. Вміти простежувати за текстом повісті "Ирій" химерні стилістичні прийоми художнього письма, поєднання уявного з реальним, пояснювати їхню роль у сюжеті твору, в донесенні основних ідей, мотивів. Пояснювати алегоричність образу коня Шептала, характеризувати його, давати власну оцінку його поведінці. Дискутувати про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність (на основі оповідання). | Поєднання фантастики й реальності у творах Г. Уеллса, Е. Т. А. Гофмана та ін. (зарубіжна література). |
(4) | УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА | Знати і вміти розповісти найцікавіші відомості про письменника. |
|
2 | Євген Дудар. "Слон і мухи", "Лісова казка", "Червона Шапочка" | Виразно і усвідомлено читати твори, коментувати їхній прихований зміст. Розвиток навичок визначення головної думки твору. Проводити аналогії із сучасним життям. |
|
2 | ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ | Знати про письменників, що народилися в рідному краї. Прочитати їхні твори (на вибір). Вміти прокоментувати їхні ідейно-художні особливості, висловити власні судження і враження про ці твори. |
|
1 | УРОК-ПІДСУМОК | Згадати про письменників і твори, що вивчалися упродовж року. |
|