ТЕМА 1. ВСТУП
Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХІХ ст. Її історична місія, особлива роль у житті поневоленої нації. Зв'язок художнього мислення митця з провідними тенденціями доби. Українська література у світовому контексті, її своєрідність на загальноєвропейському тлі.
ТЛ: поняття національного і вселюдського.
ТЕМА 2. ЛІТЕРАТУРА 70—90-х років ХІХ ст.
Складні історико-культурні умови розвитку лiтератури. Новий етап національно-визвольного руху, культурно-просвітницька діяльність "Громади". Періодичні видання ("Правда", "Зоря", "Житє і слово"). Розвиток реалізму, натуралізму, пізній романтизм.
ТЕМА 3. Іван Нечуй-Левицький. "Кайдашева сім'я"
Основні віхи життя І. Нечуя-Левицького. Творчість письменника — новий імпульс розвитку української літератури. Загальна характеристика творчості. "Колосальне всеобіймаюче око України" (І. Франко). "Кайдашева сім'я" — соцiально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Утвердження цінностей національної етики засобами комічного.
ТЛ: соціально-побутова повість, повість-хроніка, поглиблення поняття про реалізм. Засоби змалювання комічного.
ТЕМА 4. Панас Мирний (П. Рудченко). "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (скорочено)
Життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості.
Перший в українській літературі соціально-психологічний роман, свідчення великих можливостей у художньому дослідженні дійсності. Співавторство з І. Біликом. Широта представлення народного життя. Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва, до втрати людської подоби. Типове й екстремальне у долі героя. Проблема життєвого вибору. Жіночі образи, утвердження народних поглядів на чесне, духовно здорове життя людини.
ТЛ: соціально-психологічний роман.
ТЕМА 5. Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич). "Мартин Боруля"
Життєвий і творчий шлях. Багатогранність діяльності.
Жанрова різноманітність творів: трагікомедія ("Сто тисяч", "Мартин Боруля"), сатирична комедія ("Хазяїн"), соціально-психологічна драма ("Безталанна"), історична трагедія ("Сава Чалий"). І. Карпенко-Карий і "театр корифеїв".
Драматургічне новаторство.
Трагікомедія "Мартин Боруля" і її більш ніж 100-річне життя на сцені. Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесність, порядність, працелюбство) становою приналежністю. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі.
Значення творчості І. Карпенка-Карого.
ТЛ: поглиблення поняття про жанри драматичного твору.
ТЕМА 6. Михайло Старицький. "Оборона Буші"
Життя і творчість. Багатогранність діяльності.
М . Старицький і театр. Творча співпраця з М. Лисенком. Оцінка І. Франком діяльності М. Старицького.
Пригодницький сюжет, драматизм історико-романтичної повісті "Оборона Буші". Її антимiлiтаристське спрямування. Багатопроблемність твору. Шлях помсти і крові як трагічні сторінки в житті українського і польського народів. Образи та символи твору, особливості характеротворення, функція картин природи.
ТЕМА 7. Іван Франко. Письменник, учений, громадський діяч.
Багатогранність діяльності в українській культурі, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Основні книги і праці. Франко-перекладач. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка у музиці. І. Франко та світова література.
Лірика збірки "З вершин і низин". Загальне уявлення про зміст і композицію збірки. Франкова концепція поступу людства, вираз незламного оптимізму ("Гімн" ("Замість пролога"). Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі ( "Сікстинська мадонна").
ТЛ: сонет.
ТЕМА 8. Іван Франко. Поетична збірка "Зів'яле листя": "Безмежнеє поле...", "Ой ти, дівчино, з горіха зерня", "Чого являєшся мені...".
Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання. Філософська і громадянська поезія. Змістовий зв'язок "Легенди про вічне життя" із поезією "Зів'ялого листя". Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, можливість чи неможливість його досягнення. "Декадент" — поетичне кредо І. Франка. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. Вірш-заклик "Розвивайся ти, високий дубе..." — віра в майбутнє своєї нації.
ТЕМА 9. Іван Франко. Поема "Мойсей" — одна з вершин творчості І. Франка.
Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам'яті. Пролог до поеми — заповіт українському народові.
ТЛ: філософська поезія, віршовані розміри (повторення), терцини.
ТЕМА 10. Проза І. Франка
Ідеї, проблеми, порушені в ній. Багатство жанрів Франкової прози. Новаторські шукання прозаїка. Франко і український модернізм. Новела "Сойчине крило" — жіноча доля в новітній інтерпретації. Модерні засоби письма і національна етична традиція. Різні емоційні типи головних героїв (їхнє зіставлення). Помилка виб ору героїні та її наслідки. Образ героя-адресата — уособлення боротьби між "естетом" і "живим чоло віком". Особливості композиції та змісту твору: етапи страдницького шляху героїні — еволюція настроїв і світогляду героя. Гуманізм новели. Узагальнення вивченого про І. Франка та його твори.
ТЕМА 11. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10-х років ХХ ст.
Домінуючі особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв'язку з культурою Європи, активні націотворчі процеси. Основні риси українського модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, Леся У країнка, М. Вороний, В. Винниченко). Альманах "З-над хмар і з долин", угруповання "Молода муза" — зв'язок зі світовою літературою, "нова школа" у прозі, "нова" драма на рубежі століть.
Далі буде.....Усього — 70 год. На тиждень — 2 год.
Резервний час — 8 год.
Текстуальне вивчення творів — 62 год.
К-ть год. | Зміст навчального матеріалу | Державні вимоги до рівня | Додатки: |
1 | ВСТУП | Вміти пояснити зв'язок літератури як мистецтва слова з провідними тенденціями свого часу. Вміти користуватися довідковими відомостями, словниками, виділяти найнеобхіднішу інформацію. |
|
(22) | ЛІТЕРАТУРА 70—90-х років ХІХ ст. | Вміти схарактеризувати в загальних рисах історико-культурні умови розвитку літератури цього періоду. | Е. Золя, Л. Толстой, Ф. Достоєвський, драматургія Г. Ібсена |
4 | Іван Нечуй-Левицький. "Кайдашева сім'я" | Вміти розповісти про письменника, назвати його основні твори. | Ф. Різниченко, "Вид на гору Спаса у Стеблеві". |
4 | Панас Мирний (П. Рудченко). "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (скорочено) | Знати про життя прозаїка, про основні його твори, про історію написання роману. Знати і вміти коментувати сюжет. | І. Нечуй-Левицький, "Кайдашева сім'я", Панас Мирний, "Повія"; Л. Толстой, "Воскресіння". |
3 | Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич). "Мартин Боруля" | Знати основні віхи життєвого і творчого шляху драматурга. Мати уявлення про "театр корифеїв". Розуміти причини просвітницьких ідейних пріоритетів світогляду письменника. | "Міщанин-шлях-тич" Мольєра і п'єси І. Карпенка-Карого. |
3 | Михайло Старицький. "Оборона Буші" | Мат и уявлення про значення творчості М. Старицького для розвитку української літератури і театру. | Переклади творів Г. К. Андерсена, В. Шекспiра, Дж. Байрона, І. Крилова, сербських народних пісень. Інсценізація творів М. Гоголя, Ю. Крашевського, Е. Ожешко та ін.Історико-пригодницькі романи В. Скотта. |
8 | Іван Франко | Знати етапи життєвого і творчого шляху митця, вміти окреслити основні сфери його багатогранної діяльності. Називати основні твори. Сформувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко. | Переклади І. Франком творів Дж. Мільтона, Дж. Байрона, Й. В. Ґете, Г. Гейне, В. Гюго, А. Міцкевича та ін. |
| Лірика збірки "З вершин і низин". Загальне уявлення про зміст і композицію збірки. Франкова концепція поступу людства, вираз незламного о птимізму ("Гімн" ("Замість пролога"). Твор- | Вміти пояснити багатозначність понять "вершини" і "низини" (через домінантний пафос збірки) у назві збірки. Називати твори (цикли) з неї, ідеї яких видаються актуальними сьогодні. | Музика М. Лисенка, С. Людкевича, Б. Лятошинського, |
| чість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі ( "Сікстинська мадонна"). | Аналізувати поезії, вміти визначити і пояснити символіку "Гімну", розкрити значення поняття "вічний революціонер". | А. Кос-Анатольського та ін. до т ворів І. Франка. |
| П оетична збірка "Зів'яле листя": "Безмежнеє поле...", "Ой ти, дівчино, з горіха зерня", "Чого являєшся мені...". Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання. | Вміти аналізувати поезії, визначити літературні й фольклорні начала, пояснити образи-символи тощо. | Цикли любовної лірики в Овідія, Катулла, Данте, Ф. Петрарки, А. Міцкевича (зарубіжна література). |
| Філософська і громадянська поезія. Змістовий зв'язок "Легенди про вічне життя" із поезією "Зів'ялого листя". Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, можливість чи неможливість його досягнення. "Декадент" — поетичне кредо І. Франка. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. Вірш-заклик "Розвивайся ти, високий дубе..." — віра в майбутнє своєї нації. | Вміти пояснити використання біблійних мотивів і образів, умовність художнього світу легенд і притч. Сформулювати провідну думку "Легенди...". Проаналізувати вірш "Декадент", висловити власні роздуми про мету і сенс художньої творчості людини. Вміти визначити головну ідею вірша "Розвивайся...", розкрити символічний образ дуба, знайти фольклорні елементи у творі. |
|
| Поема "Мойсей" — одна з вершин творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам'яті. Пролог до поеми — заповіт українському народові. | Вміти з'ясувати основну сюжетну лінію твору, визначити найнапруженіші фрагменти. Пояснити біблійну основу сюжету, його актуальність для епохи національно-визвольних рухів. Розкрити алегоричність образу Мойсея, передати зміст його сумнівів, роздумів і сформулювати думку-підсумок цих роздумів. Вмiти висловлювати власні міркування про майбутнє свого народу, шляхи до нього, про провідників нації, її лідерів. Дискутувати про це. | Скульптура Мiкеланджело "Мойсей" як поштовх до написання поеми. |
|
| Осмислення поняття нації як повноправного суб'єкта історії. Усвідомлення відповідальності місії провідників нації, народу, керівників держави. |
|
| Проза І. Франка | Мати уявлення про прозу митця, схарактеризувати її тематику. Розглянути і прокоментувати композицію і сюжет новели "Сойчине крило". Розкрити образ Марії, його неоднозначність. Схарактеризувати образ героя-адресата. Вміти визначити основний морально-етичний пафос новели та висловити власну оцінку твору. Шанобливе ставлення до творчості поета як до великого надбання українського народу. Усвідомлення внеску українського письменника і мислителя у світову культуру. |
|
(33) | У КРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 10-х років ХХ ст. | Мати загальне уявлення про модерністичні тенденції в українській літературі 10-х років ХХ ст. | Зарубіжна література початку ХХ ст. |
| Борис Грінченко. "Каторжна" | Мати уявлення про велику подвижницьку дiяльність Б. Грінченка, вміти розповісти про неї. Розглянути зміст оповідання "Каторжна". В міти визначити його головну думку, пояснити причини душевних страждань Докії. Розкрити чинники формування її характеру. Пояснити причини неординарного вчинку головної героїні під час пожежі. | Переклад Б. Грінченком т ворів Ф. Шіллера, Г. Гауптмана, М. Метерлінка, Г. Ібсена, Й. В. Ґете, Г. Гейне, В. Гюго, Д. Дефо, О . Пушкіна та ін. |
|
| Усвідомлення важливої ролі наполегливості та працелюбності як вирішальних факторів на шляху до поставленої мети. |
|
5 | Михайло Коцюбинський. "Intermezzo" , "Тіні забутих предків" | Знати основні події життєвого і творчого шляху письменника. | Європейський лiт ературний імпресіонізм (К. Гамсун, А. Чехов). |
| Повість"Тіні забутих предків" | Знати зміст повісті "Тіні забутих предків". Вміти пояснити образи і символи твору, проаналізувати образи Марічки та Івана, розкрити пантеїзм світобачення героїв, виражений через побут, звичаї, обряди, почуття, мораль. Вміти показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур. Пояснити роль описів природи у творі. Схарактеризувати мовний колорит повісті. | "Ромео і Джульєтта" В. Шекспіра. |
6 | Ольга Кобилянська. "Земля" | З нати основні віхи життєвого і творчого шляху О. Кобилянської. Знати сюжет повісті "Земля". Розвивати вміння визначати основні проблеми твору, характеризувати образи-персонажі у їхньому порівнянні (Михайло, Сава, Марійка, Івоніка, Анна, Рахіра, Петро та ін.). Вміти аналізувати соціальні та біологічні фактори характеротворення, виділяти елементи детективного сюжету, пояснити символіку твору (образ землі). Вміти пояснити композиційно-характеротворчий принцип контрасту. | Тв ори Ф. Ніцше, Ф. Шіллера, |
3 | Василь Стефаник. "Камінний хрест" | Знати основні віхи життєвого і творчого шляху письменника. | Європейський експресіонізм Еміграція українців за кордон наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. (історія України). |
6 | Леся Українка. "Contra spem spero!" , "І все-таки до тебе думка лине...", "І ти колись боролась, мов Ізраїль...", "Хвиля", "Стояла я і слух ала весну...", "Все-все покинуть, до тебе полин уть...", "Уста говорять: "Він навіки згинув!.."", "Лісова пісня" | Знати основні віхи життєвого і творчого шляху письменниці. | Поезія Г. Гейне. "Лісова пісня" Лесі Українки і "Тіні забутих предків" М. Коцюбинського. Музика П. Чайковського, Ф. Шопена, Р. Шумана, Л. ван Бетховена — улюблених композиторів Лесі Українки. Живопис І. Айвазовського, О. Мурашка, який любила Леся Українка. |
2 | Микола Вороний. "Іванові Франкові", "Блакитна Панна", "Інфанта" | Знати основні віхи життєвого і творчого шляху М. Вороного. Розкрити неоромантичне звеличення краси природи у вірші "Блакитна Панна". Передати власні емоційні відчуття від вірша, аналізувати поетику символізму у вірші "Інфанта". | В плив французького (Ш. Бодлер, А. Рембо, П. Верлен) і російського (К. Бальмонт, О. Блок, |
4 | Олександр Олесь (О. Кандиба). "З журбою радість обнялась...", "Чари ночі", "О слово рідне! Орле скутий!..", "По дорозі в Казку" | Знати основні події життєвого і творчого шляху письменника. | Шевченківські мотиви, біблійно-християнська символіка в поезії О. Олеся. |
5 | Володимир Винниченко. "Момент" | Знати основні моменти життєвого і творчого шляху письменника. Мати уявлення про його громадську та політичну діяльність, творчу спадщину, збірку "Краса і сила". | Науково-фантастичний роман у світовій літературі (О. Толстой, Г. Уеллс, Р. Бредбері, С. Лем) і "Сонячна машина" В. Винниченка. Західноєвропейський і російський модернізми (Г. Ібсен, М. Метерлінк, Г. Гауптман, А. Чехов). |
3 | НОВИНКИ СУЧАСНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ЖИТТЯ | Вміти аналізувати їхні ідейно-художні особливості, пояснювати власні уподобання, мистецькі інтереси. Готувати повідомлення про сучасних письменників та їхні твори. |
|
2 | ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ | Вміти самостійно характеризувати твори письменників-земляків, висловлювати власні судження про них. Самостійно готувати реферати про їхню творчість, виголошувати доповіді. |
|
1 | УРОК-ПІДСУМОК | Вміти характеризувати вивчений період української літератури з точки зору ідейно-художніх особливостей найпоказовіших творів, висловлювати власні судження про них. Вміти пояснювати їхню актуальність для нашого часу. |
|