загрузка...
ЗНО 2015 Шкільні твори Нелітературні твори Каталог авторів Скорочені твори Конспекти уроків Підручники
5-11 клас
Біографії
Нові скорочені твори
Cкорочені твори
Статті
Твори 12 класів
Шкільні твори
Новітні твори
Нелітературні твори
Підручники on-line
План уроку
Теорія літератури
Народна творчість
Казки та легенди
Давня література
Український етнос
Аудіокнига
Велика Перерва
Контакти
Зарубіжна література
Інші предмети
Сочинения на русском



загрузка...


Яндекс.Метрика Яндекс цитирования


ВІДКРИТИЙ УРОК - ВИДИ ЗАГАДОК



КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ З   УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (5 КЛАС)

 

Учитель:

 

Тема уроку: Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, її явища, про рослини, тварин).  Художні засоби в них (метафора).

 

Мета уроку: навчальна – дати поняття про тематичні види загадок, метафору як художній засіб;

                виховна – виховувати повагу до народного генія, естетичний смак, любов до художнього слова;

                         розвивальна – розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, уміння складати і відгадувати загадки, розвивати уяву, фантазію учнів.

 

Обладнання: ілюстрації до загадок, учнівські малюнки, кросворд «Загадки», підручник.

 

ХІД УРОКУ:

 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

 

Учнів класу розподіляють на три групи.

 

Бесіда за питаннями

 

Яка з груп дасть кращі відповіді на запитання.

 

      Запитання до І групи:

1.      Що таке загадки?

2.      Навіщо люди складали загадки?

 

                Запитання до ІІ групи:

3.      З яких двох частин складається загадка? (Із власне загадки і відгадки).

4.      Які загадки називаються народними? А які ще існують?

 

               Запитання до ІІІ групи:

5.      Назвіть, які бувають форми загадок?

6.      Якими способами відбувається зіставлення у загадках?

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ Й МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

 

На цьому уроці ми узагальнимо вивчене про загадки, їх тематичні групи за допомогою різноманітних ігор та конкурсів. Дізнаємось, хто з вас найбільш кмітливий, спостережливий та винахідливий.

 

 

ІІІ. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

              Завдання «Відгадай кросворд «Загадки» (розміщений на дошці).

 

               Подумайте, як можна назвати цю групу загадок?

 

                                                          1)Часто умивається, та рушником не витирається. (Кіт)

                                                             2)За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)

 

1К

І

Т

 

 

2В

І

В

Ц

Я

 

 

 

3З

А

Є

Ц

Ь

 

4К

О

Р

О

В

А

5Л

И

С

И

Ц

Я

 

 

6К

І

Н

Ь

 

 

7С

О

Б

А

К

А

 

   3)Зимою в білому, як сніг, а літом в сірому гуляє,

       Вловить його ніхто не зміг, тому що ноги довгі має.

                                                                                     (Заєць)

   4)Серед двору стоїть копа, спереду вила, а ззаду

      мітла. (Корова) 

   5)Прийшла вона із довгим віником

      На бесіду із нашим півником,

      Схопила півня на обід

      Та й замела метлою слід. (Лисиця)

   6)Я великий, я красивий,

      Як біжу я – в'ється грива.

      Хвіст у мене довгий-довгий,

      Він у мене, мов шовковий. (Кінь)

   7)Не говорить, не співає, а коли хто йде, господаря

      сповіщає. (Собака)

 

Конкурс «Найкращий читець загадок»

 

Перед виконанням цього завдання назвіть особливості виразного читання      загадок. Яка група згадає їх найточніше?

 

І група читає загадки 1-5 (стор.97).

- Отже, виходячи з прочитаного, яку групу загадок за темою ви ще можете назвати?

 

ІІ група читає загадки з подальшої теми 2-6 ( стор.97-98).

- Назвіть наступну групу загадок за темою.

 

                  ІІІ група читає загадки 1-5 з передостанньої теми (стор.98).

-          Яку ще тематичну групу загадок ви можете назвати?

 

Гра «Презентація загадки»

 

Представники кожної з груп загадують іншим загадки, демонструють виконані до них   удома ілюстрації, пояснюють, до якої тематичної групи належить загадка,  яка форма загадки, за чим співставляється загаданий предмет.

 

Гра « Ми – чарівники»

 

Мати знання, володіти вміннями – це означає мати в руках чарівну паличку, а отже, бути сильним. Уявивши себе чарівниками, відгадайте і перетворіть загадки на прислів'я та приказки – і навпаки (для кожної команди – одна загадка й одне прислів'я). Ви повинні заповнити подані таблиці.

 

Таблиця 1

 

Загадки

Відгадки

Прислів'я

1. Хто людей годує?

1. Праця.

1. Праця людей годує.

2. Що старше від розуму?

2. Увага.

2. Увага старша від розуму.

3. Що у світі найшвидше?

3. Думка.

3. Найшвидша у світі думка.

 

 

 

 

Таблиця 2

 

Прислів'я

Загадки

Відгадки

1. Наймиліше у світі – сон.

1. Що у світі наймиліше?

                1. Сон.

2. Правда у вогні не горить, у  воді не тоне.

2. Що у вогні не горить, у воді не тоне?

2. Правда.

 

3. Сором пече без вогню.

3. Що пече без вогню?

3. Сором.

 

 

Гра «Ми – науковці»

 

Щоб відчути поетичність загадок, зазирнемо у творчу майстерню і з'ясуємо, чому саме такі образи в загадках порівнюються чи зіставляються?

 

Наукове завдання для усіх груп учнів – пояснити хід мислення авторів загадки (чому саме таку ознаку взято для зіставлення чи протиставлення).

Представники кожної групи мають право на свою версію, можуть радитися з товаришами зі своєї групи. Перемагає той, хто найбільш аргументовано, переконливо і чітко висловить власну наукову теорію виникнення даної загадки. Час для підготовки – 1 хвилина.

 

Перелік загадок для наукового дослідження:

 

1.      «Чорна корова всіх людей поборола, а біла кобила всіх зведе» (для І групи).

2.      «Не дерево, а ли cточки має, говорить вірші, казки оповідає» (для ІІ групи).

3.      «Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий» (для ІІІ групи).

 

Орієнтовні запитання до науковців-представників І групи:

 

1.      Про що йдеться в загадці? (Про зміну дня і ночі)

2.      Звідки ви дізналися, адже слів «день» і «ніч» немає в загадці? (У загадці про ніч і день говориться не прямо, а в переносному значенні. Ніч – чорна корова, день – біла кобила).

3.      Чому ніч названа чорною коровою, а день – білою кобилою? (З'ясовуємо, як міг виникнути образ чорної корови. Необхідно, щоб учні пригадали, що за формою місяць схожий на срібний ріг у темряві неба, тоді можна уявити і саму темряву, наче корову з рогами-місяцем).

 

Матеріал для вчителя

 

Метафора – перенесення рис живої істоти на предмет чи явище. Наприклад: перешіптуються листочки, сміється сонце, стогне буря. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною.

 

Гра «Ми – поети»

 

Картки із записаними початками речень – у руках в учителя, картки із продовженням речень лежать на вчительському столі. Представники груп – поети – підходять по черзі, отримують і зачитують першу частину речення, добирають до неї другу так, щоб вислів став метафоричним. Можна використати підказки членів груп.

 

 

 

 

Записи на картках, які зачитує вчитель

Записи на картках, які підбирають учні

За садом сховалося…

сонце.

Плинув…                                                 

теплий, тихий вечір.

Зоря…

заграла золотом у яблуневому цвіті.

Завиває…

вітер.

Обличчя…

розцвіли.

Легенька хмара…

закриває сонце своїми полами.

Зашуміли…

струни.

Прийде…

весна.

 

 

 

Складання загадок

 

На основі поданих слів скласти загадки:

1.      Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче;

2.      Місяць – золотий серп або мідна підкова, нічне небо – темний луг, пербуває у певному місці – загублено.

 

Зразок. Білий зайчик чорним полем скаче.

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

Складання чайнворда-загадки

 

Чайнворд-загадка – це ланцюг слів, який побудований так, що остання літера кожного слова-відгадки є першою літерою наступного слова-відгадки.

Учитель читає загадки, а учні по черзі записують відгадки. Хто швидше і більше відгадає, розмістивши слова-відгадки у чайнворд, той переможець.

 

1.      Не махає крильми, а літає, не птах, а птахів обганяє. (Літак)

2.      Не звір, не птиця,

Ніс, мов спиця,

Сам тонкий,

                              А голос дзвінкий;

                              Хто його уб'є,

                              Свою кров проллє. (Комар)

3.      Іде в каструлю чорне, а з каструлі – червоне. (Рак)

4.      Маленьке, кругленьке, а з підлоги за хвіст не піднімеш. (Клубок)

5.      По полю бродить, зерно молотить.

Жне-косить -

                              Хліба не просить. (Комбайн)

6.      Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

7.      Без рук, без ніг, на животі повзе, ще й інших везе. (Човен)

8.      Лежить свинка, в неї поколена спинка. (Наперсток)

9.      З бородою, а не старий,

З рогами, а не бик,

Доять, а не корова,

Лико дере, а на личаки не бере. (Коза)

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ.

 

VІ. ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

 

1.      Скласти кілька загадок (про олівець, м'яч, книжку, сніг, мороз, річку), поповнивши ними мовну скарбничку.

2.      Скласти загадковий чайнворд, за бажанням.

 

VІІ. ПОБАЖАННЯ УЧНЯМ.

 

Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості. Бажаю вам черпати все життя з цієї криниці, щоб у вашому серці завжди знаходилося місце для загадкового, таємного, чарівного. Поринайте у чудовий світ мрій та фантазій, будьте і самі чарівниками, які вміють творити добро і нести у життя найкраще.

 

Прослухайте пісню «Де живуть чарівники».


 

 

 

 


загрузка...

Яndex
 
загрузка...
Google